Polskie sieci umacniają pozycję na rynku

Rodzime sieci handlowe są jednymi z kluczowych najemców galerii i z powodzeniem konkurują z zagranicznymi markami, wynika z analiz Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) i firmy doradczej EY.

Od momentu wejścia do Unii Europejskiej przemysł odzieżowo-obuwniczy, znajdujący się wcześniej w głębokim kryzysie, przeszedł szereg pozytywnych zmian i jest obecnie jednym z najprężniejszych sektorów gospodarki.

- Dynamicznie rozwijające się polskie sieci handlowe stanowią bardzo ważne ogniwo funkcjonowania centrów handlowych i z powodzeniem konkurują o klientów z markami międzynarodowymi. Ponadto szereg z nich odnosi sukcesy na rynkach zagranicznych - mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Zauważa, że oprócz dużej liczby średnich i małych przedsiębiorstw działających w tej branży, 22 spółki notowane są na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Największym graczem sektora na giełdzie jest Grupa LPP (właściciel takich marek jak: Reserved, Cropp, House, Mohito, Sinsay i Tallinder), której wartość jednej akcji od momentu debiutu na giełdzie w 2001 r. wzrosła o 19 285%. Grupa posiada już niemal 1800 sklepów w 20 krajach, a zyski spółki systematycznie rosną.

Bardzo dynamicznie rozwija się także grupa OTCF. W swoim porftolio OTCF ma marki 4F, 4F Junior, Outhorn oraz Everhill. Kolejną rodzimą spółką, która także z powodzeniem konkuruje z zagranicznymi markami i jest ważnym, a także pożądanym najemcą dla właścicieli centrów handlowych, jest CCC. Spółka posiada prawie 100 salonów w 16 krajach.

- Pod względem liczby i wielkości sklepów w Polsce, najwięksi gracze tacy jak LPP czy CCC nie ustępują zagranicznym sieciom, takim jak H&M czy marki Grupy Inditex (np. Zara, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti) – uważa Radosław Knap. - Oprócz tego są uważane za równie ważne „kotwice”, co inne znane marki zagraniczne. Jako Polska Rada Centrów Handlowych staramy się tworzyć przestrzeń do promocji rodzimych marek podczas takich wydarzeń jak Targi ReDI, gdzie spotykają się wynajmujący i najemcy powierzchni w galeriach - tłumaczy.

Wskazuje on, że oprócz wymienionych firm, istnieje wiele polskich marek modowych, które stanowią podstawę doboru najemców dla małych i średnich lokali w centrach handlowych. Moda męska jest silnie reprezentowana przez Bytom, Wólczankę, Próchnik, Lancerto, Recman oraz Lavard, a sektor mody kobiecej to marki takie jak: Simple, Pretty One, Monnari, Solar, Green Point oraz Taranko. Big Star, Diverse, Tatuum czy Medicine to obecnie silne polskie marki mody młodzieżowej.

Wśród kluczowych najemców sektora biżuterii, akcesoriów oraz wyrobów skórzanych są m.in. W.Kruk, Apart, Ochnik, Wittchen. Natomiast w sektorze obuwniczym - oprócz wspomnianej już marki CCC - na rynku funkcjonuje wiele podmiotów polskich, których obecność w centrach handlowych pozwala na zapewnienie klientom zróżnicowanej oferty. Wśród nich wiodącymi najemcami są: Ryłko, Gino Rossi, Wojas, Prima Moda, Venezia, Badura czy Kazar.

Również segment mebli i wyposażenia wnętrz ma swoją polską reprezentację, do której należą sieci, tj. Agata Meble, Black Red White, Abra Meble, Meble VOX, Home & You. Ponadto w branży elektronicznej i AGD wcale nietrudno znaleźć polskiego sprzedawcę. Większość sieci handlowych należy do polskich właścicieli i inwestorów – m.in. Rtv Euro Aagd, Media Expert, Neonet czy wywodzący się z handlu sprzętem komputerowym Komputronik, dziś oferujący również sprzęt agd.

 

Katarzyna Pierzchała 3010 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }