Lidl wprowadza eko innowację w opakowaniach

To pionierski projekt na polskim rynku, twierdzi sieć. Chodzi o w pełni biodegradowalne i kompostowalne opakowania, na razie na ekologiczne warzywa.

Rezygnacja z plastiku jest częścią podjętych przez Lidla zobowiązań. W ubiegłym roku firma jako pierwsza sieć w Polsce ogłosiła, że do 2025 r. ograniczy zużycie plastiku o 20%, a wszystkie tego typu opakowania produktów marek własnych będą możliwe do recyklingu. Zobowiązanie to dotyczy opakowań jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek Lidla, które stanowią znaczą część asortymentu sieci.

Pierwsze efekty prac nad zobowiązaniami dotyczącymi redukcji plastiku widoczne są już teraz. Opakowania produktów Bio Organic takich jak ziemniaki czy cebula, które od 18 marca można kupić w ramach Ryneczku Lidla, są w pełni biodegradowalne i kompostowalne przemysłowo. Wykonane są ze skrobi kukurydzianej oraz papieru, a więc w 100% z tworzyw naturalnych, i co ważne - w 100% zadrukowane są farbami wodnymi. Są też zgrzewane, a nie klejone.

- Prace nad projektem trwały ponad rok – mówi Kamila Łużny, kierownik działu opakowań w Lidl Polska. - Jest to nasz autorski, polski projekt. Tym bardziej jesteśmy z niego dumni, bo w Polsce nikt nie stosuje jeszcze tego typu opakowań, również w Europie Zachodniej tego typu rozwiązania są jeszcze rzadkością – przyznaje.

Nie ukrywa, że firmie trudno było znaleźć partnera, który podjąłby się produkcji takich opakowań. - Na szczęście udało nam się znaleźć polskiego producenta - jego nazwy wolimy nie wymieniać - który był gotów przez wiele miesięcy testować z nami różne rozwiązania, zarówno pod względem doboru komponentów, jak też technologii, a nawet ergonomii opakowania - opowiada Kamila Łużny.

Już w przyszłym tygodniu pojawią się Bio marchew, Bio buraki oraz Bio włoszczyzna, których opakowanie będzie złożone wyłącznie z tacki papierowej oraz folii celulozowej pochodzących ze specjalnych plantacji eukaliptusów. Opakowanie jest w pełni wykonane tylko z jednego typu materiału, co znacznie ułatwia użytkownikowi jego utylizację, a także przetwórstwo w firmach recyklingowych. W ofercie sieci klienci znajdą również Bio banany z certyfikatem Fairtrade, które będą po prostu owinięte papierową banderolą.

To nie pierwsze ekologiczne rozwiązania w sklepach Lidl. - Wszystko, co można rozpakować, rozpakowujemy – tłumaczy Aleksandra Robaszkiewicz, PR manager Lidl Polska. Dzięki temu w sklepach sieci bez foliowych opakowań są już m.in. pomidory rzymskie, pomarańcze czy mandarynki. - Myślimy też o redukcji tzw. zrywek, jednak na razie oczekiwania klientów są takie, aby one wciąż były dostępne. Zachęcamy zatem do przynoszenia własnych toreb wielokrotnego użytku na owoce i warzywa – dodaje Robaszkiewicz.

Sieć wprowadza ekozmiany nie tylko redukując plastik, ale także m.in. poprzez wprowadzenie różnorodnych rozwiązań ekologicznych w swoich obiektach. Światła typu LED, gruntowe pompy ciepła czy odzysk ciepła to tylko niektóre z wielu propozycji, jakie Lidl wprowadził by działać na rzecz środowiska naturalnego.

Warto też przypomnieć, że Lidl jako pierwsza sieć handlowa w Polsce ogłosiła cel długofalowy o całkowitej rezygnacji ze sprzedaży jaj pochodzących z chowu klatkowego do 2025 r. Następnie w 2017 r. przyjęto zobowiązanie o redukcji zawartości dodanych soli oraz cukrów w produktach marek Lidla o 20% – cel ten planowany jest do osiągnięcia do 2025 r. Ponadto Lidl podjął również zobowiązanie w zakresie pestycydów. Sieć dopuszcza pozostałości substancji czynnych w wysokości maksymalnie jednej trzeciej poziomu ustalonego przez UE – czyli w produktach Lidla jest o 2/3 mniej pozostałości pestycydów niż dopuszcza UE.

Ponadto w najbliższej przyszłości wiskoza, wykorzystywana do produkcji ubrań dla Lidla, będzie sukcesywnie zastępowana tzw. wiskozą ekologiczną. Coraz więcej ma też być ubrań w 100% bawełnianych.

W Niemczech standardem nie tylko w Lidlach, ale też w innych sklepach, są automaty do skupu butelek szklanych, plastikowych czy puszek. Na pytanie portalu handelextra.pl kiedy takiego rozwiązania możemy spodziewać się w Polsce, Kamila Łużny odpowiada tak: - Bardzo byśmy chcieli wprowadzić takie automaty w naszym kraju. Niestety, u nas wciąż brak jest firm, które odbierałyby od nas a następnie przetwarzały np. szkło. Jest to więc zadanie dla regulatora, na które z niecierpliwością czekamy - przyznaje kierownik działu opakowań w Lidl Polska.

Jak się dowiedzieliśmy, polskim projektem w pełni biodegradowalnych i kompostowalnych opakowań zainteresowane są już centrale sieci Lidl w innych krajach.

 

 

Katarzyna Pierzchała 2754 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }