Obowiązkowe na półce w 2019 r.
W sklepach do 300 mkw. wciąż prym wiodą alkohole i papierosy, ale są kategorie, których sprzedaż rośnie o kilkaset procent. CMR specjalnie dla handluextra.pl.
Sprzedaż musów owocowych zwiększyła się w sklepach małoformatowych o 215%, a wkładów do podgrzewaczy tytoniu aż o 526%. To zmiany sprzedaży niektórych kategorii produktowych, które zaobserwował CMR w 2018 r. vs 2017 r., wartościowo. Wskazują one na najważniejsze trendy w rynku spożywczym, które zarysowały się już w ub.r. i będą jeszcze bardziej widoczne w tym roku.
Top 4 trendy na 2019 r.
- wzrost wartości sprzedaży 2018 r. vs. 2017 r.
1. Lżejsze lub zdrowsze zamienniki popularnych używek
- piwo bezalkoholowe 87%,
- wódki smakowe 6%,
- chipsy owocowe 20%,
- wkłady do podgrzewaczy tytoniu 526% (grudzień 2018 r. vs. grudzień 2017 r.)
2. Produkty funkcjonalne
- bezglutenowe 69%,
- bez laktozy 107%
3. Produkty roślinne − dla wegetarian
- roślinne zamienniki mleka 71%,
- pasztety sojowe 80%,
- tofu 109%
4. Produkty wygodne w użyciu, oszczędzające czas
- musy owocowe 215%,
- dania chłodzone 36%,
- zupy gotowe do podgrzania 40%, s
- surówki gotowe 18%
W 2018 r. ciepła aura przyczyniła się do wzrostu sprzedaży lodów, wody i napojów, a wysyp truskawek sprzyjał robieniu przetworów. Z kolei wzrost sprzedaży jajek to efekt ich wyższych cen.
Top 10 kategorii o największym wzroście wartości sprzedaży, 2018 r. vs. 2017 r.
1. Musy owocowe 215,5%
2. Cukier żelujący 163,5%
3. Lody familijne 45,5%
4. Lody impulsowe 36,0%
5. Batony owocowe 30,0%
6. Napoje energetyzujące 20,0%
7. Woda (niesmakowa) 18,6%
8. Jajka 18,3%
9. Napoje izotoniczne 18,2%
10. Chipsy 13,1%
Miejsca na podium pod względem udziału w obrotach w sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) zajmują papierosy i alkohole. - To nie zmienia się od lat - komentuje Elżbieta Szarejko z CMR.
Top 10 kategorii o największym udziale w obrocie, 2018 r.
1. Papierosy 16,7%
2. Piwo 13,8%
3. Wódki czyste 5,9%
4. Wódki smakowe 2,7%
5. Napoje gazowane 2,3%
6. Soki, nektary, napoje niegazowane 1,6%
7. Woda (niesmakowa) 1,4%
8. Lody impulsowe 1,2%
9. Doładowania kart prepaid 1,1%
10. Tytoń 1,1%
Pogoda miała znaczenie dla kategorii, których sprzedaż spadła w ub.r. w porównaniu z 2017 r., w tym m.in. dla słodyczy czekoladowych. W przypadku cukru obniżenie obrotu to wynik niższych cen, a kart prepaid − m.in. inne sposoby doładowywania telefonów (przez internet, w bankomacie itd.).
Top 10 kategorii o największym spadku wartości sprzedaży, 2018 r. vs. 2017 r.
1. Cukier -23,4%
2. Cydr -16,2%
3. Batony zbożowe -7,1%
4. Karty prepaid startery -6,4%
5. Jajka niespodzianki -6,4%
6. Cukierki krówki, toffi -6,0%
7. Draże i bakalie w polewie -4,1%
8. Przyprawy uniwersalne -3,4%
9. Czekolady -2,3%
10. Kawa mielona -1,8%
Źródło: CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw.

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.