Producent marki Sidolux w odpowiedzi na trendy

O rynku domowych środków czystości, wielkanocnym porządkach Polaków i planach firmy na ten rok, w tym współpracy z influencerami, opowiada Aleksandra Dudek, brand manager w firmie Lakma Strefa.

Chemia gospodarcza to bardzo rozbudowany rynek. Czy we wszystkich kategoriach Lakma jest obecna?

Domowe środki czystości w dużym uproszczeniu można podzielić na dwie główne kategorie: produkty do sprzątania oraz szeroko pojęte środki piorące. W obu grupach Lakma jest obecna. W kategorii środków do prania Lakma oferujemy perły piorące Perlux, wykorzystujące technologię hybrydową. W odróżnieniu od pozostałych kapsuł piorących Perlux łączy w sobie zalety proszku i żelu do prania. Hybrydowa konstrukcja sprawia, że Perlux nie tylko skutecznie pierze, ale też odplamia tkaniny, zmiękcza wodę i chroni pralkę. Wysoka koncentracja detergentu minimalizuje wpływ na środowisko naturalne, co jest kolejnym ważnym elementem formuły. Oprócz pereł piorących marka Perlux oferuje konsumentom również odplamiacze, wybielacze oraz koncentraty do płukania tkanin – w nowych, perfumowanych wersjach zapachowych.

W kategorii środków do sprzątania na sklepowych półkach konsument odnajdzie dobrze rozpoznawalną i cenioną markę Sidolux, obecną na rynku już od ponad 30 lat. Sidolux to szeroka gama produktów do pielęgnacji różnych powierzchni w domu: od produktów do renowacji i nabłyszczania podłóg, poprzez mycie specjalistyczne podłóg, uniwersalne środki czystości, preparaty do czyszczenia i pielęgnacji mebli, szyb oraz specjalistyczne środki czystości. Uzupełnieniem bogatego wachlarza produktowego Lakma jest marka Dywanlux oferująca preparaty do czyszczenia i pielęgnacji dywanów oraz obić tapicerskich, a także wpisujące się w najnowsze światowe trendy preparaty Sollux Organic Clean – organiczne środki czystości, których skład oparty jest wyłącznie na surowcach roślinnych i mineralnych pochodzenia naturalnego. W 2019 r. planujemy rozszerzenie portfolio o kolejne kategorie, zarówno w grupie preparatów do sprzątania do mu jak i środków piorących. Będą to mocne wejścia, jednak na ten moment nie mogę zdradzić szczegółów.

Jak rozwija się rynek domowych środków czystości w Polsce? 

Według raportu PMR, wartość rynku artykułów chemii gospodarczej wynosi szacunkowo około 9 mld zł. Do 2021 r. estymowane jest tempo wzrostu na poziomie ok. 2% rocznie. Oznacza to, że pomimo znacznego nasycenia rynek chemiczny ma nadal dość wysoki potencjał rozwojowy, napędzany przede wszystkim ciągle rosnącym poziomem życia Polaków. Przekłada się on na wzrost wydatków i średniej wartości koszyka zakupowego, w tym w obrębie produktów chemii gospodarczej. Chociaż nadal istnieje silna grupa konsumentów, którzy korzystają z tradycyjnych rozwiązań w grupie szeroko pojętych środków czystości, to coraz więcej osób skłania się także ku wyborze nowatorskich i droższych rozwiązań (kapsułki do prania, kapsułki do zmywania, organiczne środki czystości).

W ostatnim czasie dość mocno zarysowuje się również trend na produkty premium, który z branży spożywczej przechodzi na inne kategorie FMCG, w tym produkty chemii gospodarczej. Od lat konsument oczekuje od środków chemicznych przede wszystkim skuteczności. Nadal jest to także kategoria bardzo wrażliwa cenowo, w szczególności w odniesieniu do standardowych środków czystości. Jednak do tych kryteriów coraz częściej dochodzi również atrakcyjne opakowanie, unikalny zapach, czy oczekiwania w stosunku do naturalnego składu, co przekłada się na bezpieczeństwo dla użytkowników i dla środowiska naturalnego. Wszystko to oznacza, że choć standardowe środki chemii gospodarczej, jak proszki do prania, płyny do ręcznego mycia naczyń, czy standardowe płyny do mycia powierzchni twardych kolokwialnie mówiąc „mają się dobrze” osiągając nadal znaczny udział w wolumenie sprzedaży, to siłą napędową rynku są innowacyjne rozwiązania. Uzupełnienie standardowej oferty o takie produkty pozwoli na budowanie półki chemicznej w sposób rozwojowy, z jednej strony proponując rozwiązania, których poszukuje nowoczesny konsument, z drugiej gwarantując detaliście odpowiednią marżę. Podobnie jest z kanałami dystrybucji. Statystyczny konsument nadal kupuje produkty chemiczne głównie w dyskontach oraz hipermarketach i supermarketach. Jednak największe tempo wzrostu dotyczy kanału e-commerce. Szacuje się, że regularnych zakupów środków czystości przez Internet dokonuje już kilkaset tysięcy osób, a ich liczba stale i szybko rośnie.

A czy na rynku pojawiły się jakieś nowe trendy zakupowe, o który zarówno producenci jak i detaliści powinni wiedzieć?

Nowoczesny styl życia wiąże się z coraz mniejszą ilością czasu, który statystyczny Polak jest w stanie poświęcić na porządki domowe. Producenci środków czystości jak najszerzej wykorzystują więc postęp techniczny i innowacje rynkowe, by uczynić porządki domowe procesem szybkim i bezproblemowym. Tym zmianom od lat towarzyszy kompaktyzacja, w szczególności w kategorii detergentów do prania i płukania. Kapsułki do prania które jeszcze kilka lat temu były produktem premium dziś stają się powszechnym środkiem do prania, który zajmuje coraz więcej miejsca na sklepowej półce. Liczne i głębokie promocje cenowe powodują, że rozwiązania te stają się dostępne dla wszystkich, budując nową jakość w segmencie detergentów. Analizując trendy rynkowe za granicą można pokusić się o stwierdzenie, że kompaktyzacja w pozostałych kategoriach chemii gospodarczej jest już tylko kwestią czasu.

W ciągu ostatnich lat zauważalny jest także silny wpływ branży kosmetycznej na detergentową. Wpływ kosmetyków na detergenty można dostrzec przede wszystkim w warstwie zapachowej. Odchodzi się bowiem od prostych, kompozycji zapachowych kierując się w stronę bardziej złożonych i interesujących zapachów, budzących skojarzenia raczej z wyszukanymi perfumami niż standardową „chemią”. Podążając za tym trendem Lakma również wprowadziła perfumowane koncentraty do prania Perlux o wyszukanych, głębokich nutach zapachowych. Trend kosmetyczny w chemii gospodarczej widoczny jest również w warstwie wizualnej produktów. Kiedyś etykiety mocno przeładowane komunikacją dziś są coraz bardziej „czyste” i minimalistyczne, a przekaz prosty, intuicyjny i czytelny.

Minimalizm w layoucie produktów mocno koresponduje z kolejnym bardzo dynamicznie rozwijającym się trendem, którym jest rozwój kategorii ekologicznych i organicznych środków czystości. Z jednej strony konsumenci coraz większą wagę przywiązują do tego, by chemia gospodarcza miała jak najmniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne. Z drugiej strony równie ważnym, a nawet ważniejszym niż kwestie środowiskowe kryterium wyboru staje się dziś bezpieczeństwo samego użytkownika. Certyfikowane produkty organiczne, których receptury oparte są na naturalnych składnikach takie bezpieczeństwo zapewniają. Lakma również wpisuje się w eko-trend oferując konsumentom linię organicznych środków czystości Sollux Organic. Receptury w całości oparte na naturalnych składnikach roślinnych i mineralnych, produkty przebadane dermatologicznie i bezpieczne nawet dla osób ze skłonnością do alergii oraz zawartość naturalnych olejków to główne zalety linii. Mówiąc o trendzie eko na rynku polskim, ale również na rynkach zagranicznych warto zwrócić uwagę na fakt, że wielu producentów wykorzystuje tę modę wprowadzając do obrotu produkty jedynie stylizowane na eko. W chemii gospodarczej jest to niestety częste zjawisko, dlatego wybierając tzw. „zielony produkt” warto sprawdzić, czy nie ogranicza się on np. tylko do elementów eko na opakowaniu.

Zbliża się Wielkanoc. Czy w tym okresie obserwują Państwo wzrost sprzedaży oferowanych produktów? Których szczególnie?

Z naszych danych wynika, że mamy dwa główne piki sprzedażowe, które są skorelowane z nadchodzącymi świętami: Wielkanoc oraz Boże Narodzenie. W tych dwóch okresach odnotowujemy wzrosty sprzedaży praktycznie we wszystkich kategoriach, jednak porządki wielkanocne to czas szczególny. Pierwsze ciepłe miesiące w roku skłaniają do generalnych porządków, które wykonujemy samodzielnie, często dzieląc je na etapy. Czynności takie jak mycie okien, pranie firanek, dywanów, czy wiosenne porządki w szafach dominują w okresie wielkanocnym. Kluczowym punktem wiosennych porządków jest w naszym kraju mycie okien, które stało się już swoistą tradycją. Wzrosty wolumenu sprzedaży preparatów do czyszczenia okien oraz specjalistycznych środków do prania firanek są naprawdę wysokie, osiągając wartości dwucyfrowe. Poza preparatami do mycia okien dużym zainteresowaniem cieszą się również uniwersalne środki czystości, preparaty do czyszczenia i pielęgnacji mebli, dywanów, a także nasze sztandarowe produkty do pielęgnacji podłóg: Sidolux Ochrona i Połysk oraz płyny specjalistyczne Sidolux Expert. W kategorii środków piorących w okresie przedświątecznym prym wiodą kapsułki do prania Perlux oraz środki specjalistyczne Satin do prania firanek.

Jak ten popyt wygląda w sklepach do 300 mkw.?

Choć standardowo w sklepach małoformatowych półka z środkami chemii gospodarczej jest niezbyt szeroka, to w okresie przedświątecznym ilość eksponowanych indeksów rośnie. Warto postawić na sprawdzone i dobrze rozpoznawalne marki, bo to zapewni odpowiednią rotację. Dlatego też w każdym sklepie przed świętami nie może zabraknąć produktów Sidolux Ochrona i Połysk oraz Sidolux Expert - lidera w kategorii specjalistycznych środków do mycia podłóg. Kolejnym „must have” jest niemal kultowy już produkt Sidolux Uniwersalny o zapachu mydła marsylskiego, ceniony przez konsumentów za najwyższą skuteczność i niepowtarzalny, intensywny i długotrwały zapach. Ponieważ wiosna to czas mycia okien warto zaopatrzyć się w odpowiedni zapas preparatów Sidolux Crystal do mycia szyb, tym bardziej, że w okresie przedświątecznym planowane są atrakcyjne cenowo zestawy produktowe dla tych, którzy planują większe porządki. Mając na uwadze stale rosnący trend do korzystania z wygodnych i szybkich rozwiązań w detergentach do prania warto również uzupełnić półkę o kapsuły piorące. Hybrydowe perły piorące Perlux będą tu doskonałym rozwiązaniem.

A co ze wsparciem oferty na ten szczególny czas w roku?

Okres przedświąteczny to rzeczywiście czas wzmożonej aktywności wszystkich producentów chemii gospodarczej. Jak co roku przed Wielkanocą również działania w obrębie marek Sidolux i Perlux będą obfitowały w dodatkowe akcje promocyjne na wszystkich ogniwach łańcucha dystrybucji – poczynając od standardowych, znanych i docenianych przez polskich konsumentów promocji cenowych poprzez atrakcyjne pakiety produktowe, po cieszące się powodzeniem produkty o zwiększonej pojemności. Dla detalistów jak co roku przygotowaliśmy na ten okres atrakcyjne pakiety zakupowe. Działania promocyjne będą sfokusowane na najpopularniejszych w tym okresie kategoriach takich jak środki Sidolux Crystal do czyszczenia szyb, płyny uniwersalne Sidolux, czy specjalistyczne środki do podłóg Sidolux Expert. W kategorii środków do prania będziemy szczególnie aktywni promocyjnie z perłami piorącymi oraz koncentratami do płukania Perlux. Działania promocyjne będą dodatkowo wzmacniane ekspozycjami dodatkowymi oraz działaniami komunikacyjnymi i wizerunkowymi zarówno bezpośrednio w miejscu sprzedaży jaki w prasie, czy Internecie.

Jakie plany ma firma na ten rok?

Kontynuujemy rozpoczęty pod koniec 2018 refresh linii środków do czyszczenia i pielęgnacji mebli Sidolux M. Zmiany obejmują nie tylko nowe szaty graficzne opakowań, lecz także wdrożenie nowych indeksów. Jeszcze w lutym w sprzedaży pojawi się preparat Sidolux M renowacja w wygodnej formie aerozolu. Jest to środek, który doskonale nadaje się do pielęgnacji podniszczonych mebli z drewna i forniru. Zawarty w nim olej arganowy regeneruje powierzchnię, maskuje drobne rysy oraz wydobywa naturalny kolor drewna. W marce Sidolux pojawią się zestawy produktów do mycia szyb Sidolux Crystal z zapasem w atrakcyjnej cenie, a także produkty Sidolux Expert do mycia drewna oraz paneli w zwiększonej pojemności 750 ml + 250 ml gratis. W kategorii środków do prania i płukania nadal mocno stawiamy na promocję wdrożonych niedawno do sprzedaży perfumowanych koncentratów do płukania tkanin Perlux Perfume oraz pereł piorących Perlux Multicaps. Jeżeli chodzi o ciekawe formy promocji to położymy szczególny nacisk na współpracę z influencerami, aby dotrzeć również do młodszego odbiorcy naszych produktów. Z marką naturalnych środków czystości Sollux Organic będziemy wspierać tegoroczny Dzień Ziemi organizowany przez PLGBC.

 

 

 

Ilona Mrozowska 3083 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }