Nie na każdą promocję Polak się skusi

Wbrew obiegowym sądom o polskiej skłonności do zachowań mało przemyślanych z raportu "Polaków portfel własny: Kochamy okazje" wynika, że w reakcji na zachęty sprzedażowe jesteśmy na ogół racjonalistami.

Prawie połowa (46,7%) badanych przez Instytut IBRIS na zlecenie Santander Consumer Banku deklaruje, że z promocji korzysta wyłącznie wtedy, gdy dotyczą produktów, które zamierzali wcześniej kupić. Więcej niż co czwarty z polskich konsumentów (27,3%) kupuje tylko to, co w danym momencie potrzebne, nie zwracając uwagi na promocje i zniżki.

Jednocześnie jednak niemała grupa, głównie kobiet, chętnie korzysta z promocji i zapisuje się do programów lojalnościowych. Odsetek osób twierdzących „nie lubię wydawać za dużo, wiec wybieram zawsze te produkty, które są aktualnie w promocji” wyniósł 13,7% wśród mężczyzn, ale prawie 23% wśród kobiet. Aż trzykrotną różnicę między kobietami a mężczyznami (18,7 wobec 6,3%) odnotowano w grupie osób, które „chętnie zapisują się do programów lojalnościowych i korzystają z punktów czy zniżek”. Grupa wielbicieli promocji – osób deklarujących, że nie kupują praktycznie niczego bez promocyjnej zniżki – to łącznie niecałe 9% badanych.

Przy adresowaniu ofert promocyjnych do polskiego konsumenta warto pamiętać o różnicach między płciami pod kątem upodobań do określonych kategorii produktów. Z „Polaków portretu własnego” za rok 2018 wynika, że zdecydowana większość (ponad 86 proc.) Polek na pierwszym miejscu stawia zakup odzieży i obuwia. Tego typu zakupy są natomiast „pierwszą potrzebą” dla ok. 38 proc. panów. Mężczyźni najbardziej liczą na korzystne ceny laptopów i komputerów stacjonarnych (prawie 70 proc. wskazań). Żaden z ankietowanych panów nie zadeklarował zainteresowania zakupem książek czy zabawek i artykułów dla dzieci po okazyjnej cenie, tymczasem wśród kobiet w obu przypadkach czyniła to spora grupa (odpowiednio 22,4 i 12,4 proc.).

Badanie Santander Consumer Banku zostało celowo przeprowadzone przed Czarnym Piątkiem (Black Friday), który już na dobre zadomowił się w Polsce. Tak jak rok wcześniej reklamodawcy robili bardzo wiele, by zwrócić uwagę konsumentów na specjalne akcje promocyjne, sporo szumu było też w mediach. Skutki widać: o ile rok wcześniej z promocji przygotowanych na Czarny Piątek skorzystało 18 proc. Polaków, to w tym roku szykował się do tego już co czwarty: głównie osoby młode, zwłaszcza kobiety, mieszkające w dużych miastach. Wśród 20-latków z pojęciem Black Friday spotkało się niemal 92,5 proc. respondentów w badaniu Santandera.

Jednocześnie jednak w mediach społecznościowych wyraźniej słychać było głosy wzywające do opamiętania w obliczu wszechobecnego zakupowego szaleństwa, a nawet bojkotu. „Nie kupuj nic w Black Friday” – wzywał w nagłówku popularnego newslettera znany bloger Artur Kurasiński.

– W czasach gdy celebryci (a wraz z nimi my) płaczą nad tym, że zwierzątka umierają, bo zjadają plastikowe słomki, w „Czarny Piątek” radośnie kupujemy kolejne kompletnie nam niepotrzebne rzeczy, generując hałdy wszelakich śmieci – napisał.

Czarny Piątek wyraźnie zyskał na popularności, ale nadal nie jest okazją najbardziej zachęcającą do zakupów. Konsumenci badani przez Santandera wskazywali przede wszystkim wyprzedaże po Bożym Narodzeniu oraz w czasie letnich wakacji (ponad 42%). Tu także panie okazują się znacznie gorliwszymi łowczyniami okazji: wyprzedaże pogwiazdkowe jako okazje motywującą do zakupów wskazało prawie dwa razy tyle respondentek (39 proc. wobec 21,5%). Znacznym zainteresowaniem cieszą się też akcje organizowane przez poszczególne sieci handlowe, takie jak np. tydzień kuchni włoskiej: jako skłaniające do zakupów wskazało je 36% badanych.

Jaki rodzaj oferty promocyjnej najbardziej kusi Polaków? Okazuje się, że najbardziej przemawia nam do wyobraźni obietnica otrzymania drugiego lub kolejnego produktu gratis lub za symboliczną kwotę (ponad 44 proc. wskazań), a także zniżki na produkt bądź rabatu (ponad 41%). Darmowa dostawa jest także istotnym czynnikiem motywującym, wskazywanym przez co czwartego badanego.

============
PREFERENCJE PROMOCYJNE POLAKÓW

44,2%
Drugi lub kolejny produkt gratis
(albo za 1 gr lub 1 zł)
41,3%
Zniżka na produkt/rabat podczas zakupów
25,3%
Darmowa dostawa
20,3%
Zniżka lub bon na kolejne zakupy
16,1%
Punkty do programu lojalnościowego
15,5%
Nie wiem/trudno powiedzieć
13,9%
Zniżka za określoną formę płatności
(np. kartą)

Respondent mógł wybrać do 3 odpowiedzi, wskazania nie sumują się do 100%. Źródło: Raport Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny – kochamy okazje”.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.