Laureatów wybrała komisja złożona z pracowników IKEA Retail. Oceniana była między innymi kreatywność, rzetelność i pasja dla tematyki ekologicznej, jak również możliwość efektywnego dotarcia do grup dzieci i młodzieży najbardziej potrzebujących wsparcia.
W tegorocznej edycji zwyciężyli: Stowarzyszenie Origo w Sejnach, woj. podlaskie, Zespół Szkolno-Przedszkolny z Oddziałami Integracyjnymi w Glince, woj. dolnośląskie, Miejskie Centrum Pomocy Społecznej w Pabianicach, woj. łódzkie oraz Stowarzyszenie Pomocy Akson we Wrocławiu, woj. dolnośląskie.
Konkurs grantowy jest częścią międzynarodowej kampanii "Zabawa to poważna sprawa", której celem jest wspieranie dzieci i młodzieży w różnych aspektach życia. Aktualna edycja dedykowana była tematyce edukacji ekologicznej i zmian klimatu.
Nieodłącznym elementem kampanii "Zabawa to poważna sprawa" jest kolekcja pluszowych maskotek Sagoskatt, tworzona we współpracy z dziećmi z całego świata. W tegorocznej kolekcji jedną z nich była uśmiechnięta foczka z małą rybką w kieszeni, która zaprojektowana została przez 8-letnią Natalię z Polski. Dochód ze sprzedaży zabawek w całości przeznaczony jest na wsparcie zwycięskich organizacji, w tym ich programów edukacyjnych i remonty placówek. Organizacje będą realizować zgłoszone przez siebie projekty w pierwszym półroczu 2019 r.
Dodatkowo, część sklepów IKEA w trakcie kampanii prowadziła zbiórkę pluszaków, aby następnie przekazać je do lokalnych partnerów. W efekcie zebranych zostało w sumie prawie 7,5 tys. zabawek, które trafią m.in. do przedszkoli oraz szpitali w Lublinie, Łodzi, Krakowie, Rzeszowie, Gdańsku oraz Poznaniu.