Premier chce zahamować rozwój marek własnych w Polsce

Rząd zaproponuje ustawę, która utrudni dużym sklepom sprzedaż produktów pod ich marką - zapowiedział w sobotę premier Mateusz Morawiecki podczas na Europejskiego Forum Rolniczego.

Na zdjęciu (Flickr.com): premier Mateusz Morawiecki

Jak informuje Polsat News, premier Morawiecki zapowiedział w sobotę, że rząd zaproponuje ustawę, która utrudni dużym sklepom sprzedaż produktów pod ich marką. To odpowiedź na pytanie o to, jak można zwiększyć udział polskiego rolnictwa w sprzedaży produktów w sklepach.

- Chcemy zaproponować ustawę, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe ich własnych produktów, pod ich własną marką - wyjaśniał premier. - To szalenie utrudnia osiągnięcie przyzwoitej marży przez polskich producentów - dodał.

Morawiecki powiedział, że "niezwykle ważne jest także łączenie się rolników, m.in. w spółdzielnie, zwiększenie siły negocjacyjnej względem odbiorców". Dodał, że ważna jest aktywizacja Urzędu Kontroli Konkurencji i Konsumentów. - Nie może być tak, że jeden monopolista na danym terenie dyktuje ceny rolnikom - powiedział.

- Zdecydowanie chcemy doprowadzić do tego, żeby na półkach były towary z markami polskimi, a nie tylko (…) z markami sklepów wielkopowierzchniowych. Chcemy, aby w ten sposób rolnicy mogli budować siłę swojej marki - powiedział Mateusz Morawiecki.

Cytowany przez Polsat News premier podkreślił, też w debacie, że rząd PiS jest pierwszym rządem, który w ostatnich 30 latach nie doprowadzał do wyprzedaży polskiego majątku. - To jest dla nas ważne, żeby budować polską własność, własność polskiego rolnika. My borykamy się ze spuścizną przeszłości po poprzednikach, po poprzednich rządach, które sprzedawały polskie marki - mówił.

Premier dodał, że przy powstawaniu ustawy, która promować będzie polskie marki, rząd będzie "korzystał z najlepszych wzorców w UE". - Bo inne kraje sprytnie bronią swoich własnych rynków, a my mamy za bardzo liberalne, po rządach Platformy, spojrzenie - zaznaczył.

Zdaniem premiera, polskie rolnictwo musi być wygranym w handlu detalicznym i hurtowym. Według Morawieckiego, nowa ustawa "bardzo zmieni siłę negocjacyjną polskich rolników".

Jeśli zapowiedzi premiera wejdą w życie byłby to ogromny cios dla sieci handlowych, ale i dla samych konsumentów, którzy przyzwyczaili się i chętnie z nich korzystają. Są to produkty w nieco niższych od firmowych brandów cenach, ale nie odbiegające od nich jakości. Według PMLA, międzynarodowej organizacji, która od 1979 r. zajmuje się markami własnymi, w 2017 r. marki własne ilościowo zajmowały w Polsce 31,5% rynku a wartościowo 21,9%. W ubiegłym roku dane te były zbliżone, ponieważ jeszcze kilka lat temu udział marek w niektórych kategoriach rósł w tempie dwucyfrowym, ale w ostatnim czasie wyhamował (choćby ze względu na nasycenie rynku). Wciąż jednak pojawiają się kolejne sieci, jak choćby Żabka, które dopiero budują ofertę marek własnych. Szacuje się, że rynek marek własnych wart jest w Polsce 50 mld zł!

Top 20 kategorii z największym udziałem marek własnych, wartościowo, 2017 r.

1. Herbata instant dla dorosłych 65,0%
2. Chusteczki 64,8%
3. Płatki kosmetyczne 63,6%
4. Ścierki kuchenne 62,8%
5. Zapiekanki mrożone 62,2%
6. Ser żółty twardy 60,5%
7. Łosoś 59,8%
8. Papier toaletowy 59,5%
9. Chusteczki dla niemowląt 59,0%
10. Pieluszki 58,8%
11. Tortilla 57,4%
12. Produkty chłodzone 56,9%
13. Oliwki 56,1%
14. Śmietanka do kawy 53,9%
15. Orzechy i nasiona 53,6%
16. Frytki (mrożone)53,2%
17. Warzywa konserwowane 52,8%
18. Patyczki bawełniane 52,1%
19. Chałwa i sezam 47,5%
20. Ryż 47,4%

Źródło: PLMA za Nielsenem

Ilona Mrozowska 2966 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }