UOKiK wyróżnia 30 rzeczników konsumentów

Z okazji obchodzonego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyróżnił 30 najskuteczniejszych rzeczników konsumentów.

W  ostatnich 10 latach rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad. Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy z nas skorzystał już z porady rzecznika. Prawo do bezpłatnej pomocy prawnej istnieje od ponad 20 lat.

Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od 1 stycznia 1999 r. Wtedy weszła w życie ustawa zmieniająca niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych całej Polsce.

Jak zauważa UOKiK, mierzą się też z problemami: wielu z nich jest zatrudnionych nie na pełny etat, a nawet na jedną czwartą, nie mają osób do pomocy, łączą tę funkcję z inną, którą sprawują w samorządzie. To wszystko sprawia, że jakość pomocy konsumentom jest różna.

- Chciałbym, żeby to się zmieniło. Widzę potrzebę zmian legislacyjnych, ale też zmiany nastawienia samych rzeczników do wyzwań konsumenckich, które stawia przed nimi XXI w. – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jest on zdania, że poszkodowany powinien dostać pomoc w skompilowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, nie tylko prostych zakupów. Teraz bowiem każdy konsument może skorzystać z darmowej pomocy prawnej w prostych sprawach w 1,5 tys. punktach w Polsce.

- Co istotne, nie chodzi o samą poradę. Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – tłumaczy Niechciał.

Doceniając pracę rzeczników z okazji 20. jubileuszu prezes UOKiK wyróżnił 30 z nich. - Dziękuję im za zaangażowanie, wielu z Państwa sprawuje funkcję rzecznika od początku, czyli od 20 lat – dodaje Niechciał.

Na tym nie koniec wyróżnień. UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów wyróżnili dwie firmy tytułem Amicus Consumentium 2018 r. Przedsiębiorców w szczególności doceniono za udział w polubownym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Laureaci to: CCC z Polkowic (już po raz drugi) i sklep Mix Małgorzata Dawidowska ze Słupska. Wyróżnienie zostało ustanowione w 2017 r. Laureaci zostają wyłonieni spośród przedsiębiorców zgłoszonych m.in. przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów, organizacje konsumenckie.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

Oto lista wyróżnionych rzeczników:

Urszula

Bak

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Obornikach

Lidia

Baran-Ćwirta

Miejski Rzecznik Konsumentów i Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Lublinie

Aleksandra

Bielecka

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kutnie

Jarosław

Brzozowski

Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku

Aneta

Cieślicka

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kołobrzegu

Joanna

Gierszewska

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chojnicach

Jerzy

Gramatyka

Miejski Rzecznik Konsumentów w Krakowie

Marek

Janczyk

Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu

Arkadiusz

Janz

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Koszalinie

Longina

Kaczmarek

Miejski Rzecznik Konsumentów w Szczecinie

Agnieszka

Kordasiewicz

Miejski Rzecznik Konsumentów w Zabrzu

Wojciech

Krogulec

Miejski Rzecznik Konsumentów w Częstochowie

Jan

Kuźniacki

Miejski Rzecznik Konsumentów w Koninie

Anna

Magnuszewska

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Płońsku

Danuta

Mazur

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdnicy

Eliza

Nowak

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu

Małgorzata

Płaszczyk

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Strzelcach Opolskich i Krapkowicach

Krzysztof

Podgórski

Miejski Rzecznik Konsumentów w Tarnowie

Marek

Radwański

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Poznaniu

Jadwiga

Rojek

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomiu

Małgorzata

Rothert

Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie

Bożena

Sielska

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Powiecie Średzkim

Elżbieta

Sługocka-Krupa

Powiatowy Rzecznik Konsumentów i Miejski Rzecznik Konsumentów
w Krośnie

Rafał

Szyba

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach

Kamilla

Szymańska

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Zielonej Górze

Krzysztof

Tomczak

Miejski Rzecznik Konsumentów w Bydgoszczy

Ewa

Tymoszuk

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Białej Podlaskiej

Jadwiga

Urbańska

Miejski Rzecznik Konsumentów w Olsztynie

Ewa

Walczak

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Zgierzu

Krystyna

Watkowska 

Miejski Rzecznik Konsumentów we Włocławku

 

Katarzyna Pierzchała 2561 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }