ISM: nowe z Polski

Ofertą pokazaną na targach w Kolonii polscy producenci dobrze wpisują się w najnowsze trendy na rynku słodyczy i przekąsek.

Iwona Zawistowska-Pietras, dyrektor marketingu międzynarodowego w Colianie prezentuje nowe opakowanie eksportowej linii

 

Jeszcze kilka lat temu dla produktów bio, wegetarian czy wegan organizatorzy targów ISM wyznaczyli specjalne miejsce, chcąc zwrócić uwagę na nowy trend. Dzisiaj produkty te są obecne niemal w każdym sklepie spożywczym. Bez cukru, bez laktozy, bez glutenu − najważniejsze, aby konsument znalazł odpowiedni dla siebie produkt.

Wśród wielu firm prezentujących na targach taką ofertę był też polski Bezgluten po raz pierwszy wystawiający się na ISM. Producent bezglutenowego pieczywa, ciastek i wafelków, produktów śniadaniowych ma w portfolio także produkty bez cukru oraz dla wegan. Monika Wrzesień, dyrektor eksportu, podkreślała, że swoje produkty Bezgluten wysyła do ok. 30 krajów, ale na tym nie poprzestaje i planuje mocniej zaistnieć na rynkach Europy Centralnej i Wschodniej, a także w Skandynawii.

Wawel już przy wejściu na stoisko chwalił się tzw. czystą etykietą, którą mają już wszystkie jego produkty. To w ramach realizacji strategii "Dobre składniki" ze składu zniknął olej palmowy, zbędne dodatki, barwniki, sztuczne aromaty czy konserwanty. Podczas ostatniej edycji targów ISM bohaterem prezentacji oferty Wawelu był ekspozytor Pick & Mix ze słodyczami producenta na wagę. Po podbiciu polskiego rynku z tym sposobem sprzedaży Wawel ruszył do innych krajów. Jak informuje Robert Okoński, dyrektor sprzedaży Wawelu, takie ekspozytory oferuje już ponad 500 sklepów poza naszym krajem. Z nowości producent pokazał m.in. żelki w wygodnym opakowaniu typu push pop, a także linię tych produktów w wersji eksportowej. W portfolio Wawelu jest także bezcukrowa linia czekolad oraz batonów i wafli w dwóch smakach.

Według Krzysztofa Łobody z działu handlowego SP Cukry Nyskie eksportowym hitem są Markizy, ale też bezcukrowe herbatniki i listki waflowe Fit & Easy. Ostatnie inwestycje mają umożliwić produkcję herbatników z nadzieniem. Na targach ISM Cukry Nyskie były po raz trzeci, na razie sprzedają do kilku krajów, ale planują rozwijać eksport.

ZPC Bałtyk co roku prezentuje ofertę na kolońskich targach. Podczas ostatniej edycji ISM chwalił się karmelkami Dulio, które na rynek wprowadził pod koniec 2017 r. − Są nadziewane nowatorską metodą − podkreśla Karolina Wolińska, wiceprezes firmy. Linia ta składa się z trzech wariantów smakowych: z czekoladą, witaminami oraz tropikalnymi owocami. Z nowości producent pokazał nieznane dotąd warianty likworków, ale też batony Bossman na bazie orzechów i owoców (pod tym brandem są też czekolady proteinowe bez cukru).

Na wyeliminowanie sztucznych dodatków, zwiększenie zawartości kakao oraz nową szatę graficzną w linii stugramowych klasycznych czekolad eksportowych zwracał uwagę Paweł Brzeziński, marketing manager w firmie Terravita. Na targach ISM zadebiutowała linia czekolad Chocola! z naturalnymi posypkami i z przezroczystym okienkiem. To produkt premium, jednak − jak zaznacza Paweł Brzeziński − w konkurencyjnej cenie. Od ponad roku w ofercie Terravity są czekolady w formie batoników (31 g, choco stics) w czterech wariantach smakowych. Nowością były duże, prezentowe czekolady o wadze 225 g. Poza tym w asortymencie producenta pokazanym na targach były kremy (w nowej recepturze) oraz figurki czekoladowe, już związane z Bożym Narodzeniem.

Po raz drugi w targach ISM wzięło udział Sante. Izabela Gajewska, senior export manager, zauważyła, że firma częściej i systematycznie bierze udział w targach spożywczych, a nie słodyczy i przekąsek. W tym roku producent postawił na sprzedażowe hity − granolę, która ma zmieniony skład (tłuszcz palmowy zastąpiony roślinnym, bez syropu glukozowego) oraz batony Go On Protein (33 g). Na ISM zadebiutowały napoje roślinne Sante oraz Organic Sante, w portfolio producenta od września ub.r.

Lotte Wedel zaprezentował całą linię Ptasiego Mleczka w pastelowych kolorach. Produkty w nowych opakowaniach dominowały w targowej ofercie producenta, w tym na przykład linia czekolad Crunchy Cookie. Wśród wielu nowości był wafel WW w gorzkiej czekoladzie, nowe opakowanie tego wafla w wersji XXL, trzy nowe warianty czekolad premium (w charakterystycznych białych opakowaniach), a także szeroka oferta związana ze świętami, m.in. Baryłki o smakach nalewek, dedykowana dzieciom nadziewana czekolada Marsh Mallow oraz krówki w opakowaniu w kształcie domku. I oczywiście Torcik Wedlowski.

Dużą niespodzianką było stoisko Coliana, a właściwie Goplany, ale inaczej podanej niż to, do czego przyzwyczailiśmy się na polskim rynku. Colian opracował zupełnie nową strategię eksportową, a jej realizacja miała premierę właśnie podczas targów ISM. Obecna była tylko jedna marka − Goplana − w zupełnie nowych opakowaniach, chociaż część produktów znana jest w Polsce pod marką Solidarności. − Głównym założeniem strategii rozwoju sprzedaży słodyczy Coliana na rynki zagraniczne jest stworzenie jednolitej marki parasolowej, którą będzie można efektywnie wspierać komunikacyjnie na wybranych rynkach, marki z założenia „międzynarodowej” w swoim wizerunku − mówi Iwona Zawistowska-Pietras, dyrektor marketingu międzynarodowego w Colianie. Dodaje, że oferta zagraniczna nowej Goplany to starannie wyselekcjonowane SKU w segmentach "na prezent", "do dzielenia się" oraz "dla siebie". A wyeksponowana w grafice opakowań litera G nawiązuje do 100-letniej tradycji marki.

Tegoroczne targi ISM były ważnym wydarzeniem dla producentów z Polski. Jak zauważył Tomasz Jakubaszek z przedstawicielstwa Targów Koelnmesse w Polsce, pod względem liczby wystawców z naszego kraju, jak i zainteresowania zwiedzających z Polski były rekordowe.

Następna edycja targów ISM odbędzie się w Kolonii w dniach 2-5.02.2020 r.

O najważniejszych trendach na targach ISM czytaj: https://handelextra.pl/artykuly/195770,ism-kolor-ma-znaczenie

--------------------------------------------------------------

ISM 2019 w liczbach

Wystawcy − 1661 z 76 krajów

Goście − ok. 38 tys. ze 140 krajów

Powierzchnia wystawiennicza − 120 tys. mkw.

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.