'Ok Google' teraz również dla firm

Z Asystentem Google'a będzie można zapłacić za jedzenie i podróż. Usługa dla firm jest darmowa.

Od 4 kwietnia użytkownicy Asystenta Google'a mogą głosowo dokonać zakupów online. Dwie pierwsze firmy, które zaoferowały możliwość voice commerce w Polsce to FlixBus i Pyszne.pl.

Asystent Google'a to funkcjonalność wprowadzona na polski rynek w styczniu 2019 r. Polega ona na wydawaniu poleceń wyszukiwarce nie za pomocą wpisywania haseł-kluczy w okienku ekranu lecz przy pomocy poleceń głosowych. To rozwiązanie uzupełniać ma e-commerce czy m-commerce, a nie je zastępować.

- Dziś wkraczamy w kolejną erę; voice commerce to naturalny, ewolucyjny kolejny krok dla handlu - mówi Michał Długosz, product marketing manager w Google. - Wykorzystanie Asystenta daje firmom możliwość zaoferowania pomocy swoim obecnym i przyszłym klientom w zupełnie nowy, wygodny sposób. Cieszy nas fakt, że Pyszne.pl i FlixBus jako pierwsi w Polsce wprowadzają nowy sposób kontaktu z konsumentem i możliwość realizowania transakcji za pomocą głosu.

Asystent Google'a pomaga w wykonywaniu codziennych zadań, dając łatwiejszy dostęp do technologii w każdym momencie dnia, także w takich chwilach, jak jazda samochodem, rowerem, jogging, robienie zakupów, gotowanie, zwiedzanie czy w jakiejkolwiek innej okoliczności, gdy ręce są zajęte, a uwaga skupiona na czymś innym.

Użytkownicy portali Pyszne.pl i Flixbusa mogą dokonać pełnej transakcji głosowo i w ten sposób kupić bilet na podróż autobusem lub zamówić swoje ulubione jedzenie online. Wystarczy, że klient powie do swojego smartfona: OK Google, porozmawiaj z Pyszne lub OK Google, zapytaj FlixBus o połączenie z Warszawy do Krakowa. Autoryzacja transakcji odbywa się poprzez potwierdzenie odciskiem palca.

Bramę do Asystenta stanowi platforma Actions on Google, która umożliwia firmom stworzenie akcji (komendy głosowej). Akcję zaś może wywołać każdy z użytkowników Asystenta i w ten nowy sposób wejść w interakcję głosową z daną marką. Dzięki wielu elementom dostarczanym przez Google, takim jak Dialogflow (czyli system naturalnego rozumienia języka) lub cyfrowe głosy asystentów dostępne dla partnerów, poziom inwestycji ze strony firmy partnera jest zminimalizowany.

Asystent Google może pomóc firmom na wielu etapach podróży z konsumentem; od eksploracji i wsparcia w momencie dokonywania wyboru, przez realizację procesu zakupowego, kończąc na obsłudze po dokonaniu zakupu. To naturalna forma interakcji z marką, która odbywa się w sposób prawie niezauważalny. Dzięki akcji eSky dla Asystenta osoby planujące podróż mogą za pomocą prostych komend głosowych wyszukać najbardziej atrakcyjne cenowo połączenia lotnicze, a integracja PLAY z Asystentem, pozwala klientom na sprawdzenie nowości w ofercie operatora, tylko dzięki prostemu OK Google, zapytaj PLAY co nowego?

Podawanie prognozy pogody, wysłanie głosowo wiadomości w trakcie prowadzenia auta, sprawdzenie trasy dojazdu na Mapach Google, podyktowanie Asystentowi listy zakupów i poproszenie o ustawienie przypomnienia, żeby je zrobić w konkretnym dniu to tylko kilka przykładów tego, jak Asystent Google może na co dzień pomóc użytkownikowi, a dodatkowo, wykorzystując Actions on Google, daje on zupełnie nowe perspektywy dla firm chcących budować innowacyjne kanały wsparcia dla swoich klientów, zarówno obecnych, jak i przyszłych.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.