Mimo zakazu handlu w niedziele przybywa centrów handlowych

W I połowie 2019 r. oddane zostanie ok. 240 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych.

Na koniec IV kw. 2018 r. w budowie znajdowało się blisko 400 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych, z czego ok. 60% trafi na rynek w pierwszej połowie 2019 r. – wynika z raportu Colliers International.

Podaż za cały rok 2019 szacowana jest na poziomie około 350 tys. mkw. Największe centrum handlowe w budowie, które znacząco wpłynie na ten wynik to stołeczna Galeria Młociny (72 tys. mkw.). Dodatkowo w 2018 r. rozpoczęto budowy m.in. Silesia Outlet w Gliwicach czy Dekada w Nysie.

Na rynku nieruchomości w Polsce pojawia się coraz więcej projektów typu mix-used. Przykładami są m.in. Elektrownia Powiśle, ArtN, Browary Warszawskie, Bohema i Port Praski. Ten trend łączenia funkcji mieszkaniowych, biurowych, handlowych, a także miejskich widać było w inwestycjach już w 2018 roku – przykładem jest Centrum Praskie Koneser, które zostało zrewitalizowane z zachowaniem historycznej zabudowy fabrycznej. W jednym z pierwszych w Polsce centrów typu lifestyle znajdują się m.in. Muzeum Polskiej Wódki, Google Campus, biura, bary i restauracje.

Niektóre obiekty przejdą gruntowną zmianę i w nowej postaci będą funkcjonowały jako centra wyprzedażowe np. Galeria Rumia – Outlet Pomerania czy Galeria Plaza – Fashion Outlet Kraków. Ok. 20% powierzchni znajdującej się obecnie w budowie to rozbudowy.

Rok 2019 przyniesie także dalszy rozwój projektów w mniejszych miastach (ok. 15 inwestycji). Centra handlowe budowane są przede wszystkim w największych aglomeracjach (55% powierzchni) oraz w miastach małych, poniżej 100 tys. mieszkańców (35% powierzchni).

Rok 2018 w pigułce

W 2018 r. w Polsce do użytku oddano ok. 360 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych, z czego prawie 19% to rozbudowy. Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni wyniosły na koniec grudnia 2018 r. ok. 11,9 mln mkw.

Największymi rynkami handlowymi w Polsce pozostają aglomeracja warszawska z 51 centrami o łącznej powierzchni 1,6 mln mkw. GLA oraz konurbacja katowicka (47 obiektów, 1,2 mln mkw. GLA). Nasycenie powierzchnią centrów handlowych w Polsce na koniec grudnia 2018 r. wyniosło 311 mkw./1000 mieszkańców. W grupie największych aglomeracji najwyższe nasycenie notowane jest we Wrocławiu (923 mkw./1 000 mieszkańców) i Poznaniu (863 mkw./1000 mieszkańców), a wśród miast średniej wielkości – w Lublinie (1 137 mkw./1000 mieszkańców).

W 2018 r. oddano do użytku 20 nowych projektów, w tym m.in. Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), Galeria Libero w Katowicach (45 tys. mkw.), Gemini Park Tychy (36,6 tys. mkw.), Nowa Stacja Pruszków (27 tys. mkw.), Galeria Rondo Wiatraczna w Warszawie (11 tys. mkw.) oraz SMART Outlet w Bydgoszczy (11 tys. mkw.). Wśród rozbudów znalazły się natomiast m.in. Centrum Janki w aglomeracji warszawskiej, CH Platan w Zabrzu, część portfolio Atrium (Targówek, Reduta, Promenada), Galeria Bursztynowa w Ostrołęce oraz parki handlowe firmy Saller (Brzeg, Wałbrzych).

W 2018 r. w Polsce zadebiutowało kilkanaście nowych sieci, w tym m.in. dyskonty niespożwycze (np. Tedi, Dealz), chińskie marki z elektroniką (np. Xiaomi, Huawei, czy też sklepy z artykułami wszystko do domu (np. Miniso, Tempur, Karaca).

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.