Na stół i do koszyka

Konsumenci zaczynają kupować wędliny na wielkanocny stół mniej więcej na tydzień przed świętami.

Wzrost sprzedaży wędlin i mięsa przed Wielkanocą zależy od kanału dystrybucji – najwcześniej kupowanie towaru rozpoczynają odbiorcy hurtowi oraz sieci handlowe.

– Co ciekawe, w tej grupie najwcześniej towarują się hurtownie zlokalizowane we wschodniej Polsce, głównie na Podkarpaciu – mówi Eugeniusz Saska, dyrektor ds. handlowych ZPM Hańderek.
– Najpóźniej robią to hurtownie zlokalizowane w dużych miastach. Zauważalny jest też trend, że towarowanie z roku na rok rozpoczyna się coraz bliżej świąt – dodaje.

Największa sprzedaż z punktu widzenia producenta przypada na dwa tygodnie przed świętami i jest nawet dwukrotnie większa niż w zwykłym tygodniu. Przez ostatnich siedem dni wzrosty dotyczą odbiorców detalicznych, zaś hurtownie już wyhamowują zakupy.

W tym czasie rośnie przede wszystkim sprzedaż tych przetworów, które nieodparcie kojarzą się z Wielkanocą, czyli białej kiełbasy, surowych szynek, suszonych kiełbas, zwłaszcza tych cienkich, nadających się do koszyka ze święconką, takich jak np. myśliwska czy jałowcowa, a także pasztetów.
– Konsumenci sięgają również po inne produkty, głównie premium – z prostym składem oraz wysoką mięsnością, jakich raczej nie kupują na codzienne kanapki – mówi prezes ZM Silesia z Grupy Gobarto Mariusz Rusin. – Klienci są również bardziej skłonni do zakupu wędlin ekskluzywnych, na przykład z dziczyzny czy też innego gatunku mięsa – zauważa.

Wyjątkowość tego okresu kupujący lubią też podkreślić dużą różnorodnością potraw, skłonni są więc do kupienia większej liczby rodzajów wędlin, za to w mniejszych ilościach. Trend ten ma znaczenie w przypadku produktów paczkowanych.

Od przybytku...
Mnogość dostępnych produktów sprawia, że konsumenci mogą przebierać w propozycjach, dlatego nie tylko poszukują dziś produktów cechujących się wysoką mięsnością, czystym składem i unikatowym smakiem, ale zwracają również uwagę na jego funkcjonalność, co jest odpowiedzią na coraz szybsze tempo życia, rosnącą liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych oraz potrzebę szybkości, prostoty i łatwości w przygotowywaniu posiłków.

– Ten trend jest obecny na rynku już od kilku lat, a w ostatnim czasie przybiera na sile i jest coraz bardziej widoczny – zauważa Tomasz Tarczyński, dyrektor działu marketingu w firmie Tarczyński.

Producenci zgodnie twierdzą, że cena, choć nadal ma pewne znaczenie, a Polacy wciąż chętnie korzystają z promocji, nie jest już jednak kryterium wiodącym.
Zwłaszcza w święta.

– Życie w biegu i ciągły pośpiech sprawiają, że konsumenci mają coraz mniej czasu na przygotowywanie posiłków. Szukanie rozwiązań pozwalających na szybkie, wygodne i różnorodne zakupy to temat perspektywicznych działań. Tutaj na pewno sprawdzają się wędliny plastrowane, pakowane w wygodnych, małych opakowaniach. To także duży potencjał rozwoju dla dań gotowych, które produkujemy pod marką Cedrob. Czas na – podkreśla Mariusz Rusin.

Kolejnym trendem jest coraz większe zainteresowanie produktami funkcjonalnymi przeznaczonymi dla konkretnych grup konsumentów o sprofilowanych zainteresowaniach i prowadzących określony tryb życia.
Przykładem takiego produktu może być zaoferowana przez Zakłady Mięsne Henryk Kania linia przekąsek „Bez wyrzutów sumienia” przeznaczona specjalnie dla kobiet czy też przekąski mięsne Active dla konsumentów prowadzących aktywny tryb życia.

Na nowości patrz
ZM Silesia pod koniec 2018 r. wprowadziła kilka nowych produktów pod marką Duda Specialite, np. szynkę z chrzanem, szynkę z pieprzem czy Kiełbasę Wędzarza.
W portfolio producenta są również produkty, które proponuje wyłącznie na Wielkanoc, jak baranek drobiowy Cedrob, pisanki Duda czy kiełbasa koszyczkowa.

Spółka może się także pochwalić bardzo szeroką ofertą pasztetów, wśród których króluje Pasztet Ciechanowski, ale zajdziemy też pasztety Duda Specialite z dodatkiem mięs zwierząt łownych.

– Sukcesem zakończyła się sprzedaż produktów z dziczyzny pod marką Kuchnia Myśliwska przed świętami Bożego Narodzenia. Liczymy, że sprzedaż na Wielkanoc zakończy się jeszcze lepszym wynikiem – mówi Mariusz Rusin. – Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że nie boją się oni sięgać po inne niż wieprzowina czy drób gatunki mięsa. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mięsa z kaczki, gęsi czy dziczyzny. To również zmiana, którą widać już na sklepowych półkach – dodaje.

ZPM Hańderek poleca ze swojej oferty wędzonki i kiełbasy oferowane pod markami Z Dymnej Chaty, Biesiada Polska, Chluba Domu oraz Tradycja. W okresie wielkanocnym także wzbogaca ją dodatkowo m.in. o Szyneczkę Wielkanocną (ok. 200 g), Jajeczka Wielkanocne (ok. 100 g) w kolorowej osłonce czy Kiełbasę Świąteczną w Wiankach (ok. 100 g).

Producent zauważa także mocny wzrost sprzedaży boczku wędzonego. W tym roku zamierza się skupić na Kiełbasie Głogowskiej Tradycyjnej, która otrzyma wsparcie reklamowe. W ubiegłym roku postawił na Kiełbasę Wiejską Tradycyjną, która zanotowała mocne wzrosty sprzedaży. Jednak największym hitem okazała się Z Dymnej Chaty – Szynka Spod Powału.

– Dla nas niezwykle ważnym produktem będzie wprowadzona niedawno do sprzedaży Szynka Ojca. Ręcznie wiązana, wędzona dymem z drzew owocowych, oparta na recepturze przekazywanej z pokolenia na pokolenie. W efekcie uzyskaliśmy doskonały smak i wędlinę wysokiej jakości – mówi Dominika Rąba, wiceprezes zarządu ZM Henryk Kania. – To doskonała propozycja właśnie na Wielkanoc. Ponadto nasze portfolio tradycyjnie opierać się będzie na kiełbasach typu krakowska czy żywiecka oraz wielu smacznych szynkach na czele z szynką wędzoną Maestro. Ofertę uzupełni również, jak co roku, Kiełbasa Do Koszyczka – dodaje.

Przed rokiem dużą popularnością cieszyły się także chociażby kabanosy pieczone Henryk Kania Maestro. Dominika Rąba podkreśla jednak, że sztandarowe produkty firmy sprzedają się dobrze przez cały rok. Rośnie popularność przekąsek, co ma bezpośrednie przełożenie na szybki wzrost zakupów w tym segmencie, co widać na przykładzie chrupiących chipsów mięsnych Maestro.

Na zimno i ciepło
Zgodnie z trendem oszczędności czasu i większej wygody producenci coraz częściej oferują wyroby, które można przygotować szybko, nie spędzając w kuchni całego dnia. Dla osób ceniących swój czas firma Sokołów przygotowała schab ze śliwką do zapieczenia. To łatwy do przygotowania produkt, który może być podany na ciepło jako danie lub na zimno jako wędlina do kanapek.

Konsumenci zwracają szczególną uwagę na jakość i skład produktów. Analizując zmieniające się trendy i odpowiadając na potrzeby klientów, firma Sokołów stworzyła linię produktów Naturrino. To wędliny i pasztety przygotowane z dodatkiem wyłącznie naturalnych przypraw. Nie zawierają konserwantów, fosforanów i glutaminianu sodu. W okresie wielkanocnym największą popularnością cieszy się biała kiełbasa Naturrino jako obowiązkowy dodatek do świątecznego żurku oraz pasztet pieczony Naturrino.

Spośród szerokiego asortymentu Sokołowa dużym zainteresowaniem przed Wielkanocą cieszy się również Szynka Świąteczna. Jak mówi producent, konsumenci dopytują o jej dostępność już kilka tygodni przed świętami.

W firmie Tarczyński największą popularnością w okresie zakupów wielkanocnych cieszą się szynki marki Tarczyński, w tym między innymi aromatyczna i krucha Szynka z Kotła czy też Kiełbasa Biała Parzona, która – dzięki starannie dobranej kompozycji przypraw – jest idealnym składnikiem świątecznego żurku. W te święta na stołach Polaków nie zabraknie również flagowych produktów marki Tarczyński, jakimi są kabanosy. Najbardziej popularne w tym czasie są kabanosy z linii Exclusive.

– Przed świętami przypomnimy klientom nasz nowy produkt – kabanosy Exclusive Easy Paluszki – zapowiada Tomasz Tarczyński, dyrektor działu marketingu Tarczyński. – To najlepszej jakości kabanosy w nowej wygodnej formie pojedynczych paluszków oraz w innowacyjnym na rynku mięsnym stojącym opakowaniu ze struną, dzięki której łatwo produkt otworzyć i ponownie zamknąć. To nasz bestseller – dzięki swoim walorom smakowym, jakościowym i funkcjonalnym zyskał już sobie rzesze fanów – zapewnia.

__________________________________________________________________________________________________________________________________

CZAS BIAŁEJ KIEŁBASY
KATARZYNA CIEŚLIK, CMR

Sprzedaż wędlin paczkowanych w ujęciu wartościowym w roku 2018 w porównaniu z rokiem 2017 zwiększyła się  o 22%. W okresie poprzedzającym święta sprzedaż wędlin paczkowanych nie odnotowuje znacznego wzrostu sprzedaży w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami. Wyjątkiem jest kiełbasa biała, której wartość sprzedaży w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc wzrosła o 62% w porównaniu z wcześniejszym tygodniem.
Paczkowane wędliny w marcu 2018 r. można było kupić w 61% placówek małoformatowych, w tym okresie  średnio dostępnych było ok. 10 ich wariantów. Najczęściej można było wybierać spośród kabanosów i mielonek, salcesonów, salami. Największe udziały w wartości sprzedaży wędlin w marcu 2018 roku należały do producentów Tarczyński (26% udziałów), Animex (17% udziałów) i Sokołów (16% udziałów). Klienci sklepów małoformatowych w marcu 2018 roku najchętniej kupowali kabanosy drobiowe Tarczyński w opakowaniu 120 g, Szynkę Konserwową Eksportową od Animexu 120 g, Kabanosy Exclusive Wieprzowe 120 g z oferty Tarczyński oraz Żywiecką Extra w opakowaniu 90 g od firmy Balcerzak.

VIDE SOUS-VIDE, CZYLI MIĘSO JEST TRENDY

Według przewidywań i szacunków firmy Animex sprzedaż mięsa wzrośnie o ok. 25% i główny wzrost nastąpi tydzień przed świętami.
• Można zauważyć krótszy czas robienia zakupów, jeszcze kilka lat temu Polacy robili zapasy na święta nawet 2-3 tygodnie przed świętami.
• Wzrasta sprzedaż droższych elementów, takich jak szynka, schab, polędwiczki.
• Konsumenci nabywają większe porcje w porównaniu z innymi okresami.
• Widać trend wybierania „wygodniejszych” form podania, np. produktów wolno gotowanych, które nie wymagają dużego wkładu pracy w domu.
• W ubiegłym roku zdecydowanym hitem były produkty typu sous-vide.
• Liczy się naturalny, domowy smak.
• Coraz popularniejsze stają się produkty dedykowane poszczególnym grupom klientów: małe porcje dla singli, określona liczba porcji dla rodziny.

Źródło: Andrzej Pawelczak, dyrektor ds. PR, Animex

Magdalena Weiss 2107 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }