Global Cosmed niweluje stratę

Producent kosmetyków do pielęgnacji ciała i chemii gospodarczej liczy na rozwój w Niemczech i Azji.

Firma widzi duży potencjał w rozwoju zarówno marek własnych (brandowych) jak i marek prywatnych (private label), ale rozwija przede wszystkim strategiczne brandy, tj. Kret, Sofin, Apart Natural i Bobini, także na rynkach zagranicznych.

– Grupa duże nadzieje wiąże z rozwojem swojej aktywności na rynku niemieckim, a także na terenie Azji, skupiając się przede wszystkim na Chinach oraz Korei Południowej – podaje zarząd Global Cosmed.

Firma podkreśla jednocześnie dynamiczny rozwój marki produktów dla dzieci i niemowląt Bobini. W Polsce są one dostępne w każdym mieście, we wszystkich formatach sklepów, drogerii i hipermarketów. Obecnie znajdują się także na półkach w największej sieci drogerii w Niemczech DM-Drogerie Markt. Producent wytwarza również kosmetyki pod marką własną sieci handlowych, m.in. dla Tesco czy Lidla.

Spółka Global Cosmed International GmbH prowadzi ponadto internetową sprzedaż produktów markowych, głównie tych eksportowanych na rynek niemiecki. Z dostawą do domu można zakupić kosmetyki dla dzieci i dorosłych, chemię gospodarczą m.in. żele do WC marki Kret, czy specjalistyczne udrażniacze. Sklep internetowy w Niemczech jest pierwszym tego typu w Grupie Kapitałowej.

Pod koniec I kwartału ub. roku zarząd Global Cosmed przedstawił prognozę wyników na 2018 r., która zakładała uzyskanie 320 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży i skonsolidowany zysk EBITDA na poziomie 10 mln zł. Wyniki zamknęły się kwotą 300,82 mln zł skonsolidowanych przychodów (o 1,54% mniej niż rok wcześniej), strata operacyjna skurczyła się do 217 tys. zł wobec straty 20,7 mln zł w 2017 r., natomiast na czysto grupa straciła 6,6 mln zł, ponad 12 razy mniej niż rok wcześniej.

W ocenie zarządu prezentowane wyniki nie odbiegają znacząco od opublikowanej prognozy. Prezentowany wynik EBITDA za rok 2018 oznacza przekroczenie wyniku prognozowanego. Osiągnięcie skonsolidowanych przychodów na poziomie niższym od prognozowanego wynika z jednej strony z rezygnacji z kontraktów o niezadowalającej rentowności, z drugiej zaś strony ze zmiany sposobu prezentacji danych w sprawozdaniu z wyniku i pozostałych całkowitych dochodów w roku 2018 w stosunku do roku 2017 – tłumaczy spółka. Gdyby zastosować sposób prezentacji z roku 2017 to skonsolidowane przychody w roku 2018 byłyby wyższe o 8,7 mln zł.

W ocenie zarządu poprawa wyników Grupy Kapitałowej na poziomie EBITDA o 21 mln zł rdr w 2018 była możliwa dzięki realizacji szeroko zakrojonego planu naprawczego w obszarze zakupów, produkcji, handlu, logistyki, administracji, ale także stabilizacji na rynku surowców.

W 2019 r. Grupa Kapitałowa planuje przeznaczyć na inwestycje kilkanaście mln zł, z czego gros wydatków będzie przeznaczone na aktywa produkcyjne. Inwestycje będą zawierały nakłady na ulepszenie mieszalni, nowe maszyny produkcyjne i infrastrukturę magazynową. Rozważane są także kolejne inwestycje w obszarze integracji pionowej. Inwestycje w spółkach dystrybucyjnych w Polsce oraz w Niemczech będą miały charakter co najwyżej odtworzeniowy.

Zgodnie z opublikowaną prognozą finansową, zarząd oczekuje wypracowanie EBITDA 14 mln zł w 2019 roku, co stanowi poprawę o 4 mln zł rdr.

Zdjęcie: Shutterstock

 

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.