Sprzedaż w sklepach w styczniu w górę i w dół

W styczniu 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w porównaniu do stycznia 2018 r. wzrosła o 6,3%, chociaż liczba transakcji była o prawie 2% niższa niż przed rokiem - wynika z danych PIH i CMR.

W sklepach małoformatowych (czyli tych do 300 mkw.) styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. Duże spadki niemal wszystkich kategorii widoczne są zwłaszcza w porównaniu z grudniem, kiedy to klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe.

Tak też było w styczniu br., kiedy to w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży wódek czystych wyniosła o 22% mniej niż w grudniu, wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w o ok. 30%, a wartość sprzedaży majonezu czy whisky była niższa o prawie 50%. Jeszcze większe spadki odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast oraz figurek czekoladowych.

W porównaniu ze styczniem 2018 r. zwiększyła się natomiast wartość sprzedaży najważniejszych dla sklepów małoformatowych grup produktów, czyli alkoholi i papierosów, ale klienci odwiedzający sklepy tego formatu więcej niż przed rokiem wydawali również m.in. na napoje, produkty mleczne i słodycze. Fala mrozów przyczyniła się do wyższej niż przed rokiem sprzedaży herbat (wydatki na nie wzrosły o ok. 10% w ujęciu rdr), wódek czystych i smakowych (liczba paragonów z kolorowymi wódkami była o 11% wyższa niż przed rokiem), słodkich, czekoladowych przekąsek (głównie batonów), a także środków na przeziębienie i grypę.

Jak pokazują dane PIH i CMR, w styczniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 15,16 zł, o 8% więcej niż w styczniu 2018 r., a jednocześnie o ponad 9% mniej niż w grudniu 2018 r. Generalnie w styczniu br., w porównaniu z grudniem 2018 r., obroty obniżyły o 10,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 2%.

Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej widoczne w większych placówkach, w których przedświąteczne natężenie ruchu i wydatków przekłada się na to, że grudzień jest zwykle najlepszym miesiącem. Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2019 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 mkw. (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem aż o 22%. W tym kanale sprzedaży niewielki spadek sprzedaży odnotowano również w ujęciu rocznym – w styczniu wydatki klientów były o 2,5% niższe niż rok wcześniej.

 

Katarzyna Pierzchała 3939 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.