Siła polskiego kapitału

Polska Grupa Supermarketów kończy testowanie systemu kas samoobsługowych. Do końca 2019 r. chce wdrożyć to rozwiązanie w nawet 100 sklepach sieci Top Market.

PGS to ponad 600 sklepów funkcjonujących pod trzema markami, zlokalizowanych w województwach mazowieckim, podlaskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim, śląskim, kujawsko-pomorskim, pomorskim, łódzkim, lubelskim i małopolskim.

Najpopularniejszy jest szyld Top Market, skupiający ponad 90% placówek Grupy. Jest on obecny głównie na osiedlach mieszkaniowych oraz w centrach miast, czyli w miejscach pozwalających na szybkie zakupy. Średnia powierzchnia tych sklepów wynosi 260-280 mkw. – Preferujemy metraż od 250 do 400 mkw., choć w dużej mierze powierzchnia zależy od charakterystyki lokalnego rynku – wyjaśnia Michał Sadecki, prezes Polskiej Grupy Supermarketów.

Z kolei sklepy pod szyldem Delica mają charakter delikatesowy, dlatego ich obecność ograniczona jest do centrów większych miast; Minuta8 zaś to małe punkty spożywcze o charakterze osiedlowym.

– Jesteśmy organizacją niezależnych detalistów branży spożywczej. W odróżnieniu od innych tego typu sieci członkowie PGS są połączeni kapitałowo, będąc przy tym niezależnymi partnerami handlowymi, tworzą wspólną
platformę zakupową – tłumaczy ideę PGS Michał Sadecki. – Naszym celem jest budowanie ogólnopolskiej sieci handlowej poprzez integrację polskiego środowiska kupieckiego oraz promowanie towarów wyprodukowanych w naszym kraju – wyjaśnia. Prezes PGS zauważa, że styl życia i trendy konsumenckie zmieniają zachowania zakupowe klientów, a te z kolei wpływają na potencjał poszczególnych segmentów rynku spożywczego.

– Kupującym coraz bardziej zależy na łatwym dostępie do sklepów, które powinny oferować zdrowe i jakościowe produkty regionalne, bez męczących kolejek do kas, charakterystycznych dla dyskontów i supermarketów – komentuje Sadecki.

Zauważa przy tym, że z roku na rok rośnie konkurencja, choć liczba podmiotów funkcjonujących na rynku w zasadzie spada. – Związane jest to z licznymi przejęciami, fuzjami. Rynek się konsoliduje, a małe, niezrzeszone  sklepy należące do drobnych przedsiębiorców coraz ciężej znoszą trud rywalizacji. Klasyczna forma handlu w zasadzie zanika – prezes Grupy nie ma złudzeń. Od czasu wprowadzenia ustawowych „wolnych niedziel”, w sieciach zauważono zmianę zwyczajów zakupowych wśród klientów. – Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w późnych godzinach wieczornych, jakoby w celu uzupełnienia zapasów na niedzielę. Zakaz handlu wpłynął głównie na terminarz dostaw, jednak nie zauważyliśmy większych zmian w działalności naszych sklepów – mówi Sadecki.

Na pytanie, jakie są przewagi PGS nad innymi sieciami, bez zastanowienia odpowiada: – Naszą przewagą jest triada, na której opieramy strategię: polski kapitał, dogodna lokalizacja oraz marka własna.

Dodaje, że w celu utrzymania klientów sieć Top Market prowadzi program lojalnościowy „Punktomaniacy”, który umożliwia wymianę nagromadzonych punktów na atrakcyjne nagrody.

Prawie 70% produktów sprzedawanych w sklepach Top Market, Minuta8 i Delica pochodzi od rodzimych wytwórców. Asortyment wszystkich sklepów pokrywa się w około 90-95%. Operator co kilka miesięcy rewiduje go, analizując wyniki sprzedażowe sklepów. Co kwartał wprowadza też nowe produkty marki własnej – O! Dobre. Pewne. Twoje, która zadebiutowała w 2018 r. Obecnie jej portfolio liczy już ponad 170 indeksów.

Kto może przystąpić
Nasz rozmówca podkreśla, że udział w sieciach PGS nie oznacza utraty kontroli nad firmą, gdyż współpraca opiera się na zasadzie niezależnych partnerów. – Dominuje wymiana korzyści handlowych, a nie  podporządkowanie administracyjne – precyzuje Sadecki. Takie podejście wymusza staranność w doborze kooperantów, którzy oprócz osobistej rzetelności kupieckiej muszą też identyfikować się z filozofią sieci PGS opartą na „wspólnocie celów ekonomicznych”.

– Tylko tacy partnerzy będą wystrzegać się działań godzących w wizerunek PGS. Można więc stwierdzić, że nasza oferta jest skierowana do elity z branży detalicznej – uważa prezes Grupy.

Operator oczekuje, że sklep będzie w pełni korzystał z oferty wspólnych warunków zakupowych. Wymaga, aby identyfikował się z markami PGS, np. poprzez elementy wizualizacji. Kilka lat temu rozpoczął wprowadzanie jednolitych standardów wizualnych. Ekspozycje mogą jednak różnić się w zależności od placówki. Obecnie sieć Top Market jest na etapie modernizacji wyposażenia sklepów.

– Klienci oczekują szybkich i sprawnych zakupów, dlatego kończymy proces testowania systemu kas samoobsługowych – ujawnia prezes Sadecki. Pod koniec ub.r. zaawansowane technologicznie kasy zasiliły dwa pierwsze sklepy marki Top Market. Jak zapowiada przedstawiciel Grupy, do końca 2019 r. kasy samoobsługowe mają być wdrożone nawet w 100 sklepach sieci.

Cel: młode pokolenie
Co detalista otrzymuje w zamian za przystąpienie do Grupy? Przede wszystkim członkostwo gwarantuje obniżenie kosztów prowadzonej działalności, uczestnictwo w wielu akcjach promocyjnych (m.in. gazetki promocyjne, kampanie prasowe, reklama radiowa, kampanie reklamowe na środkach transportu miejskiego oraz billboardach, konkursy SMS) oraz korzystanie ze standardów wizualnych stworzonych dla PGS.

– Oferujemy również pomoc finansową zawartą w umowach z dystrybutorami i producentami – dodaje enigmatycznie prezes Sadecki.

W planach na najbliższe lata jest przede wszystkim wsłuchiwanie się w głos młodszego pokolenia i dostosowanie się do ich oczekiwań jako klientów. Realizacja tego zamierzenia ruszyła w postaci instalacji wspomnianych już kas samoobsługowych. Operator chce też jeszcze bardziej rozwinąć ofertę marki własnej, uzupełniając ją o kolejne kategorie produktowe oraz wprowadzając produkty eko oraz premium.

Jakiś czas temu słychać było głosy, że PGS będzie wygaszać szyldy Delica i Minuta8. – Absolutnie nie. Obie marki będą utrzymane oraz rozwijane w najbliższych latach – zapewnia prezes Sadecki.

Podpytywany, czy otrzymuje propozycje przejęcia Top Marketów przez inną sieć, odpowiada, że nie wyobraża sobie dołączenia do większych organizacji. – Jesteśmy jedną z największych sieci z polskim kapitałem, a naszą główną zaletą jest niezależność partnerów skupionych wokół PGS – podkreśla.

SIEĆ W LICZBACH Polska Grupa Supermarketów
Szyldy: Top Market, Delica, Minuta8
Liczba sklepów: ponad 600
Średnia powierzchnia sklepów: 260-280 mkw.
Zasięg: 10 województw
Centrala: ul. Młynarska 7, 01-205 Warszawa

Katarzyna Pierzchała 2833 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }