Danone to już nie tylko mleko

Kategoria produktów roślinnych jest już obecna w 11,5% gospodarstw domowych w Polsce, podczas gdy na przykład w Belgii - w ponad 35%. Danone buduje drugą nogę.

Rozmowa z Adamem Kellermannem (na zdjęciu), dyrektorem ds. rozwoju produktów pochodzenia roślinnego w Polsce, Danone

HE: W połowie 2016 r. Danone globalnie kupił amerykańską firmę WhiteWave Foods, która koncentruje ofertę na produktach pochodzenia roślinnego, w tym będących alternatywą dla produktów mlecznych. Dlaczego firma uznała, że potrzebuje „drugiej nogi”?

Adam Kellermann: Długofalowy kierunek naszych działań biznesowych wyznacza misja niesienia zdrowia przez żywność, która przekłada się na strategię firmy i konkretne decyzje, jak na przykład zmiany w portfolio. Stąd decyzja o rozszerzeniu oferty grupy spółek Danone o nową kategorię. Jednocześnie zmiana ta daje nam nowe możliwości, odpowiadania na trendy rynkowe i zmieniające się potrzeby konsumentów. Produkty pochodzenia roślinnego są doskonałym rozwiązaniem dla osób z wymagającymi potrzebami żywieniowymi. Jak dowodzą badania, najczęściej ta grupa produktów jest wybierana, jako ciekawe urozmaicenie codziennego jadłospisu, w którym obecne są również produkty mleczne. Aż 80% osób deklaruje, że spożywa produkty z obu kategorii, jednocześnie odsetek konsumentów kupujących produkty pochodzenia roślinnego stale rośnie1. Dlatego nasza strategia przewiduje rozwijanie oferty zarówno w ramach produktów mlecznych, jak i kategorii produktów pochodzenia roślinnego.

Rodzimi konsumenci znają już produkty marki Alpro. Które z nich najbardziej przyjęły się na rynku i gdzie najłatwiej je kupić? 

Kilka lat temu marka Alpro, dzięki rozszerzeniu portfolio o nowe smaki, korzystnie zmieniła swoją dynamikę sprzedaży. Potwierdziło to otwartość konsumentów na inne niż tylko sojowe warianty produktów pochodzenia roślinnego, choć wciąż najchętniej wybierane są te na bazie soi. Dużym zainteresowaniem cieszą się również takie smaki, jak migdał, kokos czy ryż. Dynamicznie rozwija się sprzedaż napoju owsianego.

Sprzedaż produktów pochodzenia roślinnego skoncentrowana jest głównie w dużych sieciach handlowych. Ważnym kanałem jest HoReCa, produkty marki Alpro są cenione szczególnie przez baristów – co potwierdza wyróżnienie dla marki na European Coffee Award w Medionalie. Jednak kategorii z uwagą przyglądają się również lokalni detaliści, co wynika z kilku powodów. Produkty pochodzenia roślinnego są jedną z najszybciej rozwijających się kategorii spożywczych, a w skali roku wzrost ich sprzedaży o ponad 31% 2. Dodatkowo ta grupa produktów silnie wpisuje się w dominujący trend konsumencki, czyli zdrowy styl życia.

Komu napoje roślinne są polecane? Czy tylko weganom?
Wszystkim, jako cenne źródło wapnia. Stanowią również źródło witamin z grupy B (B2, B12), witaminy D, a niektóre z nich (napoje migdałowe) witaminy E. Produkty na bazie roślin mogą stanowić urozmaicenie diety, są też cennym zamiennikiem mleka dla osób o szczególnych wymaganiach żywieniowych – wegetarian, wegan oraz osób z nietolerancją laktozy.

Kategoria produktów pochodzenia roślinnego jest już obecna w 11,5% gospodarstw domowych3, podczas gdy na przykład w Belgii w ponad 35%. Pokazuje to potencjał dla kategorii. Dziś produkty roślinne stały się synonimem zdrowej diety. Obserwujemy w wielu krajach, że konsumenci chętnie sięgają po produkty oznaczone jako „wege” czy „produkty pochodzenia roślinnego”, ponieważ wiedzą że mogą one być wartościowym uzupełnieniem diety. Chociaż w ich diecie są też produkty np. oparte na mleku.

Na temat soi pojawia się wiele sprzecznych informacji - z jednej strony słyszymy, że soja to znakomity substytut mięsa, z drugiej – bywa mocno modyfikowana genetycznie a przez to wręcz szkodliwa. Jaka jest prawda?
W Danone przywiązujemy ogromną wagę do procesu tworzenia napojów czy deserów Alpro, ze szczególnym uwzględnieniem etapu pozyskiwania surowców. Składniki, jakich używamy pochodzą wyłącznie z zaufanych źródeł i są wolne od GMO. Mamy certyfikaty oraz prowadzimy niezależne audyty sprawdzające jakość produkcji na każdym jej etapie - od zbiorów po umieszczenie produktu w opakowaniu. Dodatkowo ziarna soi, których używamy są najwyższej jakości również pod kątem ilości składu - mają ok. 40% białka, podczas kiedy ilość białka w soi standardowo waha się między 20% a 40%.

Marka Alpro to nie tylko napoje roślinne, ale także desery. Jak te produkty przyjęły się na rynku?

Obok napojów roślinnych desery są dla nas ważnym elementem portfolio. Już teraz jesteśmy liderem tego segmentu – marka Alpro stanowi 88% rynku deserów na bazie roślin4.

Czy uważają Państwo, że lokalni detaliści, którzy koncentrują ofertę prowadzonych sklepów na podstawowych potrzebach powinni brać pod uwagę takie kategorie jak napoje roślinne?

Naturalnie mniejsze sklepy i lokalni detaliści powinni brać i biorą pod uwagę asortyment produktów pochodzenia roślinnego – ta kategoria jest już tam obecna i ma swoich stałych klientów. Dobrą praktyką, którą zawsze rekomendujemy naszym partnerom biznesowym, jest stawianie produktów Alpro również poza półką ze zdrową żywnością. Ustawienie Alpro tam, gdzie znajdują się mleczne odpowiedniki tej marki, pozwala trafić do szerszego grona odbiorców np. napoje sojowe obok mleka krowiego, a desery obok innych deserów. Są to produkty UHT, mają termin przydatności do kilku miesięcy i sugerujemy, aby stały w lodówce. Dodatkowo zawsze radzimy, aby w  ofercie mieli różnorodne produkty Alpro. Konsumenci są otwarci na nowe smaki.

1 U&A Poland 2017

2 Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze, Stacje benzynowe), sprzedaż wartościowa w skumulowanym okresie grudzień 2017-listopad 2018 w kategorii produktów roślinnych: napojów, jogurty i desery na bazie roślin.

3 HH Panel, GFK, mat Q4 2018, Total kategoria: mleka, jogurty i desery na bazie roślin

4 Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze, Stacje benzynowe), sprzedaż wartościowa w skumulowanym okresie styczeń-grudzień 2018 w segmencie deserów na bazie roślin.

Ilona Mrozowska 3258 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }