Gdy instytuty badawcze pytają Polaków o ich style żywieniowe – a robią to niezwykle rzadko – okazuje się, że najwyżej 2% konsumentów nie je mięsa, w tym także mięsa z ryb, co daje mniej niż 1 mln osób (badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Pollster w końcu 2016 r.). Mowa tu jednak o wegetarianach, a nie weganach, którzy żywią się wyłącznie produktami roślinnymi. Można jednak założyć, że tych jest jeszcze mniej, ponieważ jest to najbardziej restrykcyjny styl żywieniowy, jednocześnie jednak zdobywających coraz większa rzeszę zwolenników.
Nic dziwnego, że spożywcze produkty roślinne doczekały się własnego plebiscytu. I tak w kampanii RoślinnieJemy na najlepszy produkt 2018 r. zwyciężyły wyroby firmy Jogurty Magda, powstające na bazie mleka kokosowego. Jogurty Magda to pierwsza z lokalnych firm z branży mleczarskiej, która zdecydowała się wprowadzić roślinną alternatywę jogurtu. Kokosowe wyroby pod nazwą Planton zadebiutowały w marketach sieci Lidl na początku 2018 r.. W związku z dużym zainteresowaniem konsumentów firma stopniowo zwiększała dostępność swoich produktów w sieciach handlowych.
Jest to odzwierciedleniem globalnego trendu - w badaniach przeprowadzonych przez Nielsen w Stanach Zjednoczonych w 2018 r. odnotowano wzrost sprzedaży roślinnych jogurtów o 151% . O rosnącej popularności alternatyw źródeł białka wspominają też między innymi autorzy raportu Uber Eats, czy firma badawcza CB Insights.
– Jogurty Magda to jedna z pierwszych polskich firm, która dostrzegła wzrost zainteresowania alternatywami nabiału – mówi Maciej Otrębski, strategic partnerships manager w kampanii RoślinnieJemy – Jogurty Planton wypełniły lukę na lokalnym rynku, a konsumenci to doceniają - dodaje.
Drugim najbardziej popularnym produktem w roku 2018 według czytelników portalu RoślinnieJemy było wegańskie “mięso mielone” duńskiej marki Naturli. Zaraz za podium uplasowały się produkty polskich firm - roślinny kebab Seitan Threat i żeberka firmy Bezmięsny. Wyniki plebiscytu RoślinnieJemy wskazują też na dużą popularność wegańskich lodów - trzecie miejsce w rankingu zajęły bezmleczne lody Magnum, które pojawiły się na półkach sklepowych wczesną jesienią 2018 r. W czołówce znalazły się także wegańskie Ben & Jerry’s. Z kolei wprowadzenie wegańskich hot - dogów na stacjach benzynowych Orlen czytelnicy RoślinnieJemy uznali za najlepszy ruch na rynku gastronomicznym.
U progu 2019 r. potencjał diety roślinnej dostrzega też w coraz większym stopniu świat nauki, o czym świadczą np. opublikowany niedawno raport The Lancet, czy wskazanie weganizmu jako jednego z tzw. mega trendów przez The Economist.
– W 2019 r. spodziewamy się jeszcze większej ilości roślinnych produktów na półkach sklepowych, a także silniejszej mobilizacji rodzimych producentów, którzy śladami Jogurtów Magda podejmą próbę odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na alternatywy do mięsa, czy nabiału – podsumowuje Otrębski.