Soczewkomaty - polska innowacja na światową skalę

Szkla.com, największy sklep internetowy w branży soczewkowej, rozwija nową sieć sprzedaży - Soczewkomaty. Automaty dostępne są w 37 lokalizacjach. Na początku marca nowe maszyny pojawiły się m.in. w Warszawie w centrum handlowym Plac Unii City Shopping oraz w Kauflandzie przy ul. Korkowej.

Soczewkomaty to urządzenia, w których klienci mogą kupić szkła kontaktowe o różnej mocy, znanych producentów, w cenach zbliżonych do sklepów internetowych. W automatach dostępne są także akcesoria niezbędne do pielęgnacji soczewek. Pierwsze takie maszyny pojawiły się na rynku w ubiegłym roku. Obecnie znaleźć je można m.in. w Warszawie, Krakowie, Rzeszowie, Wrocławiu, Poznaniu czy Gdańsku. Sieć cały czas dynamicznie się rozwija - pod koniec roku liczyć ma już około 80 automatów, a na koniec 2020 r. w Polsce planowanych jest 150 Soczewkomatów.

- Na rynku nie było maszyny, która spełniałaby w pełni nasze wymagania dotyczące tego kanału sprzedaży. Zbudowaliśmy więc ją od podstaw sami – mówi Mateusz Matula, współzałożyciel i prezes spółki Szkla.com. - Szkic powstał na kartce papieru. To jedyna tego typu maszyna na świecie. Urządzenie zostało wymyślone, zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce – podkreśla.

Nowy wymiar vendingu

Soczewkomaty zostały zaprojektowane tak, aby zakup odbywał się intuicyjne. Wystarczy postępować zgodnie z poleceniami wyświetlanymi na 43-calowym ekranie dotykowym. Wybiera się odpowiedni produkt, zaznacza moce soczewek, jeśli jest kod rabatowy z aplikacji mobilnej należy wpisać jego treść w odpowiednie okienko, bądź zeskanować kod QR, następnie zatwierdzić zamówienie i dokonać płatności kartą.

Soczewkomaty łączą też możliwość zakupów od ręki z nowoczesnymi technologiami, na przykład aplikacją na telefon komórkowy. – Aktywnie rozwijamy rynek optyczny i cały czas staramy się wdrażać nowe pomysły. Nasze maszyny są w stanie spersonalizować proces zakupowy, chociażby poprzez udzielanie rabatów, czym wykraczamy poza dobrze już znane klientom standardy vendingu - tłumaczy Karol Wilczko, dyrektor zarządzający Szkła.com.

Innowacyjność konstrukcji Soczewkomatu polega m.in. na zastosowaniu nowej metody magazynowania i wydawania towaru. Do przechowywania służą półki, które w odróżnieniu od większości spotykanych na rynku automatów nie są wyposażone w żadne spirale, podajniki śrubowe czy taśmowe. Dzięki jednemu centralnemu mechanizmowi połączonemu z inteligentnym ramieniem, z półki automatu pobierany jest konkretny produkt, zaś pozostałe w rzędzie przesuwają są o jedną pozycję w przód.

Maszyna ma cyfrową weryfikację poprawności transakcji, a jej praca jest kontrolowana zdalnie poprzez zinformatyzowany i spójny system centralny. - Jesteśmy także w trakcie projektowania urządzenia outdoor’owego, odpornego na warunki pogodowe i dostosowanego do lokalizowania go na zewnątrz – mówi Karol Kożusznik, kierownik projektu Soczewkomaty.pl.

Dla kogo Soczewkomaty

W Soczewkomacie dostępnych jest ponad 350 produktów. Robiąc zakupy w tych urządzeniach vendingowych klienci mogą wybierać spośród szkieł o różnej mocy: od -0.75 do -8.00, a także soczewek kolorowych bez mocy i płynów pielęgnacyjnych. Maszyny powstały głównie z myślą o osobach, które chcą kupić wybrane soczewki kontaktowe czy niezbędne do ich użytkowania akcesoria od ręki, o dowolnej porze, także w niedziele wolne od handlu.

Sklep Internetowy Szkla.com został założony 2004 r. przez Mateusza Matulę oraz Jacka Młodawskiego. Jest największym w Polsce sklepem z soczewkami kontaktowymi i liderem w sprzedaży soczewek kontaktowych w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. Sprzedaż soczewek odbywa się głównie kanałem internetowym oraz dzięki sieci Soczewkomatów. Produkty dostępne w sklepie można kupić również stacjonarnie m.in w salonach optycznych Kodano.

Katarzyna Pierzchała 5109 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.