Kropla drąży skałę

Szacuje się, że w Polsce recyklingowi podlega 38% opakowań z tworzyw sztucznych, jednak nie wiadomo, ile to jest w przypadku opakowań po kosmetykach i chemii gospodarczej. To musi się zmienić.

Nikt nie zbadał nawet, jaki procent opakowań po kosmetykach i chemii gospodarczej w ogóle zdatny jest do recyklingu. Problem dostrzega Unia Europejska − w styczniu 2018 r. opublikowano strategię dotyczącą tworzyw sztucznych, której celem jest zwiększenie użycia materiałów z recyklingu i zagwarantowanie całkowitej przydatności do ponownego użycia opakowań stosowanych na rynku UE do roku 2030.

– Strategia ta doprowadzi do zmian w projektowaniu, wytwarzaniu, stosowaniu i przetwarzaniu opakowań na rynku UE – uważa Paulina Kaczmarek, menedżer w zespole ds. zrównoważonego rozwoju w Deloitte. Zwłaszcza że do tej pory branża niewiele uwagi poświęcała kwestii wpływu opakowania na środowisko naturalne. To się jednak zmienia.

Aby rozwijać i promować gospodarkę o obiegu zamkniętym, Henkel wraz z innymi firmami działającymi w branży tworzyw sztucznych i dóbr konsumpcyjnych powołał do życia organizację o nazwie „Alliance to End Plastic Waste” (AEPW), której zadaniem jest właśnie opracowanie i wdrożenie rozwiązań pozwalających zminimalizować ilość odpadów z tworzyw sztucznych oraz właściwie nimi zarządzać. Sojusz docelowo chce zainwestować ponad 1,5 mld dol. w ciągu najbliższych pięciu lat, by pomóc w usuwaniu odpadów z tworzyw sztucznych ze środowiska.

Również Procter & Gamble, jeden z największych światowych producentów branży FMCG oferujący takie marki jak Vizir, Ariel, Pantene, Pampers, Head & Shoulders, Lenor, Fairy czy Gillette przyspiesza swoje działania zmierzające do pozytywnego oddziaływania na środowisko naturalne.

Jednym z głównych założeń zrewidowanej strategii zrównoważonego rozwoju P&G o nazwie „Ambicja 2030” jest dążenie do rozwiązań opartych na zasadach gospodarki obiegu zamkniętego. Szczególny nacisk firma kładzie właśnie na działania wokół tematu przetwarzania odpadów plastikowych. W ramach tego zobowiązania opakowania produktów Lenor, w tym także nowego Lenor Unstoppables, w połowie wykonane są z poużytkowych tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Firma nawiązała też współpracę z Loop, platformą e-commerce stworzoną wokół idei gospodarki o obiegu zamkniętym przez spółkę TerraCycle, międzynarodowego lidera w sektorze recyklingu. Platforma oferuje m.in. możliwość odbioru zużytych produktów bezpośrednio od konsumentów w celu ich ponownego przetworzenia lub użycia. Wiele globalnych marek P&G, takich jak Pantene, Tide, Cascade oraz Oral-B jeszcze w tym roku będzie dostępnych na tej platformie.

Na podobny ruch, choć na razie w mniejszej skali, zdecydował się Beiersdorf, producent m.in. marki Nivea. Beiersdorf wspiera fazę pilotażową programu platformy TerraCycle, oferując produkty z linii Nivea Men, które posłużą sprawdzeniu, czy ten innowacyjny pomysł może się stać długoterminowym rozwiązaniem dla konsumentów. Program rozpocznie się wiosną 2019 r., ale na razie tylko w Paryżu i Nowym Jorku.

Globalne koncerny, które sprzedaż swoich produktów liczą w milionach, starają się zmienić nawyki poprzez międzynarodową platformę. Tymczasem w Polsce są już lokalne inicjatywy, które zdają się odpowiadać na nowe, ekologiczne trendy – na przykład we Wrocławiu powstał stacjonarny sklep, w którym każdy kupowany produkt ma nie generować odpadów. Pakowany jest więc w pojemniki, które konsument przynosi sam, lub w ekologiczne opakowania. W asortymencie sklepu znajduje się zarówno żywność na wagę, jak i naturalne kosmetyki.

W firmie Laboratorium Naturella zaś wszystkie opakowania używane do kosmetyków OnlyBio oraz środków czystości OnlyEco mogą być w 100% poddane przetwarzaniu. – Kosmetyki OnlyBio są pakowane w szklane butelki, które można przetwarzać bez końca – są obojętne dla środowiska, ponieważ powstały z piasku. Również w 100% nie reagują z zawartością. Planujemy ponadto wprowadzić do oferty opakowania z tworzyw sztucznych odzyskanych ze środowiska, czyli mórz i odpadów – mówi Tomasz Zaceński, senior brand manager w spółce. Przyznaje, że firma nie wyklucza też m.in. higienicznego ponownego napełniania wykorzystanych opakowań w sklepach.

Paulina Kaczmarek z Deloitte wskazuje na wiele innych możliwości, jakie mają producenci w kontekście ochrony środowiska. Jest to m.in. wprowadzanie opakowań z tworzyw wykonanych z biomasy czy oferowanie zniżek dla konsumentów, którzy przyniosą do sklepu puste opakowania po produkcie.

O tym, jak ważne są wszelkie inicjatywy związane z ograniczaniem plastiku wśród odpadów, świadczy ubiegłoroczna akcja Greenpeace przeprowadzona we współpracy z ruchem „Uwolnij się od plastiku" (Break Free From Plastic). W ramach 239 zbiórek plastikowych odpadów przeprowadzonych w 42 krajach świata zebrano 187 tys. wyrzuconych luzem opakowań.

Organizacja sprawdziła, od jakich producentów pochodziły artykuły, które pierwotnie znajdowały się w opakowaniach i jak przyczyniają się oni do zanieczyszczenia środowiska. Na czele listy znalazła się Coca-Cola − butelki po napojach tego koncernu znalazły się w śmieciach 40 z 42 krajów, w których prowadzono zbiórki.

Kolejne firmy to PepsiCo, Nestlé, Danone, Mondelez International, Procter & Gamble, Unilever, Perfetti van Melle, Mars Incorporated i Colgate-Palmolive. Pod uwagę brano te firmy, których opakowania znaleziono przynajmniej w 10 krajach, dlatego nie dziwi obecność na liście międzynarodowych koncernów. Z tego też powodu to właśnie te firmy powinny wyznaczać teraz nowe trendy, zarówno jeśli chodzi o zmniejszenie ilości opakowań w środowisku w ogóle, jak i o edukację konsumentów w zakresie tego, co robić, by nie zaśmiecać środowiska.

Zdjęcie: Shutterstock

________________________________________________________________________________________________________________________________

DO ŻÓŁTEGO WORKA

ROBERT SZYMAN, DYREKTOR POLSKIEGO ZWIĄZKU PRZETWÓRCÓW TWORZYW SZTUCZNYCH
Recykling opakowań po chemii gospodarczej oraz po kosmetykach nie stanowi problemu przy obecnych możliwościach technicznych. Podstawową sprawą jest wydzielenie odpowiednich strumieni jednorodnych polimerów z odpadów, co jest trudniejsze niż w przypadku wody i napojów, które są w jednorodnych butelkach PET. Tutaj mamy głównie HDPE, ale także PP i PET.

W przypadku odpadów butelek PET stosowanych w chemii gospodarczej i kosmetykach nie można ich stosować do żywności, ale do produkcji tekstyliów lub innych opakowań poza żywnością – już tak. Sami producenci także mogą ułatwić proces odzysku, projektując opakowania uwzględniające fazę recyklingu, unikając opakowań złożonych z różnych polimerów czy stosując naklejki, które są w miarę łatwo usuwalne w procesie mechanicznym. Najważniejszą rolę w procesie odzysku odpadów pełnią jednak gospodarstwa domowe, na których to ciąży obowiązek wyodrębnienia opakowań z tworzyw sztucznych i umieszczenia w osobnych workach. Obecnie trudno szacować, jaki procent opakowań po chemii gospodarczej i kosmetykach zostaje poddany recyklingowi, jednak możemy mieć pewność, że jeżeli produkty te trafią do żółtego worka, to zostaną powtórnie przetworzone przynajmniej w znacznej części.

OPAKOWANIA KOSMETYKÓW I CHEMII GOSPODARCZEJ
•  I rzędu – jednostkowe, a więc takie, które mają bezpośredni kontakt z produktem, np. słoiczek na krem;
•  II rzędu – zewnętrzne jednostkowe, np. kartonik, w którym umieszczony jest słoiczek kremu;
•  Zbiorcze – zbierają opakowania jednostkowe zarówno do celów logistycznych, jak i gotowe na półkę (tzw. shelf ready packaging);
•  Transportowe – służą do przewozu logistycznego towaru, z reguły w opakowaniach zbiorczych, np. palety.
Źródło: Deloitte

RODZAJE TWORZYW
• Nadające się do recyklingu: monomateriałowe opakowania PP, HDPE, LDPE.
• Nienadające się do recyklingu: PET z opakowań niespożywczych (w tym kosmetyków), HDPE czarny, opakowania z EVOH, opakowania typu refill pouch (multiwarstwowe), saszetki wielomateriałowe, PVC, PS.
Źródło: Deloitte

Ilona Mrozowska 3045 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }