Polacy na e-zakupach w 2018 roku

Niedziela i poniedziałek to dni, w których odnotowywanych jest najwięcej zakupów online. Najgorętszym okresem w branży pozostaje czas poprzedzający święta Bożego Narodzenia, a najsłabszym - środek wakacji.

Sprzedaż internetowa rośnie dynamicznie, czego dowodem jest m.in. przybywająca liczba sklepów online. Na koniec grudnia 2018 r. na naszym rynku zarejestrowanych było prawie 31 tys. e-sklepów. W porównaniu do roku ubiegłego stanowi to wzrost o ponad 6,1% (1). Jak i co dokładnie najchętniej kupowane było w 2018 r.? Firma Trusted Shops, gwarantująca klientom sklepów online zwrot pieniędzy, zebrała na ten temat kilka faktów.

Najgorętszym okresem w branży e-commerce nadal pozostaje czas poprzedzający święta Bożego Narodzenia, a najbardziej dochodowe dni w 2018 r. przypadały na połowę grudnia. Na drugim miejscu pod względem sprzedaży był Cyber Monday, a na trzecim – Black Friday, który nieoficjalnie inicjuje okres sprzedaży przedświątecznej. Listopad i grudzień były najbardziej dochodowymi miesiącami w 2018 r.

Sklepy internetowe notują najniższe przychody bezpośrednio w święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy, kiedy konsumenci zajęci są ostatnimi przygotowaniami lub są w trakcie świętowania. Słabo pod względem sprzedaży wypada też środek wakacji, kiedy mija już pierwsza fala zakupów związanych z wyjazdami na urlop, a do września jest jeszcze za daleko, żeby ruszyły wyprzedaże powakacyjne.

Ze statystyk prowadzonych przez Trusted Shops wynika, że Polacy najchętniej dokonują zakupów online w niedzielę i poniedziałek, a najrzadziej w piątek i sobotę. Jeśli chodzi o godziny, w których dokonują decyzji zakupowych, jest to przedział między godz. 10.00 a 20.00.

Najwięcej pieniędzy wydawanych w sklepach internetowych certyfikowanych przez Trusted Shops trafia do e-sklepów sprzedających odzież i dodatki, prezenty, zabawki oraz produkty dla dzieci.

Częstotliwość zakupów

Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Trusted Shops w marcu 20182 wykazało, że połowa społeczeństwa kupuje online raz lub dwa razy w miesiącu, natomiast jedynie 16% robi to przynajmniej raz w tygodniu. Nieco inaczej wygląda sprzedaż online w przypadku Generacja Z, czyli osób w wieku 18-24 lat, które wychowały się z dostępem do sieci i traktują Internet jako naturalne miejsce na zakupy. 98% młodych osób robi zakupy w e-sklepach co najmniej raz na pół roku. Co więcej, 84% badanych kupuje przez Internet przynajmniej raz w miesiącu, a co trzecia osoba robi to regularnie – co najmniej raz w tygodniu. Zetki kupują przez Internet dużo częściej niż reszta społeczeństwa3.

Ocena sklepów online

Wśród krajów europejskich, objętych badaniem Trusted Shops, Polacy najlepiej oceniają certyfikowane sklepy internetowe, w których dokonują zakupów, dając im ocenę 4,82 w skali 5. Następni w kolejności są Niemcy (ocena 4,78) i mieszkańcy Austrii (4,75). Najmniej zadowoleni z wirtualnych zakupów są Belgowie (ocena 4,5), Holendrzy (4,54) i Francuzi (4,58). Średnia ocen we wszystkich badanych krajach wyniosła 4,7.

- W samym tylko 2018 roku zarejestrowanych zostało 6863 nowych sklepów internetowych4, co powoduje, że wybór odpowiedniego, a przede wszystkim zaufanego sprzedawcy staje się coraz trudniejszy, dlatego warto sprawdzać, czy wybrany przez nas sklep posiada certyfikat, taki jak certyfikat Trusted Shops, który daje klientom gwarancję bezpiecznych zakupów oraz odpowiedniej obsługi – wyjaśnia Anna Rak, country manager firmy Trusted Shops.

1 https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/wzrost-liczby-sklepow-internetowych-w-polsce/

2 „Zakupy Polaków w internecie” – badanie SW Research na zlecenie Trusted Shops

3 „Generacja Z na zakupach w Internecie” – badanie SW Research na zlecenie Trusted Shops

4 https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/wzrost-liczby-sklepow-internetowych-w-polsce/

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.