Obowiązkowe na półce w 2019 r.

W sklepach do 300 mkw. wciąż prym wiodą alkohole i papierosy, ale są kategorie, których sprzedaż rośnie o kilkaset procent. CMR specjalnie dla handluextra.pl.

Sprzedaż musów owocowych zwiększyła się w sklepach małoformatowych o 215%, a wkładów do podgrzewaczy tytoniu aż o 526%. To zmiany sprzedaży niektórych kategorii produktowych, które zaobserwował CMR w 2018 r. vs 2017 r., wartościowo. Wskazują one na najważniejsze trendy w rynku spożywczym, które zarysowały się już w ub.r. i będą jeszcze bardziej widoczne w tym roku.

 Top 4 trendy na 2019 r.

- wzrost wartości sprzedaży 2018 r. vs. 2017 r.

1. Lżejsze lub zdrowsze zamienniki popularnych używek

- piwo bezalkoholowe 87%,

- wódki smakowe 6%,

- chipsy owocowe 20%,

- wkłady do podgrzewaczy tytoniu 526% (grudzień 2018 r. vs. grudzień 2017 r.)

2. Produkty funkcjonalne

- bezglutenowe 69%,

- bez laktozy 107%

3. Produkty roślinne − dla wegetarian

- roślinne zamienniki mleka 71%,

- pasztety sojowe 80%,

- tofu 109%

4. Produkty wygodne w użyciu, oszczędzające czas

- musy owocowe 215%,

- dania chłodzone 36%,

- zupy gotowe do podgrzania 40%, s

- surówki gotowe 18%

W 2018 r. ciepła aura przyczyniła się do wzrostu sprzedaży lodów, wody i napojów, a wysyp truskawek sprzyjał robieniu przetworów. Z kolei wzrost sprzedaży jajek to efekt ich wyższych cen.

Top 10 kategorii o największym wzroście wartości sprzedaży, 2018 r. vs. 2017 r.

1. Musy owocowe 215,5%

2. Cukier żelujący 163,5%

3. Lody familijne 45,5%

4. Lody impulsowe 36,0%

5. Batony owocowe 30,0%

6. Napoje energetyzujące 20,0%

7. Woda (niesmakowa) 18,6%

8. Jajka 18,3%

9. Napoje izotoniczne 18,2%

10. Chipsy 13,1%

Miejsca na podium pod względem udziału w obrotach w sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) zajmują papierosy i alkohole. - To nie zmienia się od lat - komentuje Elżbieta Szarejko z CMR.

Top 10 kategorii o największym udziale w obrocie, 2018 r.

1. Papierosy 16,7%

2. Piwo 13,8%

3. Wódki czyste 5,9%

4. Wódki smakowe 2,7%

5. Napoje gazowane 2,3%

6. Soki, nektary, napoje niegazowane 1,6%

7. Woda (niesmakowa) 1,4%

8. Lody impulsowe 1,2%

9. Doładowania kart prepaid 1,1%

10. Tytoń 1,1%

Pogoda miała znaczenie dla kategorii, których sprzedaż spadła w ub.r. w porównaniu z 2017 r., w tym m.in. dla słodyczy czekoladowych. W przypadku cukru obniżenie obrotu to wynik niższych cen, a kart prepaid − m.in. inne sposoby doładowywania telefonów (przez internet, w bankomacie itd.).

Top 10 kategorii o największym spadku wartości sprzedaży, 2018 r. vs. 2017 r.

1. Cukier -23,4%

2. Cydr -16,2%

3. Batony zbożowe -7,1%

4. Karty prepaid startery -6,4%

5. Jajka niespodzianki -6,4%

6. Cukierki krówki, toffi -6,0%

7. Draże i bakalie w polewie -4,1%

8. Przyprawy uniwersalne -3,4%

9. Czekolady -2,3%

10. Kawa mielona -1,8%

 Źródło: CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw.

 

Barbara Mikusińska 743 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }