Autorem artykułu jest Jarek Sygitowicz, wiceprezes zarządu ZenCard.
Jeśli chcesz wygrać z konkurencją, powinieneś grać z klientami do jednej bramki. Jak możesz zachęcić ich do przyłączenia się do drużyny? Intuicyjnie czujesz pewnie, że gracze są różni - część z nich to Ronaldo, Messi czy Lewandowski. Inni to trampkarze z nadwagą i nadmiernym zamiłowaniem do piwa.
Oto 5 typów klientów, na których należy zwrócić uwagę, jeśli chce się zacząć budować swoją drużynę.
1. Klienci najlepsi - VIP
Klienci VIP to tacy, którzy przychodzą często, wydają dużo i regularnie. Lubią Twój sklep, restaurację czy salon. Lubią lokalizację, ceny, Twoje produkty, czy usługi.
Czy wiesz, jak ta grupa klientów może pomóc Ci zwiększyć obroty?
- Poproś ich o referencje lub komentarze oraz o opinie w mediach społecznościowych - możesz to zrobić po transakcji
- Poproś ich o dane kontaktowe po to, byś mógł swobodnie wysyłać im informacje o nowościach produktowych czy promocjach - najlepszą metodą na to jest uruchomienie programu lojalnościowego
- Jeśli masz już program lojalnościowy, możesz traktować ich jak na status VIP przystało i uruchamiać dla nich promocje wcześniej niż dla pozostałych klientów. Wyprzedaż wiosenna rozpoczyna się w marcu? Uruchom ją dla klientów VIP 3 dni wcześniej. Docenią wygodę kupowania bez tłumu w sklepie i poczują się wyjątkowo.
2. Grupa klientów VIP na granicy odejścia
Bez paniki - może wyjechali na wakacje lub w długą podróż służbową? Kluczem jest to, że dysponujesz zebranymi od nich informacjami kontaktowymi. Możesz więc zadziałać i zachęcić ich do powrotu.
Odzyskanie straconych klientów nie uda się w 100 procentach. Część z nich mogła się po prostu przeprowadzić lub stracić zainteresowanie Twoimi produktami (ubranka dziecięce? Potrzebne tylko do pewnego momentu).
Jak zwiększyć obroty dzięki takiemu segmentowi klientów?
- Wyślij im informacje o nowych produktach w ofercie - możliwe, że wrócą zwabieni nowinkami
- Wyślij im kupon rabatowy zachęcający do powrotu
- Masz sklep internetowy? Wyślij tej grupie klientów ofertę z linkiem - przeprowadzka nie zawsze musi oznaczać zakończenie współpracy.
3. Klienci nowi
Ludzie, którzy dopiero odkryli Twój sklep, są niezwykle istotni, a ich stały napływ to pokłosie Twojej lokalizacji oraz akcji marketingowych, jakie prowadzisz. Większość nowych klientów zachęcisz do wejścia wystawą, plakatami z informacjami o promocjach czy wyprzedaży, ale także informacjami, jakie znajdą na Twój temat w prasie,czy mediach społecznościowych.
Aby zwiększyć obroty warto pomyśleć o:
- zapisaniu nowych klientów do programu lojalnościowego - nie spodziewaj się, że każdy z nich natychmiast zechce się rejestrować - w końcu dopiero Cię poznał. Część z nich na pewno zdecyduje się na rejestrację i wówczas w tani sposób będziesz mógł zachęcać ich do powrotu;
- dysponując bazą klientów VIP i lojalnych, możesz za pomocą specjalnych funkcji platformy reklamowej Facebooka zlecić wyszukanie klientów podobnych (z podobnymi charakterystykami zakupowymi) i zachęcić ich do przyjścia do Twojego sklepu.
4. Klienci lojalni
Klienci lojalni nie wydają na zakupy tak dużo, jak klienci VIP, ale są równie zaangażowani i często Cię odwiedzają. Warto o nich dbać, np. włączając im stały program punktowy. Jeśli klient chce oszczędzić i płaci punktami zamiast gotówką, skłania go to do wyboru właśnie Twojej firmy, nie konkurencji.
Jeśli chcesz zwiększyć obroty w segmencie klientów lojalnych:
- pomyśl o promocjach dających więcej punktów za zakupy w danym okresie, np. styczeń zapowiada się mniej intensywnie? Zrób czasową promocję na podwójne punkty za zakupy.
- uruchom karty stempelkowe - nagrodą za zebranie wszystkich stempelków może być rabat lub bezpłatny produkt czy usługa.
5. Klienci z potencjałem
Nie są jeszcze lojalni - mogliby kupować więcej i częściej, ale z jakiegoś powodu tego nie robią. Być może obecnie kupują jakieś produkty u Ciebie, a inne u konkurencji? Warto nad tym potencjałem popracować. Co należałoby zrobić?
- zaproponuj im zbieranie stempelków lub punktów - jeśli wynagrodzisz ich rabatem lub nagrodą rzeczową, dostrzegą powód, aby kupować u Ciebie, nie u konkurencji
- zapytaj klientów co spowodowałoby, by chcieli częściej Cię odwiedzać? Może czegoś brakuje w Twojej ofercie? Nie ma lepszej metody na poznanie preferencji klienta niż krótka ankieta wysłana elektronicznie lub po prostu rozmowa w sklepie.
- jeśli Twój system lojalnościowy jest zintegrowany z systemem kasowym, to możesz sprawdzić, co kupują klienci z potencjałem i zastanowić się, czy nie wprowadzić do oferty produktów komplementarnych?
Jak rozpoznać typy klientów?
Zgłoś się do ZenCard, a pomożemy Ci szybko i automatycznie rozpoznawać typy Twoich klientów. Dzięki naszym narzędziom oraz prezentacji graficznej, jeden rzut oka wystarczy, aby zrozumieć, czy liczba najlepszych klientów rośnie, czy maleje.