Carrefour na plusie

Francuska grupa, która od roku wdraża strategię "Carrefour 2022", potwierdziła swoje cele i ogłosiła wyniki za 2018 rok.

Na zdjęciu: Carrefour pracuje nad zwiększeniem obrotów na produktach i organicznych i w e-commerce

Sprzedaż grupy w 2018 roku przekroczyła 84,9 mld euro i była nieznacznie niższa od raportowanej rok wcześniej (-3,1%). To jednak głównie efekt wpływu walut i hiperinflacji w Argentynie, które pomniejszyły wynik wyrażony w euro o 248 mln euro. Na porównywalnej powierzchni grupa odnotowała wzrost o 1,4%, a organicznie – o 1,6%.

We Francji sprzedaż zwiększyła się o 1,1% do 39,9 mln euro, napędzana przez segment convenience, który odpowiada już za niemal jedną szóstą sprzedaży w tym kraju. Z pozostałych europejskich krajów najlepiej radziła sobie Rumunia (wzrost o 6,1% do 2,13 mld euro) oraz Polska (wzrost o 2,5% do 2,11 mld euro). Włochy i Belgia zaliczyły spadki, a Hiszpania – niewielki wzrost o 0,8%.

– Inicjatywy handlowe podejmowane na rynku polskim pozwoliły na zniwelowanie skutków ograniczenia handlu w niedziele – napisano w raporcie za 2018 r.

Carrefour wprowadza szereg zmian mających przyciągnąć konsumentów i zoptymalizować koszty, m.in. uruchomił "sklepy w sklepie" w partnerstwie z sieciami z elektroniką (tylko w IV kwartale powstały dwa we współpracy z siecią Darty we Francji, dwa z Media Marktem w Polsce i 11 z Gome w Chinach), rozwija także swoje "kąciki organiczne" we wszystkich krajach działalności i duże przestrzenie poświęcone organicznemu konceptowi we Francji. Liczba pozycji asortymentowych w produktach bio wzrosła o 750. Redukuje z kolei powierzchnię hipermarketów: w swojej ojczyźnie o 20 tys. mkw., w Belgii zamieniono 5 hipermarketów na supermarkety, a w Argentynie 16). We Francji ograniczono też o 7,5% asortyment (docelowo ma być zmniejszony o 10%), a we wszystkich krajach uruchomiono aplikację Carrefour Pay.

Grupa potwierdziła też swoje cele do 2022 r., przede wszystkim plan redukcji kosztów o 2 mld euro rocznie, sprzedaż niestrategicznych nieruchomości za 500 mln euro do 2020 r., a także osiągnięcie po 5 mld euro ze sprzedaży żywności organicznej oraz e-commerce.

Carrefour spodziewa się zysku operacyjnego za 2018 r. na poziomie 1,93 mld euro (dane niezaudytowane i bez wpływu walut i hiperinflacji). Po uwzględnieniu negatywnego wpływu kursów walutowych w wysokości 160 mln euro, zysk operacyjny powinien być o 85 mln euro wyższy niż w 2017 r.

Magdalena Weiss 2700 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.