Sprzedaż szampana najniższa od 14 lat!

Perspektywa brexitu i protesty "żółtych kamizelek" we Francji spowodowały spadek sprzedaży francuskiego szampana do poziomów najniższych od 2004 r.

C

omité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) – organizacja skupiająca producentów szampana podała, że liczba sprzedanych w 2018 r. butelek spadła o 1,8% - do 302 mln przy spowodowanym podwyżką cen wzroście obrotów o 0,3% do rekordowych 4,9 mld euro.

– Spadek wolumenowy trochę nas niepokoi, bo mniejszy popyt we Francji i Wielkiej Brytanii nie został zrekompensowany przez wyższą sprzedaż poza Unię Europejską – powiedział Reuterowi jeden z prezesów CIVC Jean-Marie Barillere.

Francja i Wielka Brytania odpowiadają łącznie za ok. 60% całkowitej sprzedaży ilościowej szampana. Tymczasem nad Sekwaną i Loarą kupiono o 4,2% mniej butelek niż rok wcześniej (147 mln), przy czym po raz pierwszy od 100 lat więcej butelek szampana sprzedano za granicą niż w jego ojczyźnie. Przyczyny to spowalniająca gospodarka i antyrządowe protesty „żółtych kamizelek”, które zahamowały ruch turystyczny w Paryżu i podważyły zaufanie Francuzów, którzy wstrzymali wydatki.

Eksport zwiększył się o 0,6% do niemal 155 mln butelek, a obroty z tego tytułu zwiększyły się o 1,8% do 2,9 mld euro. Total export sales edged up 0.6% to nearly 155 million bottles, but total export revenue rose 1.8% to €2.9 billion. Popularnościa cieszyły się zwłaszcza najbardziej znane marki, jak należąca do LVMH Moët & Chandon czy Mumm firmy Pernod Ricard.

W Wielkiej Brytanii sprzedaż malała trzeci rok z rzędu, głównie z powodu niepewności związanej ze zbliżającym się brexitem. Wolumen zmniejszył się o 3,6% do 26,8 mln butelek, które łącznie kosztowały 406 mln euro. W 2017 roku spadek wolumenowy wyniósł 11%, a w 2016 – 9%. Przedstawiciele CIVC dodają, że szampan znalazł silnego konkurenta we włoskim pro secco, które jest trzy-cztery razy tańsze.

Eksport do Stanów Zjednoczonych wzrósł o 2,7% do 23,7 mln butelek (577 mln euro). Japończycy kupili 13,6 mln butelek szampana (wzrost o 5,5%), a mieszkańcy Hongkongu i Chin po ponad 2 mln butelek, co oznacza wzrost odpowiednio o 12% i 10,1%.

Magdalena Weiss 2005 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }