Świat bez Odpadów rok później

W styczniu 2018 r. Coca-Cola zainaugurowała swoją globalną ambicję World Without Waste, w ramach której zobowiązała się do 2030 r. uzyskać 100% zbiórki i recyklingu tylu opakowań, ile trafia od firmy na rynek.

Świat bez Odpadów to wizja firm grupy Coca-Cola, na którą składają się zbiórka i recykling opakowań oraz ustanowienie na całym świecie nowego ich standardu tak, by w 100 proc. nadawały się do recyklingu. Spółki postawiły na współpracę z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się kwestiami ochrony środowiska, wsparcie samorządów w selektywnej zbiórce odpadów poprzez dostarczanie im niezbędnej infrastruktury, a także edukację konsumentów.

Działania te są filarami rozpoczętej latem 2018 r. ogólnopolskiej pilotażowej kampanii „rePETa”, która realizowana jest przy współpracy z Fundacją Nasza Ziemia, w partnerstwie z firmami systemu Coca-Cola i przy wsparciu finansowym z The Coca-Cola Foundation. Wybrane gminy otrzymały specjalnie zaprojektowane pojemniki do zbiórki plastikowych odpadów. Pojemniki wykonano z tworzywa pochodzącego z recyklingu i umieszczono na nich czytelne infografiki, edukujące o tym jakie wrzucać odpady. Dodatkowo umieszczono też informacje o przedmiotach codziennego użytku, które można otrzymać z przetworzonego plastiku.

– Współpracując z Fundacją Nasza Ziemia, korzystamy z jej wieloletniego praktycznego doświadczenia w skutecznym aktywizowaniu lokalnych społeczności do uczestnictwa w ekologicznych inicjatywach. Powodzenie naszej globalnej ambicji Świat bez Odpadów opiera się właśnie na budowie wśród konsumentów świadomości, że nie zmienimy świata, jeżeli nie zaczniemy od siebie. Pierwszy krok w kierunku czystej planety możemy wykonać, wrzucając po prostu plastikową butelkę do odpowiedniego pojemnika i w ten sposób dając jej „drugie życie” – podkreśla Anna Solarek, dyrektor ds. public affairs i komunikacji w Coca-Cola Poland Services.

W kampanii bierze udział już ponad 20 samorządów z całego kraju, a kolejne deklarują chęć przyłączenia się. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy zebrano niemal 32 tony plastikowych odpadów, co kilkakrotnie przekroczyło wstępne założenia projektu.

Jednocześnie firmy systemu Coca-Cola wzmacniają wysiłki edukacyjne. Nawiązały współpracę ze start-upem Skriware dostarczającym autorskie rozwiązanie edukacyjne oparte o technologię druku 3D. Filament, czyli plastikowa masa wykorzystywana do druku 3D, produkowany jest właśnie z tworzywa PET, odzyskiwanego dzięki recyklingowi. W ramach konkursu na najlepszy projekt społeczny Zwolnionych z Teorii, uczniowie szkół z całego kraju mogą współzawodniczyć w realizacji inicjatyw wspierających podnoszenie świadomości na temat recyklingu i selektywnej zbiórki odpadów. Na 10 najlepszych projektów czekają w pełni wyposażone pracownie druku 3D wraz z materiałami edukacyjnymi, ufundowane przez Coca-Cola i Skriware.

– Naszym celem jest nauka świadomego gospodarowania odpadami PET. Uważamy, że właściwe segregowanie odpadów powinno być naturalnym nawykiem, który należy promować od najmłodszych lat. Dlatego, ze względu na niezwykle istotny wymiar edukacyjny naszych działań, realizowanych w ramach ambicji Świat bez Odpadów, kierujemy je również do wybranych szkół ponadpodstawowych. Jednocześnie młodzież zdobywa cenne umiejętności jak np. planowanie i zarządzanie projektem – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Coca-Cola HBC Polska.

Od stycznia 2018 r., w ramach inicjatywy Świat bez Odpadów na wszystkich kontynentach uruchomiono nowe kampanie na rzecz recyklingu, nadano też nowy kształt już realizowanym. Zgodnie z wartościami gospodarki o obiegu zamkniętym wszystkie opakowania plastikowe wykorzystywane przez firmę są projektowane z myślą o ich przetworzeniu, utrzymaniu w obiegu i ponownym wykorzystaniu jako opakowania spożywcze.

 

Magdalena Weiss 2112 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }