Walentynki w e-sklepach

Dzień Zakochanych plasuje się w czołówce najbardziej dochodowych świąt obchodzonych w Polsce, zaraz po Bożym Narodzeniu i Wielkanocy.

W zeszłym roku konsumenci wydali na prezenty dla najbliższych 1,5 mld zł, w tym roku stawka jeszcze ma wzrosnąć. Wśród najchętniej kupowanych prezentów są kwiaty, słodycze, biżuteria i perfumy. Coraz częściej jednak zamiast materialnych upominków konsumenci wybierają wspólnie spędzony czas – w restauracji lub kinie.

Liczba osób celebrujących święto zakochanych w Polsce rośnie, zwłaszcza wśród przedstawicieli Pokolenia Z i milenialsów.

Jak podaje Picodi, już ponad 70% Polaków deklaruje, że obchodzi walentynki, a wśród osób będących w związkach tylko 9% mężczyzn i 3% kobiet ignoruje to święto. Zmienia się nie tylko podejście do tego wydarzenia, ale również sposób dokonywania transakcji zakupowych. Według badań przeprowadzonych przez National Retail Federation (NRF) wydatki na walentynki w USA w 2019 r. mogą przekroczyć rekordową sumę 20 mld. dol., a jedna trzecia kupujących zostawi te pieniądze w sklepach internetowych. Nie dziwi więc fakt, że sprzedawcy już od połowy stycznia oferują zakochanym promocyjne zakupy oraz prześcigają się w podsuwaniu pomysłów na prezenty.

Do najchętniej kupowanych – a jednocześnie najbardziej oczekiwanych – prezentów walentynkowych dla kobiet można zaliczyć kwiaty, słodycze, biżuterię i perfumy. Panowie chętnie widzą w charakterze upominków gadżety elektroniczne lub bony podarunkowe na zakupy związane z ich zainteresowaniami.

Sklepy internetowe prześcigają się także w ofercie dodatkowych usług, takich jak odpowiednie zapakowanie podarunku. Co ważne – całość dostarczą pod wskazany adres.

Nie tylko przedmioty

Według raportu PwC Polacy coraz częściej wolą zainwestować w czas spędzony z bliskimi niż w produkty materialne. 33% ankietowanych potwierdziło, że wydaje pieniądze na potrzeby związane z doświadczeniem, a 30% twierdzi, że przedmioty materialne są dla nich ważne.

W Polsce jedną z najczęściej wybieranych opcji prezentowych jest wspólne wyjście do restauracji czy kina. Sprawdzają się też krótkie podróże, wizyty w SPA czy bilety na koncerty. Wiele restauracji przygotowuje na ten dzień specjalne menu walentynkowe lub dodaje do standardowej oferty słodkie upominki. Kina, hotele i biura podróży również dostosowują się do potrzeb zakochanych.

Walentynki to także najbardziej intensywny czas pracy dla sklepów erotycznych online, które zaliczają w tym czasie kilkukrotnie wyższe przychody. Zamawiając gadżety erotyczne, przede wszystkim trzeba pamiętać o bezpieczeństwie i wyborze odpowiedniego sprzedawcy. Trzeba mieć pewność, że oferowane gadżety mają  odpowiednie atesty, nie zawierają szkodliwych substancji i są bezpieczne. Ponadto zaufane sklepy erotyczne zapewniają swoim klientom dyskrecję. Przesyłki są pakowane i opisywane w taki sposób, aby nie zdradzały swojej zawartości.

– Kupując w sklepach, które posiadają odpowiednie certyfikaty, takie jak Trusted Shops, mamy pewność, że sklep jest uczciwy, wysyła towar zgodnie z informacjami i przestrzega prywatności swoich klientów – mówi Anna Rak, country manager Trusted Shops w Polsce.

Zakupy w sklepie internetowym to z punktu widzenia prawa umowa zawierana ze sprzedawcą na odległość. Można od niej odstąpić na zasadach określonych w ustawie o prawach konsumenta. W ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru możemy zgłosić chęć odstąpienia od umowy. Gdy już to zrobimy, mamy następnie kolejne 14 dni na odesłanie towaru do sklepu. Jednak przepisy wskazują również wyjątki – ze względu na specyfikę niektórych produktów ich ponowna sprzedaż byłaby niemożliwa lub znacznie utrudniona, dlatego istnieją kategorie produktów w odniesieniu do których możliwość odstąpienia od zakupu i zwrotu została wyłączona.

Do wyjątków zaliczają się m.in. rzeczy dostarczone w zapieczętowanym opakowaniu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, takie jak np. niektóre gadżety erotyczne czy kosmetyki. Nie będziemy mogli ich zwrócić jeśli oryginalne, zapieczętowane ze względów higienicznych opakowanie zostanie przez nas otwarte. Przeważają wówczas względy związane z ochroną zdrowia i higieny. Jednak w praktyce często okazuje się, że e-sklepy podchodzą do kwestii zwrotów indywidualnie. Widać to na przykładzie bielizny – niektóre sklepy internetowe naklejają na bieliznę specjalne folie ochronne. Możliwość zwrotu zostaje wówczas wyłączona dopiero w przypadku usunięcia ochronnej foli higienicznej. Dlatego też, decydując się na zakup walentynkowego prezentu online, warto zapoznać się z regulaminem danego e-sklepu i jego polityką w zakresie zwrotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.