Rodzime zakłady mięsne podbijają rynki UE a produkty niektórych z nich są nawet obecne w sklepach w USA. Warto tutaj dodać, że już nie konkurujemy najtańszym produktem, a jakością którą cieszą się polskie wędliny. Należy tylko mieć nadzieję, że ostatnia afera mięsna, nie wpłynie na całą branżę, bo popsułaby trud pracy wielu uczciwych producentów.
Od jakiego czasu rynek podbijają wędliny paczkowane – stanowią one już 1/3 sprzedaży wszystkich wędlin. Są wygodne w użyciu, mają dłuższe terminy przydatności do spożycia oraz są świetnym kanałem sprzedaży dla marek marketowych, które chcą konkurować z największymi zakładami wędliniarskimi w Polsce. To też skłoniło ekspertów z Polskiego Instytutu Badań Jakości do zmierzenia się z tematem jakości wędlin.
Poniżej prezentujmy 5-tą, ostatnią już część, konsumenckiego testu wędlin, zrealizowanego pod patronatem medialnym portalu Onet.pl. Do tej pory badaliśmy salami, kiełbasę, parówki i kabanosy. Teraz przyszedł czas na szynkę. Wyszliśmy z założenia, że najlepszymi ekspertami od wędlin będą osoby, które je na co dzień kupują. Zapytaliśmy zatem polskich konsumentów, co sądzą o poszczególnych markach szynki – tej, która najczęściej gości na ich stołach. Czy ta kupowana w markecie może dorównać tej markowej, powstającej w najbardziej znanych zakładach mięsnych w Polsce?
Metodologia
Bo badania wybraliśmy 14 marek paczkowanej szynki:
- Balcerzak
- Carrefour
- Drobimex
- Duda
- Dulano (Lild)
- Henryk Kania
- Konspol
- Kraina wędlin (Biedronka)
- Krakus
- Łuków
- Morliny
- Pikok (Lidl)
- Polskie Wędliny (Tesco)
- Sokołów
i poprosiliśmy konsumentów o wskazanie tych, które najczęściej kupują. W ten sposób poniższa lista zawęziła się do:
- Balcerzak
- Carrefour
- Duda
- Henryk Kania
- Kraina Wędlin
- Krakus
- Morliny
- Pikok
- Sokołów
W kolejnym kroku konsumencki mieli ocenić markę przez nich kupowaną odpowiadając na 8 pytań/twierdzeń, z użyciem 10-sio stopniowej skali Likerta, na której 1 – oznaczało, że „w ogóle się nie zgadzam”, a 10 – „zgadzam się w zupełności”. Poniżej lista pytań kierowanych do respondentów:
- Szynka tej marki jest zawsze świeża.
- Szynka tej marki jest smaczna.
- Szynka tej marki powstaje z dobrych produktów.
- Szynka tej marki nie zawiera chemicznych ulepszaczy.
- Szynka tej marki ma przystępną cenę.
- Ta marka oferuje wiele rodzajów szynek.
- Ponownie kupiłbym (kupiłabym) szynkę tej marki.
- Szynkę tej marki mogę polecić znajomym.
Każdemu pytaniu przypisana była waga, a ich suma składała się na 100%. Wynik uzyskany przez każdą z badanych marek to średnia ważona – suma punktów zdobytych w każdym pytaniu przemnożona przez jego wagę, wyrażoną w procentach
Konsumenci wybrali najlepszą markę szynki
Badani konsumenci na pierwszym miejscu wskazali na szynki z Sokołowa. Zostały one wysoko ocenione praktycznie w każdej z ww. kategorii ale szczególnie zwrócono uwagę na świeżość, smak, dobry skład – rozumiany jako jakość użytych półproduktów jak również brak zawartości chemicznych polepszaczy smaku oraz bogatą ofertę różnych rodzajów szynek. Szynki z Sokołowa są chętnie rekomendowane przez klientów ich znajomym.
Na drugim miejscu uplasowała się szynka spod znaku Lidla – marka Pikok. Konsumenci wysoko ocenili jej świeżość. Uznali również, że ma ona najbardziej akceptowalną ceną. Szynka Pikok cechowała się wysokim stopniem przywiązania konsumentów do produktu – często deklarowali oni chęć jej ponownego zakupu oraz chętnie rekomendowali jej zakup znajomym.
Pierwszą trójkę zamyka szynka produkowana przez zakłady Henryk Kania. Konsumenci zwrócili szczególną uwagę na jej skład – ich zdaniem powstaje z najlepszych półproduktów.
Jakość za odpowiednią cenę
Eksperci Instytutu zmierzyli również stosunek zmiennych określających jakość szynki do opinii konsumentów o cenach poszczególnych szynek. Ostatecznie jest przecież tak, że możemy mieć produkt trochę gorszej jakości ale tańszy, i to właśnie ten produkt będzie miał większą użyteczność dla konsumentów niż coś świetnej jakości ale drogiego. Innymi słowy chodziło o zbadanie poziomu akceptowalności cen poszczególnych szynek w zestawieniu z sumaryczną opinią o ich jakości. I tutaj wyniki są ciekawe. Konsumenci jako najbardziej akceptowalne cenowo wskazali szynki z Lidla (Pikok), które w zestawieniu z ogólnie wysoką oceną jakości (2 miejsce w badaniu) zdobyły pierwsze miejsce w kryterium „Stosunek jakości do ceny”.
Drugie miejsce przypadło szynkom z Sokołowa. Ich wysoka jakość kompensowała poziom cen.
Pierwszą trójkę ze względu na „Stosunek jakości do ceny” zamykają szynki z Biedronki, występujące pod marką Kraina Wędlin. Pod względem szeregu zmiennych określających jakość zdobyły one noty ponadprzeciętne, co w zestawieniu z wysokim poziomem akceptowalności cen dało im trzecią pozycję w ww. kryterium.
Badanie realizują ankieterzy zarejestrowani w naszym panelu konsumenckim. Ankieterzy zgłaszają się dobrowolnie i zapisują w anonimowej bazie respondentów na platformie Globis Survey.
Zdjęcie: Shutterstock