Na obiad w tygodniu

Kategoria gotowych dań chłodzonych cieszy się na tyle dużą i wciąż rosnącą popularnością, że powinno znaleźć się dla niej miejsce także w lokalnych sklepach. Zwłaszcza od poniedziałku do piątku, kiedy popyt na te produkty jest najwyższy.

Na kategorię gotowych dań chłodzonych, wymagających transportu i przechowywania w chłodniach i lodówkach, składa się wiele różnorodnych produktów. Są to zarówno wyroby mączne i ziemniaczane takie jak pierogi, kopytka, pyzy, kluski śląskie i na parze, naleśniki czy krokiety, jak również pizze, tortille i lasagne, hamburgery i kotlety, gotowe makarony w sosie, zupy i wreszcie pełne trzyskładnikowe dania obiadowe.

Paleta dostępnych produktów rozrosła się wyraźnie w ostatnich dwóch latach pod wpływem sklepów dyskontowych oraz sieci convenience (Żabka). Rozbudowały one ofertę tego typu, trafiając w zapotrzebowanie na wyroby z jednej strony szybkie w przygotowaniu, z drugiej – mało przetworzone.
W ich ślady poszły inne formaty sklepów, także tych mniejszych, na co wyraźnie wskazują badania CMR.

Jak podkreśla Elżbieta Szarejko, w sklepach małoformatowych (czyli tych do 300 mkw.) gotowe dania chłodzone to jedna z szybciej rosnących kategorii − w 2018 r. vs 2017 r. wydatki na tego typu produkty wzrosły w tych placówkach o 36%.

− W lodówce z daniami chłodzonymi klienci mogą znaleźć już nie tylko popularne dania mączne, kanapki czy sałatki, ale coraz częściej także wyroby inspirowane daniami z egzotycznych kuchni oraz posiłki dla wegetarian – mówi Elżbieta Szarejko.

Wskazuje jednak, że z uwagi na ograniczoną powierzchnię część sklepów małoformatowych nie może pozwolić sobie na wstawienie lodówki, która zapewniałaby chłodzonym daniom gotowym odpowiednio niską temperaturę, a jednocześnie dobrą ekspozycję. Z tego powodu dania chłodzone można kupić tylko w około 60% wszystkich placówek małego formatu.

Warto przy tym dodać, że w grupie większych sklepów (od 101 do 300 mkw.) dostępność dań chłodzonych jest znacznie szersza – ma je w ofercie ponad 90% placówek. Klienci placówek małoformatowych najczęściej przychodzą po gotowe dania chłodzone od poniedziałku do piątku, tylko co piąta transakcja zakupu gotowych dań chłodzonych czy mrożonych ma miejsce w sobotę lub w niedzielę.

Jak pokazują dane CMR, dla sporej części klientów zakup kanapki lub innego gotowego do spożycia posiłku to jedyny powód wizyty w sklepie małoformatowym – na co siódmym paragonie z tą kategorią nie pojawiają się inne produkty. Dość często zdarza się też, że do jednego koszyka trafia więcej niż jedno danie gotowe – co piąta osoba kupuje od razu dwa lub więcej opakowań tego typu produktów.

Pierogi i  nie tylko
Na jaką ofertę postawić w sklepie? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Przede wszystkim trzeba odnotowywać trendy/oczekiwania zakupowe klientów.
Jeśli chodzi o producentów dostarczających dania gotowe, również panuje spore rozdrobnienie – jest kilka ogólnopolskich firm jak Virtu, Iglotex (Proste Historie) czy U Jędrusia, ale jeszcze więcej lokalnych. Dania chłodzone mają bowiem krótki termin przydatności do spożycia, co sprawia, że wiele produktów w ogóle nie trafia do ogólnopolskiej dystrybucji.

W portfolio największych wytwórców, jak na przykład wspomnianego Iglotexu, z dań chłodzonych można znaleźć: pierogi, pyzy, kopytka, kluski, uszka oraz nowość − pizzę chłodzoną z pieca kamiennego. Jest to produkt na cienkim cieście na zakwasie z dodatkiem oliwy z oliwek, wypiekany w piecu kamiennym, w dwóch tradycyjnych smakach (Pizza z szynką własnego wyrobu i pieczarkami, Pizza z mozzarellą i cheddarem) oraz w dwóch  innowacyjnych smakach (Pizza z wieprzowiną i jalapeno, Pizza z kurczakiem i bazyliowym pesto).

Z kolei firma Bracia Urbanek, od lat 80. specjalizująca się w przetwórstwie owoców i warzyw, od 2013 r. buduje na rynku pozycję marki PanPomidor.

− To pierwsza polska marka gotowych dań kuchni warzywnej, która powstała z miłości do warzyw i zdrowego jedzenia – mówi Paweł Urbanek, CEO marki Pan Pomidor.

Niemal od początku bestsellerem firmy jest zupa krem Pomidorowa z Bazylią w opakowaniu 400 g. Konsumenci chętnie sięgają też po zupy tradycyjne w egzotycznych połączeniach i smakach, jak np. zupa Tajska z curry i kolendrą czy zupa Indyjska z ciecierzycą i kolendrą.

Ostatnio Urbanek poszerzył ofertę marki Pan Pomidor o trzy warzywne posiłki − Danie Meksyk, Leczo oraz Danie Indyjskie, które trafiły do sklepowych lodówek z końcem stycznia 2019 r.

− Dania jednogarnkowe, podobnie jak inne nasze produkty, to oferta dla osób, które lubią jeść smacznie i zdrowo. Każde z dań wyróżnia czysta etykieta, co oznacza, że są oparte wyłącznie na naturalnych produktach. Inspirujemy się przepisami z całego świata, łączymy ze sobą warzywa, świeże zioła i naturalne przyprawy – podkreśla Paweł Urbanek.

Dania gotowe sprzedają się dobrze przez cały rok, chociaż w zależności od pory roku konsumenci chętniej sięgają np. po sycące zupy z kawałkami warzyw zimą czy latem po zupy bardziej tradycyjne. Polacy kochają pierogi, dlatego w lodówce z daniami chłodzonymi są to absolutnie podstawowe produkty, które ostatnio trafiły także do portfolio firmy Urbanek.

Ilona Mrozowska 2999 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }