Lidl rekordzistą w reklamach

Firmy farmaceutyczne były najbardziej widoczne w telewizyjnych reklamach w 2018 roku. Jednak największy wzrost wydatków odnotował Lidl.

W 2018 roku branża farmaceutyczna po raz kolejny wygenerowała ponad połowę udziałów w zestawieniu top 10 największych reklamodawców telewizyjnych. Aflofarm i Polpharma, mimo spadków w liczbie GRP, utrzymują czołowe pozycje, a na podium z 4. miejsca wskakuje US Pharmacia. Drugą z najaktywniejszych branż było FMCG (33%), a trzecią handel (9%) zdominowany przez Lidl Polska – wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

W minionym roku na trzech pierwszych miejscach znaleźli się wyłącznie producenci z branży farmaceutycznej, z podium wypadł natomiast Unilever. Lider zestawienia zaliczył spadek aż o 17% generując GRP (Gross Rating Points – wartość określająca skuteczność w dotarciu do klienta kampanii reklamowej poprzez procentowy lub liczbowy wskaźnik oglądalności) na poziomie 180 050. Polpharma, ze spadkiem o 2%, zakończyła rok z wynikiem 109 834 GRP. Jedynym producentem z pierwszej trójki, który zwiększył GRP w porównaniu z rokiem 2017 jest US Pharmacia (wzrost o 13%).

Największy wzrost procentowy w top 10 względem poprzedniego roku (37%) również należy do przedstawiciela branży farmaceutycznej – firmy Natur Produkt Pharma. Co ciekawe, w 2017 roku producent ten nie znajdował się w zestawieniu, pomimo że zanotował największy, ponad 90%, wzrost. Z top 10 zniknął z kolei GlaxoSmithKline, numer 10. w ubiegłorocznym rankingu. Producent zanotował 20% spadek i osiągnął 46 962 GRP.

Według raportu PMR w 2018 roku, podobnie jak w latach poprzednich, rynek leków OTC i suplementów diety napędzany był przez wysoką zachorowalność na grypę (w pierwszym kwartale 2018 r. liczba zachorowań stanowiła już ponad połowę przypadków z 2017 roku), a także wprowadzenia nowości produktowych czy nowych wersji opakowań lub form podania. Dużą rolę odegrała popularność suplementów diety – w szczególności witamin i minerałów, w tym produktów na bazie witaminy D.

Udział drugiej z najbardziej aktywnych branż – FMCG – zmniejszył się w 2018 roku o 8%. Największy spadek wśród reklamodawców odnotowały Unilever oraz Nestlé – w obu przypadkach o 19%. Unilever z miejsca 3. przesunął się na pozycję 8., a Nestlé z miejsca 5. na 9. Ciekawy jest skok Lidl Polska, który z miejsca 9. w 2017 roku awansował na pozycję 4. Reklamodawca ten samodzielnie reprezentuje w top 10 sektor handlu, generując 9% udziałów. Prawdopodobnie wzmożona aktywność reklamowa ma związek ze zmianami w przepisach dotyczących handlu w niedziele, które weszły w życie w ubiegłym roku.

– Biorąc pod uwagę zestawienia od 2016 roku, nie grozi nam zmiana liderów pod względem udziałów. Natomiast ogólne przesunięcia w tabeli będą uzależnione od sytuacji na rynku. Przewidywane spowolnienie wzrostu gospodarczego w 2019–2020 roku, o którym informuje OECD, może mieć wpływ na lekkie zahamowanie wydatków na reklamę. Ostrożne i zapobiegawcze podejście do wydatków marketingowych może być efektem spowolnienia konsumpcji prywatnej, a to jednocześnie wpływa na aktywność w mediach, m.in. TV – komentuje Marcin Hajdenrajch, media manager w Codemedia.

Magdalena Weiss 2189 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }