Coca-Cola wciąż największą marką świata

100 największych marek FMCG odpowiada za 14% całej sprzedaży tego sektora na świecie (dane za 2017 r.). Głównie są to produkty pakowane (41%), kosmetyki oraz napoje.

Coca-Cola i Pepsi otwierają ranking top 100 marek FMCG według Euromonitor International. Na kolejnych miejscach znalazły się Nescafé, Lay’s, L’Oréal Paris, Red Bull, Pampers, Tide/Ariel, Nivea, Huggies i Colgate. Wartość marki Coca-Cola to 35-45 mld dolarów. Pozostałe wymienione wycenione zostały na 10-15 mld dolarów. Gdyby koncern Coca-Cola (wszystkie rodzaje produktów, które w rankingu są rozbite) sprzedawał swoje wyroby tylko w Europie Środkowo-Wschodniej, i tak byłby liderem rankingu. Tymczasem region ten jest piąty (!) pod względem sprzedaży dla marki.

Kluczowym regionem dla tzw. megamarek jest region Azji i Pacyfiku. Spośród ośmiu kluczowych kategorii (żywność pakowana, napoje bezalkoholowe, kosmetyki, suplementy diety i parafarmaceutyki, produkty higieniczne, chemia gospodarcza, napoje gorące i karma dla zwierząt) aż w siedmiu wartość sprzedaży najwyższa jest właśnie w tej części świata. To głównie dzięki Chinom, które same z siebie mają sporo marek „rozsianych” po całym rankingu. Jedynie karma dla zwierząt wiedzie prym w Ameryce Północnej.

– Zwrot konsumentów przeciwko cukrom miał znaczący wpływ na dwóch głównych producentów: Coca-Colę i PepsiCo, które niezmiennie od 2014 roku otwierają zestawienie. Ten trend to dla nich wyzwanie – czytamy w raporcie „Top 100 megabrands”. – Obie te firmy muszą stawiać czoła potężnym wyzwaniom, a przyszłość wydaje się być tylko trudniejsza. To samo dotyczy żywności konfekcjonowanej. Jednocześnie jednak rośnie zapotrzebowanie na produkty „przekąskowe” – dodają autorzy raportu.

Z kolei w drugiej pod względem ważności kategorii kosmetyków widać trend ku premiumizacji. Ta kategoria pokazuje także możliwości handlu przez Internet.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.