Japonki lubią się odmładzać

W kraju w którym długość życia jest najwyższa na świecie najlepiej sprzedają się - co raczej nie dziwi - kosmetyki przeciwzmarszczkowe oraz te z wysoką ochroną słoneczną. Poznaj zwyczaje japońskich konsumentek.

Przy okazji grudniowej wizyty w naszym kraju Masayuki Ueda, dyrektor produkcji Avon Japan, opowiedział nieco o trendach konsumenckich obserwowanych na rynku japońskim. Kraju niezwykłym, bo ponad trzykrotnie większym od Polski i z przeciętną długością życia najwyższą na świecie. Nie jest też tajemnicą, że Japonki nie stronią od operacji plastycznych, a w ostatnich latach do głosu doszedł tzw. bagel head, czyli zabieg polegający na celowej deformacji czoła (powstaje coś na kształt „obwarzanki" formowanej za pomocą soli fizjologicznej).

- W Japonii niezwykle popularne są kosmetyki z bardzo wysoką ochroną przeciwsłoneczną, czyli te z oznaczeniami SPF 50. Istotnym trendem jest również pielęgnacja z kategorii time-saving oraz all in one, która nawilża, ujędrnia, dodaje blasku a przy tym działa na skórę przeciwzmarszczkowo - wskazuje Masayuki Ueda. - Jednymi z najlepiej sprzedających się produktów w Japonii są też kosmetyki przeciwzmarszczkowe wsparte o nowe składniki quasi-leków. Warto zaznaczyć, że linia Mission, od niedawna dostępna również w Polsce, oferuje wszystkie wymienione wyżej rodzaje produktów - podkreśla dyrektor produkcji Avon Japan.

Porównując rynek japoński oraz polski, nie wskazuje znaczących różnic w samym składzie kosmetyków. Te japońskie na pewno są znane z wysokiej jakości składników, konsystencji oraz formuły, która ze względu na klimat oparta jest głównie na wodzie. Ponadto japońskie kosmetyki są tworzone z myślą o funkcjonalności i rozwiązaniach nastawionych na długotrwałe działanie.

Podobnie jak w Polsce to reklama oraz działania promocyjne istotnie wpływają na wzrost sprzedaży kosmetyków. - W Japonii głównymi nośnikami mass-marketingu są obejmujące cały kraj TVCF oraz reklama internetowa. Możemy zaobserwować, że z roku na rok wzrasta także znaczenie komunikacji wykorzystującej kanały social media - wskazuje Masayuki Ueda.

Według danych Fuji Keizai co. Ltd z 2018 r. całkowita wielkość rynku kosmetyków w Japonii wyniosła 25,3 mld dol., z czego segment kosmetyków do pielęgnacji skóry stanowi aż 45,3%; 21,6% to produkty do makijażu; 19,8% - kosmetyki do włosów; 7,1% - produkty dedykowane pielęgnacji ciała, 4.2% - kosmetyki męskie a 1,5% - zapachy.

Avon aktywnie działa w Japonii od 1968 r. - w 2018 firma obchodziła więc 50. rocznicę istnienia. Na początku  w Avon Japan rozwijana była wyłącznie sprzedaż bezpośrednia. Rozwiązania e-commerce pojawiły się dopiero po 30 latach, a więc w 1998 r. Podobnie jak w Polsce, na rynku japońskim marka ma również sklepy stacjonarne - Avon Beauty Centers, które są zlokalizowane w Tokio i Osace.

W naszym kraju Avon Cosmetics działa od 1992 r. W 1997 r. w Garwolinie powstała spółka Avon Operations, aktualnie jedna z największych i najnowocześniejszych fabryk kosmetyków z centrum dystrybucyjnym w Europie. Kosmetyki produkowane w Garwolinie trafiają do ponad 59 krajów świata.

 Zdjęcie: Shutterstock

 

Ilona Mrozowska 4563 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.