Technologia i ekologia w Empiku

Kultura i natura, technologia i przytulność - to połączenia, które przyciągają współczesnych czytelników do księgarń.

Rozmowa z Barbarą Ślusarczyk (na zdjęciu), dyrektor działu visual i merchandising w Empiku

HE: Jakie potrzeby konsumenta zaspokaja współczesna księgarnia? Jak ewoluowały one przez lata?

BŚ: Nasze badania pokazały, że większość klientów odwiedza salony Empiku dla przyjemności, szukając inspiracji do ciekawego spędzania wolnego czasu. Dlatego skupiliśmy się głównie na tym, by stworzyć środowisko pełne inspiracji i dobrych pomysłów, które będzie sprzyjało rozwojowi różnych pasji odbiorców oraz dawało radość z odkrywania kultury.

W dłuższym czasie głównym czynnikiem, który znacząco wpływa na zwyczaje zakupowe klientów jest rozwój technologii. Widać wyraźnie, że współczesny konsument szuka w sklepie rozwiązań, które ułatwiają mu dokonywanie wyboru i sam zakup. Mam tu na myśli dostęp do informacji chociażby o dostępności produktu czy jego lokalizacji na półce (wirtualny księgarz), łatwość dokonywania zakupów poprzez dostęp do kas samoobsługowych, kasjerów wyposażonych w kasy mobilne, usługę click & collect via strona online i aplikację mobilną, czyli ekspresową rezerwację i odbiór produktów.

Jakie trendy obserwuje Pani na rynku księgarskim jeśli chodzi o wystrój i funkcjonalny podział stref, a także poszczególne działy?

Na rynku pojawiło się pojęcie „sklepów przyszłości”, co w praktyce oznacza połączenie tradycyjnego visual merchandisingu z technologią. W naszej aranżacji postawiliśmy na nowoczesne wnętrza, przyjazne kolory i rozwiązania, które sprawiają, że zakupy są łatwiejsze, a wizyta inspirująca. Jedna z zasad merchandisingu, której jestem wierna od lat, to założenie, że zakupy muszą być intuicyjne. Z tego powodu w Empiku za wyglądem sklepu zawsze idzie funkcjonalność. Dużą wagę przywiązaliśmy wiec do intuicyjnego rozmieszczenia poszczególnych działów, któremu towarzyszy czytelna nawigacja. Wprowadziliśmy także jasny język kolorów, który ułatwia klientom szybkie odnalezienie strefy nowości, aktualnych bestsellerów czy produktów rekomendowanych. Dodatkowo w największych salonach funkcjonuje tzw. „serce salonu”, czyli duże ekrany z propozycjami m.in. bestsellerów i premier dedykowanymi pasjonatom różnych dziedzin.

Jakie produkty kupowane są najczęściej, z jakich działów?

Najchętniej wybieranymi kategoriami w salonach są książki i muzyka, jednocześnie obserwujemy rosnące zainteresowanie produktami niewydawniczymi – artykułami DIY, papierniczymi i zabawkami.

Już na przełomie marca i kwietnia ruszy w Galerii Młociny kolejny Future Store Empiku. Czym będzie się wyróżniał na tle innych? 

W Galerii Młociny na klientów czeka m.in. wirtualny księgarz, czyli narzędzie do łatwej lokalizacji i zamawiania produktów. Umożliwia ono także poszukiwanie pomysłów na prezenty i sprawdzenie informacji o wydarzeniach. W tym salonie klienci będą mogli płacić za zakupy przy kasie samoobsługowej lub u mobilnych kasjerów wyposażonych w terminale POS. Multimedialna bileteria to obecnie jeden ze stałych i istotnych dla klientów elementów naszych sklepów stacjonarnych i na pewno takie rozwiązanie znajdzie się również w tej galerii handlowej.

Jak klienci odbierają już działające sklepy przyszłości? Na pewno mają już Państwo pierwszy feedback. Czy zamierzają Państwo je zmieniać, poprawiać?

Po pierwszych realizacjach pytaliśmy odbiorców o opinie i odczucia, a także obserwowaliśmy ruch klienta w sklepie. Nasz nowy format został przyjęty bardzo entuzjastycznie, co nas cieszy, ale nie zmienia to faktu, że obserwacje prowadzimy nieustająco i na bieżąco dokonujemy ewentualnych korekt. Zrezygnowaliśmy na przykład z interaktywnej witryny, bo okazało się, że klienci niechętnie wchodzą w takie interakcje w miejscach dużego natężenia ruchu. Natomiast taka witryna jest bardzo dobrym nośnikiem informacji o ciekawych wydarzeniach kulturalnych czy nowościach.

Który ze sklepów cieszy się największym powodzeniem?

Wszystkie, ale z pewnością sklepy w dużych miastach i popularnych galeriach handlowych, jak Arkadia i Galeria Mokotów w Warszawie czy Galeria Krakowska mają zdecydowanie większy ruch niż w lokalizacjach wolnostojących lub mniejszych miejscowościach.

Przy ich tworzeniu wspomagała Państwa angielska agencja. Jakie trendy dominują obecnie na największych światowych rynkach? Z kogo starają się Państwo brać przykład?

Niewątpliwie istotne jest podejście i rozwiązania proekologiczne. Widoczny jest też trend powrotu do natury, modne jest drewno, pastelowe barwy, czerń oraz kolory kojarzące się z kamieniami szlachetnymi. Od kilku sezonów stawia się też na minimalizm.

Skąd wziął się pomysł na zdywersyfikowanie formatów grupy na Mole Mole? Czym charakteryzuje się wystrój tej sieci?

Tak naprawdę brakowało tego typu formatu na rynku. Małej księgarni stworzonej z myślą o pasjonatach literatury, którzy o książkach lubią i chcą rozmawiać godzinami. Księgarnie Mole Mole wpisują się w te potrzeby, od niezwykle profesjonalnego zespołu ludzi tam pracujących, po przytulne wnętrze. Użyte drewno i pastelowe kolory tworzą pogodny klimat, wzbudzają pozytywne emocje i wpisują się w obecne trendy kolorystyczne na rynku.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.