Empik z milionami na rozwój

Już ponad 30% sprzedaży Empiku pochodzi z kanału online, jednocześnie jednak rokrocznie powstają nowe stacjonarne placówki i to w aż czterech różnych formatach. W tym roku ciąg dalszy milionowych inwestycji.

Rozmowa z Cezarym Kupcem (na zdjęciu), dyrektorem operacyjnym Empiku

W 2018 r. Empik miał 260 salonów, do 2023 r. chce mieć 370. Czy chodzi tylko o klasyczne salony?

Szacujemy, że w 2023 r. będzie 260 standardowych salonów, około 40 w formacie Future Store i między 60 a 70 sklepów o mniejszej powierzchni handlowej – od 120 do 150 mkw.

W kierunku jakich lokalizacji idą Państwa zainteresowania - centrów handlowych, ulic handlowych, mniejszych miejscowości, miejsc o wysokim natężeniu ruchu?

Dotychczasowa strategia ekspansji Empiku koncentrowała się na miastach powyżej 25 tys. mieszkańców. Uruchomienie sklepów o mniejszej powierzchni pozwoliło włączyć w nasze plany również miasta o liczbie mieszkańców między 15 a 25 tys. oraz zwiększyć penetrację w dużych ośrodkach. Koncentrujemy się głównie na obecności w centrach handlowych, a w mniejszych miejscowościach na lokalnych centrach handlowych lub retail parkach. Dopuszczamy także możliwość lokalizacji przy ulicach w ramach dogęszczania w dużych skupiskach ludności.

Ile Empik przeznacza rocznie na inwestycje?

W tym roku, tak jak w poprzednich, będzie to ok. 100 mld zł. Skupiamy się przede wszystkim na automatyzacji magazynu i rozwoju technologii.

Kiedy zakończy się faza testowa formatu Papiernik by Empik? Skąd pomysł na taką sieć?

Planujemy podsumować test formatu Papiernik by Empik w drugiej połowie 2019 r. To koncept małych sklepów z artykułami papierniczymi, szkolnymi, biurowymi i kreatywnymi, wzbogacony o pozycje z list bestsellerów Empiku. W Papierniku klienci znajdą także gry i zabawki. To koncept dedykowany tzw. lokalizacjom sąsiedzkim – zależy nam na lokalnym charakterze tych sklepów. Otwieramy je przy ulicach i w małych centrach handlowych.

Dlaczego Empik stworzył drugą markę księgarni – Mole Mole?

Mole Mole to format dedykowany pasjonatom czytania. W przytulnych księgarniach klient może zapoznać się z ofertą i dokonać zakupów w kameralnej, ale jednocześnie nowoczesnej przestrzeni.

Jaką część sprzedaży Empik realizuje poprzez sklep internetowy?

Obecnie ponad 30% sprzedaży Empiku pochodzi z kanału online – zakupy są robione za pośrednictwem aplikacji i sklepu internetowego. Jednocześnie klienci najczęściej korzystają z możliwości odbioru osobistego w salonie stacjonarnym.

Warto podkreślić, że sukcesywnie rośnie udział ruchu na smartfonach, zarówno przez stronę, jak i aplikację. W przypadku Empiku jest to już 55%, co utrzymuje się w standardach rynkowych – w takich jak my największych e-commerce’ach.

W styczniu aplikacja mobilna zanotowała prawie 1 mln unikalnych użytkowników. To nas plasuje w top 5 najlepszych aplikacji e-commerce’owych w Polsce. Jednocześnie znacząca większość jej użytkowników – 80% – to lojalni klienci skupieni wokół programu Mój Empik.

W ostatnich latach co roku przybywał grupie nowy format. Czy w tym roku możemy się spodziewać niespodzianki?

Obecnie koncentrujemy się na metodycznym rozwoju poszczególnych formatów stacjonarnych.

Rozbudowę jakich usług/działów Empik planuje więc w tym roku?

Jesteśmy liderem w rozwiązaniach omnichannelowych, dlatego wciąż optymalizujemy nasze kanały (salony/online/aplikacja) pod kątem zadowolenia klienta, m.in. rozwijamy funkcjonalności aplikacji mobilnej i ulepszamy system ekspresowej rezerwacji i odbioru w salonie (click&collect). Warto podkreślić, że w Empiku strona mobilna i aplikacja są mocnym wsparciem dla detalu. Efekt ROPO (Research Online Purchase Offline – szukaj w sieci, kupuj w sklepie) jest znacznie wyższy na urządzeniach mobilnych niż na komputerach: klienci szukają informacji o dostępności i idą kupować do salonów.

Empik to miejsce dla wszystkich, którzy chcą odkrywać i rozwijać swoje pasje, dlatego ulepszamy obszary, które temu sprzyjają. Oferujemy nowe abonamenty w Empik GO, z których chętnie korzystają nie tylko miłośnicy literatury, aplikację cenią sobie także podróżnicy, którzy nie muszą martwić się o dodatkowe kilogramy bagażu, czy sportowcy, którzy słuchają książek np. podczas biegania. Nieustannie poszerzamy katalog wydarzeń na Empik Bilety i korzystamy ze sprawdzonych rozwiązań Going, by nasi klienci mogli znaleźć gotowe rozwiązania i pomysły na spędzenie wolnego czasu, mieli jeszcze lepszy dostęp do koncertów, wystaw czy spektakli. Natomiast w salonach pracujemy nad systemem kas samoobsługowych i zwiększamy liczbę mobilnych kasjerów.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.