Walmart wiceliderem brytyjskiego rynku

Asda wyprzedziła Sainsbury'ego pod względem udziałów w detalicznym rynku FMCG na Wyspach - wynika z najnowszych danych Kantar Worldpanel.

Dwie zamierzające się ze sobą połączyć sieci zamieniły się miejscami w rankingu największych detalistów Wielkiej Brytanii. Sainsbury's spadł na trzecie miejsce po tym, jak jego sprzedaż w ciągu 12 tygodni zakończonych 24 marca pogorszyła się o wiele mocniej niż jego rywali – rok do roku była o 1,8% niższa, a udział rynkowy sieci skurczył się do 15,3%. Jeszcze rok temu był o 0,5 pkt proc. wyższy.

Była to najsłabiej radząca sobie sieć nie tylko spośród największych graczy, ale też w zestawieniu z mniejszymi detalistami, takimi jak Iceland czy Co-op. Spadek, ale minimalny, odnotował jeszcze tylko czwarty w kolejności Morrisons (o 0,1%). Identyczna dynamika, ale na plusie, wystarczyła natomiast należącej do Walmarta Asdzie do podbicia udziału rynkowego do 15,4% i wyprzedzeniu konkurenta. Sainsbury's był wiceliderem rynku od października 2015 roku, kiedy to sam przegonił rywala zza oceanu.

Obie grupy starają się zresztą o połączenie, na razie bezskutecznie, bowiem nadzorca rynku uważa przedłożone propozycje okrojenia wspólnego biznesu za niewystarczające. W marcu sieci zaproponowały sprzedaż 150 supermarketów i 38 stacji benzynowych, a to mniej więcej połowa tego, czego wymagała CMA (Competition and Markets Authority), brytyjski odpowiednik naszego UOKiK-u. Urząd rozważa nawet zablokowanie fuzji w całości lub naleganie na sprzedaż jednej z marek supermarketów – pisze Guardian. Analitycy uważają, że połączenie drugiej i trzeciej co do wielkości sieci supermarketów w Wielkiej Brytanii nie ma szans powodzenia.

Dane Kantar nadal wskazują na ponowny wzrost dyskontów: Aldi odnotował największy wzrost sprzedaży spośród wszystkich sieci – o 10,6% rok do roku, co daje mu 8-proc. udział w rynku. Drugi największy wzrost sprzedaży osiągnął Lidl (o 5,8%, udział wzrósł do 5,6%).

– Trzynaście milionów gospodarstw domowych odwiedziło sklepy Aldi co najmniej raz w ciągu ostatnich 12 tygodni to więcej niż Morrisons – powiedział Fraser McKevitt, szef badań konsumentów w Kantar.

Zdjęcie: Shutterstock, grafika Guardian

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.