Kryzys w Auchan w Rosji
Mocny spadek obrotów, jakiego francuska sieć doświadczyła w ubiegłym roku w Rosji, skłonił ją do restrukturyzacji, zamykania sklepów i redukcji etatów.
Nawet przy nowych otwarciach kompaktowego formatu, w którym prezes François Remy pokładał wiele nadziei, przychody w euro skurczyły się o ok. 10%.
Częściowo ma to związek ze spadkiem sprzedaży w całym segmencie hipermarketów w Rosji, który średnio od końca 2015 r. topnieje o 3% rocznie. Jednak w Auchan wartość ta była ponadtrzykrotnie wyższa.
Auchan nie wydaje się być przekonany, że będzie w stanie odzyskać kontrolę nad działalnością operacyjną w dającej się przewidzieć przyszłości – ocenia Lebensmittel Zeitung. Zamiast otwarcia trzech lub czterech placówek zgodnie z planem w 2019 r. oczekuje się, że do 2021 r. od pięciu do dziewięciu placówek zostanie zamkniętych. Może to dotyczyć także niektórych z około 200 supermarketów Auchan, przy których w ocenie analityków Auchan popełniła strategiczny błąd, rezygnując ze stoisk z obsługą. To doprowadziło do zmniejszenia liczby odwiedzin przez klientów.
Już w 2017 r. jeden z wiodących lokalnych operatorów – Lenta wyprzedził Francuzów i zepchnął ich na czwarte miejsce w rankingu największych detalistów w Rosji. W tym roku piąty pod względem wielkości Dixy chce połączyć się z alkoholowymi sklepami Krasnoe & Beloe i Bristol, co pozwoli mu wyprzedzić Auchan. Nie brakuje też pogłosek o rzekomym zamiarze wycofania się Francuzów z rosyjskiego rynku. Niektórzy francuscy menedżerowie wrócili już do ojczyzny, inni zaś zostali zmuszeni do podpisania oświadczeń o osobistej odpowiedzialności za wyniki sklepu.
Auchan, który wszedł do Rosji w 2002 r. do niedawna był uważany za jeden z nielicznych przykładów udanej ekspansji zagranicznej w tym kraju, rosyjski rynek zdominowany jest bowiem przez lokalnych detalistów. Z obrotami rzędu 5,3 mld euro Rosja jest dla Auchan drugim największym po Włoszech rynkiem zagranicznym.
Zdjęcie: Photogenica

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.