Parówka parówce nierówna

Uczestnicy testu konsumenckiego najwyżej ocenili parówki marki Tarczyński, drugie miejsce przypadło parówkom Krakus, a trzecie - Morliny. Szeroko reklamowane Berlinki nie znalazły się w pierwszej 3.

Prawie 1/3 Polaków przynajmniej raz w tygodniu zjada parówkę, a rocznie wydają na nie prawie 100 zł. Według ekspertów rynek parówek jest wart 2 do 3 mld zł, więc firmy coraz mocniej konkurują o konsumenta starając się podnosić jakość produktów. Polski Instytut Badań Jakości przy współpracy z portalem Onet postanowił zapytać  konsumentów o to, które parówki* są ich zdaniem najlepsze. 

Do badania wybrano najpopularniejsze marki. W pierwszym kroku konsumenci z listy 20 marek dostępnych na rynku mieli wskazać te, które kupują najczęściej. W drugim kroku poproszeni zostali o ich ocenę. Tak powstała poniższa lista:


1. Berlinki
2. Henryk Kania
3. Indykpol
4. Kraina Wędlin
5. Krakus
6. Pikok
7. Morliny
8. Sokołów
9. Tarczyński

Konsumenci oceniali parówki odpowiadając na 9 pytań/twierdzeń wykorzystując do tego 10-cio stopniową skalę Likerta, na której 1 oznaczało, że „w ogóle się nie zgadzam” a 10 – „zgadzam się całkowicie”. Poniżej lista pytań:

  • Parówki tej marki są zawsze świeże
  • Parówki tej marki są smaczne
  • Parówki tej marki powstają z dobrych produktów
  • Parówki tej marki nie zawierają chemicznych ulepszaczy
  • Parówki tej marki mają przystępną cenę
  • Ta marka oferuje wiele rodzajów parówek
  • Ponownie kupiłbym (kupiłabym) parówki tej marki
  • Parówki tej marki mogę polecić znajomym

Każdemu pytaniu przypisana była waga. Suma tych wag wynosiła 100%. Wynik osiągnięty przez każdą badaną markę to średnia ważona zebranych opinii.

Najlepsze polskie parówki zdaniem konsumentów

Uczestnicy testu konsumenckiego najwyżej ocenili parówki marki Tarczyński. Zdaniem badanych produkty z tych zakładów są najsmaczniejsze, powstają z najlepszych składników, nie zawierają chemicznych ulepszaczy oraz mają przystępną cenę.

Drugie miejsce przypadło parówkom Krakus. Konsumenci zwrócili uwagę na dobry skład tych parówek oraz docenili je za brak lub niską zawartość chemicznych polepszaczy smaku.

Pierwszą trójkę zamykają, zdaniem konsumentów, parówki produkowane pod marką Morliny. Warto zaznaczyć, że nie chodzi tu o Berlinki, które również powstają w zakładach Morlin. W tym wypadku badani szczególnie podkreślali świeżość parówek.

Jakość vs. cena?

W badaniu posłużono się kategorią stosunek jakości do ceny – to znaczy, zestawiono ogólną ocenę jakości każdej z marek parówek z opinią badanych odnośnie ich ceny. Ostatecznie przecież wszystko ma swoją wartość i nie lubimy płacić za coś więcej, niż to jest warte.

Najwyższy stosunek jakości do ceny przypadł ponownie parówkom z zakładów Tarczyński. Ich wysoka jakość spotkała się z relatywnie akceptowalną przez konsumentów ceną. Drugie miejsce pod względem stosunku jakości do ceny zajęły parówki Pikok, sprzedawane w sklepach Lidl. Utrzymując dobrą jakość – szczególnie wysoka ocena w kryterium świeżości, niezła jeśli chodzi o smak – są one postrzegane jako oferta w rozsądnej cenie. Pierwszą trójkę zamykają parówki spod znaku Krainy Wędlin, a więc dostępne w sklepach Biedronka. Także tutaj akceptowalny przez klientów poziom jakości produktów spotkał się z zadowalającą ceną

*W opisanym teście konsumenckim ankieterzy zgłaszają się dobrowolnie i zapisują w anonimowej bazie respondentów na platformie Globis Survey.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }