Poniedziałek dniem targowym w e-sklepach

W poniedziałki sklepy internetowe zarabiają dwa razy więcej niż w soboty - wynika z danych platformy sklepów internetowych Shoper, jak i operatora płatności online Blue Media. Pierwszego dnia tygodnia dużo więcej wizyt kończy się też zakupem niż w weekendy.

Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele, zakupy miały przenieść się do sieci, gdzie sprzedawać wolno przez całą dobę i siedem dni w tygodniu. Tak się częściowo stało - e-sklepy odnotowały niedzielne wzrosty sprzedaży. Wpisują się one jednak w znacznej mierze w ogólną tendencję panującą w branży e-commerce. Z raportu portalu Interaktywnie wynika bowiem, że wartość handlu online rośnie w Polsce w tempie przekraczającym 20% rocznie.

Retail Institute na podstawie analiz wskazywał w 2017 r., że Polacy najchętniej odwiedzali galerie handlowe w soboty i niedziele. Z kolei badanie IQS przeprowadzone już po wprowadzonych w marcu ubiegłego roku ograniczeniach w handlu sugerowało, że zainteresowanie konsumentów przeniosło się na piątki.

Dołek w weekend

Analiza ekspertów Shopera pokazuje, że zamknięte supermarkety nie spowodowały jednak zmiany zwyczajów w sieci i przesunięcia gorączki e-zakupów na weekend. Sobota i niedziela w 2018 r. były na tej platformie najmniej popularnymi daniami zakupowymi w tygodniu.

- Intuicja podpowiada, że skoro w sieci można porównać tysiące ofert, a przejrzenie ich może potrwać bardzo długo, więc idealnym czasem na e-zakupy będzie weekend – mówi Łukasz Kozłowski z Shopera. - Dane pokazują, że jest odwrotnie. W 2018 r. ruch w sklepach na naszej platformie był w weekendowe dni o 13 proc. mniejszy niż średnia od poniedziałku do piątku – opowiada.

Dodaje, że w soboty i niedziele ruch słabo przekłada się na faktyczne zakupy. Dzienna liczba transakcji w weekendy była w ubiegłym roku o 30% mniejsza, a przychody sklepów aż o 43% niższe niż w dni robocze. Słabsza od średniej sprzedaż dotyczy także dni świątecznych przypadających w środku tygodnia.

Dane Blue Media z ostatniego kwartału 2018 r., na podstawie liczby i wartości transakcji zakupów dokonanych przy wykorzystaniu Płatności Online Blue Media, w zasadzie potwierdzają wyniki Shopera. Ze względu na obroty poniedziałek jest ponad dwukrotnie mocniejszy niż sobota lub niedziela. To odpowiednio 20% obrotów do 7% w sobotę i 8% w niedzielę.

- Co ciekawe, w niedzielę wartość transakcji była niska, ale gdy spojrzymy na ich liczbę zaskakuje fakt, że jest ich tego dnia najwięcej w porównaniu do innych dni tygodnia - komentuje Marcin Szczur z Blue Media.

Ujawnia, że w niedziele przypadające na ostatni kwartał 2018 r. konsumenci finalizowali 18% zakupów, ale też ewidentnie były to zakupy bardzo drobne, skoro stanowiły jedynie 9% wartości sprzedaży w całym tygodniu.

- Poniedziałek był pod względem liczby dokonanych zakupów porównywalny i jednocześnie prowadzi ze względu na wartość zakupów. Poniedziałek powinien być ulubionym dniem e-sprzedawców – dodaje przedstawiciel Blue Media.

Szczyt w poniedziałek

Poniedziałek jest także dniem, kiedy najwięcej wizyt w e-sklepach kończy się sfinalizowaniem zakupu - 1 na 54. W soboty to tylko 1 na 80. Liczba poniedziałkowych transakcji w ubiegłym roku w sklepach internetowych Shopera przewyższała tygodniową średnią o 22% i była prawie dwukrotnie wyższa niż średni wynik z soboty.

Podobnie wygląda statystyka dotycząca wydatków na zakupy online. W drugim półroczu 2018 r. typowe poniedziałkowe wydatki w sklepach na platformie Shoper przewyższały kwotę wydatków sobotnich aż o 133% a średnią tygodniową o 29%.

- Każdy sprzedawca powinien przeprowadzić podobną analizę dla swojego sklepu. Dla specyficznych branż poniedziałkowa górka i weekendowy dołek mogą okazać się nieco bardziej spłaszczone albo wręcz przeciwnie -uważa Łukasz Kozłowski z Shopera. - Jeśli dane pokrywają się z ogólną tendencją na rynku e-commerce, warto popłynąć na fali i wykorzystać zwiększone zainteresowanie zakupami na początku tygodnia. Można w poniedziałki zaoferować niewielki rabat lub prezent, by małymi zachętami podbić sprzedażowy szczyt jeszcze wyżej - podpowiada.

 

Katarzyna Pierzchała 2801 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }