Barbie to już dojrzała babka, ma 60 lat

Firma Mattel świętuje urodziny najsłynniejszej lalki na świecie. W Polsce Barbie inspirowaną swoim wyglądem miała już Martyna Wojciechowska; w tym roku otrzyma ją Iwona Blecharczyk, zawodowy kierowca ciężarówki.

Jak wskazują badania, dziewczynki już w wieku około 5 lat tracą pewność siebie i wiarę we własne możliwości (zjawisko Dream Gap). Stereotypy kulturowe, ukryte uprzedzenia, system wychowywania czy edukacji, a nawet wizerunek dziewczynek i kobiet kreowany przez media pogłębiają to przekonanie. Firma produkująca Barbie, Mattel, podejmuje działania mające na celu zapobieganie temu trendowi poprzez budowanie świadomości, wyrównywanie szans dziewczynek i pomaganie im w realizacji swoich marzeń.

Jednym z nich jest Barbie Shero (ang. she + hero), czyli globalny projekt firmy Mattel, którego celem jest wyróżnienie kobiet-wzorów do naśladowania. Nagradza kobiety-bohaterki za niezłomność i przełamywanie schematów oraz odwagę w poszukiwaniu własnej drogi. Wyróżnione kobiety otrzymują jedyną w swoim rodzaju lalkę inspirowaną ich wyglądem.

Nagrody przyznawane od 2015 r. na świecie, w 2018 r. po raz pierwszy trafiło do Polki – Martyny Wojciechowskiej. W 2019 r. tytuł Barbie Shero i lalkę inspirowaną swoim wyglądem otrzymała Iwona Blecharczyk, zawodowy kierowca ciężarówki. By spełnić swoje marzenie i wykonywać ten zawód, musiała pokonać długą drogę, mierząc się z wieloma uprzedzeniami i stereotypami. Dzięki wytrwałości i determinacji osiągnęła swój cel. Dziś jest ekspertem w swojej dziedzinie, zajmuje się wielkogabarytowym transportem specjalistycznym, jeździ na długich dystansach i za kółkiem spędza większą część swojego życia. Dzięki kanałom social media przybliża swoją pracę, zawodowe podróże i codzienne życie kierowcy w trasie, szerokiemu gronu odbiorców. Popularność i sympatię zyskała dzięki swojemu kanałowi na YouTube, który śledzi już ponad 250 tys. subskrybentów, a niektóre z filmów osiągają ponad milionową liczbę wyświetleń.

- Barbie od 60 lat inspiruje kolejne pokolenia dziewczynek i przekonuje, by wierzyły, że mają wybór. Nieustannie zmieniając się, wcielając się w role ponad 200 przedstawicielek różnych zawodów, startując w sześciu kampaniach prezydenckich oraz w podróży na Księżyc przed Neilem Armstrongiem, Barbie stała się najlepszym wzorem dla dziewczynek – uważa Lisa McKnight, dyrektor generalny i wiceprezes Barbie. - Pokazuje, że dziewczynki powinny wkraczać w świat, w którym jako kobiety mogą realizować się w każdym zawodzie. Poprzez nasze globalne działania minimalizujemy zjawisko Dream Gap i umacniamy Barbie jako markę stale wspierającą dziewczynki - dodaje.

Projekt Barbie Dream Gap ma celu wyrównywanie szans dziewcząt poprzez dedykowanie zasobów oraz przekazanie funduszy organizacjom wspierającym. W okazji 60. urodzin marki Barbie przekaże grant od sprzedaży lalek w USA poprzez Mattel Children’s Foundation – 1$ od każdej sprzedanej lalki. Firma zachęca też do przystąpienia do społeczności @barbie, aby przeciwdziałać Dream Gap. Każdy może stworzyć opowieść zgodnie z filozofią Barbie, inspirując się historiami dziewczynek  z własnego otoczenia i podzielić się nią, używając hasthagów: #Barbie60 i #YouCanBeAnything.

Poprzez inspirujące treści filmowe Barbie bawi i uczy. Jako marka nr 1 dla dziewczynek na YouTube Barbie wciela się w rolę vloggerki, przekazując wartościowe porady i przesłania. Współpracuje też z partnerami w różnych kategoriach – od zabawek do apparelu i publikacji. Kolekcja lalek „Barbie Kariera 60” wyróżnia sześć zawodów, w których nadal pracuje mało kobiet. Są to: astronauta, pilot, sportowiec, dziennikarz, polityk i strażak.

 

Katarzyna Pierzchała 5254 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.