Wegan w podróży, czyli twardy orzech do zgryzienia

Eksperci kampanii RoślinnieJemy sprawdzili, które ze stacji benzynowych najbardziej aktywnie reagują na zmieniające się trendy żywieniowe i uwzględniają w ofercie swoich sklepów potrzeby osób, które nie chcą jeść mięsa. Przodują Orlen, BP i Moya. Na drugim biegunie są stacje Shell i Circle K.

Jeszcze kilka lat temu, dla osób decydujących się na ograniczenie spożycia mięsa i produktów odzwierzęcych wyruszenie w trasę równało się najczęściej z bardzo ograniczonym wyborem przekąsek i czarną kawą lub przygotowanymi wcześniej kanapkami.

Tankowanie i wizyta na stacji benzynowej podczas długich tras kończyła się zakupem chipsów lub orzeszków ziemnych, jako, że oferta roślinnych opcji na stacjach benzynowych była znikoma, a fleksitarian (czyli osób, które decydują się ograniczać spożycie mięsa i produktów zwierzęcych choć z nich całkowicie nie rezygnują), wegetarian i wegan pomijano przy tworzeniu menu bistr przy stacjach.

Już teraz wiemy, że 2019 będzie kolejnym rokiem, w którym termin “fleksitarianizm” i zwrócenie się ku ograniczaniu spożycia mięsa będzie jednym z głównych trendów żywieniowych - pisze o tym między innymi firma Innova Market Research. Zaś wyniki badań przeprowadzonych w lutym 2018 r. przez IBRIS na zlecenie kampanii RoślinnieJemy wskazują, że coraz więcej Polaków zainteresowanych jest ograniczeniem spożycia mięsa na rzecz produktów roślinnych - w dużych miastach liczba osób zainteresowanych redukcją spożycia mięsa sięga 73,1%.

Eksperci kampanii RoślinnieJemy sprawdzili więc, które z obecnych Polsce sieci najbardziej aktywnie reagują na zmieniające się trendy. Dlaczego akurat tu? Bo według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w Polsce działa prawie 7 tys. stacji benzynowych. Samych stacji PKN Orlen jest prawie 1800.

W rankingu przodują Orlen, BP i Moya

W punktach Stop Cafe na stacjach paliw Orlen dostępne są aż 3 w pełni wegańskie przekąski na ciepło - 100% roślinne hot-dogi, “kultową” bułkę z pieczarkami oraz wrapa z falafelem, który przy odpowiednim doborze sosów również spełni oczekiwania wegan i wegetarian. Sieć Orlen podejmuje także aktywne działania w celu promocji zdrowszych, roślinnych alternatyw mięsa prowadząc w mediach społecznościowych kampanie promocyjne roślinnych przekąsek dostępnych w Stop Cafe.

W ślad za PKN Orlen poszła firma Anwim, właściciel sieci stacji Moya, wdrażając w dwóch lokalizacjach roślinne burgery. Ciepłą przekąskę w podróży można zjeść również na stacjach Lukoil, które oferuje burgery z kotletem z fasoli lub ciecierzycy.

Wśród badanych podmiotów, jedynie w kawiarniach Wild Bean Cafe przy stacjach BP podróżni mogą wybrać napój sojowy jako dodatek do kawy. Żadna z poddanych badaniu stacji nie oferuje natomiast słodkich przekąsek w roślinnej wersji.

Jak twierdzą twórcy kampanii RoślinnieJemy, Grupa Lotos nie wykazała do tej pory zainteresowania produktami wegańskimi na swoich stacjach.

Oferta ta nieszczególnie widoczna jest także na stacjach Circle K, choć akurat Circle K w swoich sklepach rzeczywiście bardziej stawia na wypiekane na miejscu świeże pieczywo i ciastka niż produkty wegańskie. Koncept Great Bakery dostępny jest już obecnie w około 100 stacjach w całej Polsce. Pieczywo i ciastka wypiekane są kilka razy dziennie, przez 7 dni w tygodniu, także w niedziele i święta.

Oferta gastronomiczna na stacjach paliw Shell różni się natomiast w zależności od formatu dostępnego w danej lokalizacji. Jak informuje Łukasz Kalisz, convenience retail manager w Shell Polska, na większości stacji paliw podróżny może skorzystać z oferty standard. W ponad 120 lokalizacjach na klientów czeka oferta „Jesz co chcesz”. Ponadto w siedmiu wybranych punktach MOP zlokalizowanych przy autostradach i drogach szybkiego ruchu Shell oferuj restauracje szybkiej obsługi ze zróżnicowaną propozycją dań śniadaniowych i obiadowych.

- Dla wegetarian mamy kanapkę panini z mozzarellą i pomidorem, którą wprowadziliśmy w maju 2018 r. Wegetarianie w ramach oferty „Jesz co chcesz” mogą zamówić – oprócz dostępnej w stałej ofercie kanapki panini z mozzarellą – także inne propozycje przygotowane na świeżo: ciabattę z mozzarellą, pomidorem, miksem sałat i sosem bazyliowym w stylu włoskim oraz świeżą sałatkę z mozzarellą, pomidorem, czerwoną cebulą, miksem sałat i sosem na bazie oliwy oraz ziół prowansalskich - podkreśla Łukasz Kalisz.

Zaznacza także, że w ramach oferty „Jesz co chcesz” można również indywidualnie skomponować kanapkę, ciabattę, sałatkę lub zapiekankę, wybierając ulubione składniki oraz sos. W tym przypadku nawet weganie znajdą coś dla siebie – komponując sałatkę na bazie dostępnych świeżych warzyw: pomidora, papryki i miksu sałat oraz dodatków: papryki ostrej jalapeno, sałatki szwedzkiej i oliwy.

– Wchodząc w 2019 rok także sieci stacji benzynowych powinny stawać się coraz bardziej klientocentryczne i aktywnie odpowiadać na coraz mocniej słyszalne głosy fleksitarian, wegan i wegetarian. PKN Orlen otwierając się na potrzeby swoich klientów zyskał nie tylko sympatię bardzo lojalnej grupy konsumenckiej, ale objął pozycję lidera innowacji w swojej branży, również na skalę europejską – twierdzi Maciej Otrębski, strategic partnerships manager w kampanii RoślinnieJemy – Producenci żywności coraz chętniej adresują gotowe roślinne produkty do branży HoReCa i bez problemu można zaopatrzyć się w gotowe roślinne burgery czy bezjajeczny majonez, a wszyscy kluczowi dystrybutorzy żywności oferują co najmniej kilka rodzajów napojów roślinnych, ujęcie w ofercie dań wegańskich nie powinno stanowić problemu – dodaje.

The Economist wskazuje weganizm jako kluczowy trend 2019 roku - raport RoślinnieJemy otwiera dyskusję na temat zwiększania liczby dań roślinnych, także na stacjach benzynowych.

 

 

Ilona Mrozowska 3258 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }