Trendy w oświetlaniu sklepów

Ostatni czas przyniósł wzrost inwestycji w oświetlenie sklepowe. Oprawy LED zastępują świetlówki już nie tylko w delikatesach, ale także w dyskontach. Coraz więcej operatorów decyduje się też na instalacje inteligentnych systemów zarządzania i optymalizacji.

Według badań przeprowadzonych przez serwis Elektronika B2B, ¾ podmiotów działających na rynku oświetlenia LED rok temu oceniało koniunkturę i warunki biznesowe jako dobre lub bardzo dobre. Za tę sytuację w pewnej mierze odpowiadają najprawdopodobniej modernizacje mające miejsce w sklepach – według niemieckich danych nakłady na oświetlenie w placówkach handlowych rosły ostatnio nawet 1,5-krotnie. To z kolei może wynikać z dużej skali wymiany instalacji świetlówkowych na diody oraz wdrażaniu inteligentnych systemów oświetlenia.

Obecnie kluczowe dla oświetlenia sklepowego terminy to LED, HCL i RI (light emitting diode – dioda emitująca światło; human centric lighting – oświetlenie dostosowane do biorytmu człowieka i retail intelligence – inteligentne systemy zarządzania sklepami).

LED

Jak zauważają eksperci z firmy Trilux Polska diody stają się domyślnym wyborem inwestorów w nowych sklepach i stopniowo wypierają starsze technologie w istniejących placówkach. Nie tylko zużywają mniej prądu, ale – jak wynika z badań – pozwalają także zwiększać sprzedaż. Już kilka lat temu łączne nakłady na kupno i eksploatację opraw LED stanowiły mniej więcej połowę wydatków związanych z korzystaniem z analogicznych świetlówek. Dzięki szeregowi usprawnień, współczesne oprawy LED dla branży retail mogą zużywać nawet o 1/3 energii elektrycznej mniej niż odpowiedniki z 2011 roku. Co istotne, ich wydajność rośnie bez negatywnych konsekwencji dla jakości światła. W dalszym ciągu zachowują wszystkie parametry istotne dla skutecznej ekspozycji produktów oraz samopoczucia osób przebywających w sklepie.

W monitorowanym przez Uniwersytet w Hasselt eksperymencie przeprowadzonym w holenderskim supermarkecie Plus wykazano, że wdrożenie systemu złożonego z oświetlenia ogólnego, pośredniego i selektywnie akcentującego dominujące barwy produktów pozwala wydłużyć czas spędzany przez konsumentów w sklepie o 8 proc. i zwiększyć średnią wartość koszyka o 5,5 proc.

– Obszarem, w przypadku którego właściciele sklepów zauważają szczególnie duże korzyści związane z przejściem z lamp wyładowczych wysokoprężnych (w tym tzw. białej sody) na specjalistyczne oświetlenie LED, są lady chłodnicze z mięsem – tłumaczy Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail Trilux Polska. – Jak wynika z doświadczeń naszych klientów, zastosowanie opraw z modułami emitującymi dopasowane do barwy mięs i wędlin różowawe światło może skutkować nawet dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży – relacjonuje.

HCL

Krokiem dalej w obszarze poprawy doświadczeń konsumentów i wyników sprzedażowych są – zdaniem eksperta - systemy wykorzystujące technologię Human Centric Lighting, pozwalającą oświetleniu elektrycznemu naśladować naturalne zmiany barwy światła w ciągu dnia. Powołuje on się na eksperyment przeprowadzony przez Grupę Trilux w niemieckich supermarketach, gdzie zastosowanie HCL pozytywnie wpływa zarówno na ocenę sklepu przez klientów, jak i wartość ich zakupów. Z zebranych informacji wynika, że w sklepie dynamicznie dostosowującym światło do pory dnia i roku klienci spędzali o 21 proc. więcej czasu i oceniali atmosferę o 35%, a obsługę o 23% wyżej niż w bardzo podobnej placówce z oświetleniem statycznym. Co więcej, sprzedaż ogółem była w nim większa o 12%, a w wybranych działach wzrosty przekraczały 20% (mięso pakowane +23, wina i alkohole +23, owoce i warzywa +26, słodycze +28 procent).

Rozwiązania z zakresu Human Centric Lighting zostały wykorzystane także w pilotażowym sklepie IKEA w Kaarst, mającym wyróżniać się pod względem stopnia zrównoważonego rozwoju. Placówka została uhonorowana tytułem Sklepu Roku 2018 przyznawanym przez Niemiecki Związek Handlu.

RI

Retail Intelligence (RI) to stosunkowo młoda koncepcja rozwijająca się w ramach nurtu Internetu Rzeczy. Zakłada optymalizację rozmieszczenia towarów na podstawie automatycznie agregowanych danych na temat zachowań konsumenckich. – Sieci handlowe eksperymentują obecnie z technologiami takimi jak indoor positioning, heat mapping, czy transmisja na telefon konsumenta danych na temat produktów i promocji dostępnych w alejce, przy której się znajduje – opowiada Filip Gabryelczyk. – Nie jest wykluczone, że w najbliższym czasie komplementarną częścią tych systemów stanie się zintegrowane oświetlenie, pozwalające prowadzić klientów światłem i rozświetlać towary, których kupno rozważają – prognozuje ekspert Trilux Polska.

Katarzyna Pierzchała 3012 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }