Chiny szansą dla polskich firm e-commerce

Chińscy e-konsumenci wydają na zakupy online średnio 30% miesięcznych zarobków, Europejczycy - 3%, wynika z danych zebranych przez DHL.

W 2017 r. wartość rynku e-commerce w Chinach przekroczyła granicę 1 biliona dolarów, przewyższając łączną wartość rynku amerykańskiego (450 mld dol.), brytyjskiego (110 mld dol.) oraz japońskiego (95 mld dol.) razem wziętych.

Prawie co piąta transakcja na rynku detalicznym w Państwie Środka odbywa się przez internet. Coraz bardziej rośnie potencjał chińskiego handlu międzynarodowego. Według przewidywań w 2020 roku zagraniczne produkty będzie zamawiać w Chinach aż 1/4 społeczeństwa. Otwiera to ogromne możliwości dla przedsiębiorców e-commerce szukających nowych rynków zagranicznych dla swojej działalności.

Kim jest chiński e-konsument?

Ze względu na ograniczony asortyment produktowy na wewnętrznym rynku, lepszą jakość i trwałość zagranicznych produktów Chińczycy są w stanie zapłacić za ich kupno prawie dwukrotnie więcej niż za wyroby krajowe. W związku z tym dynamicznie rośnie wartość transgranicznych zakupów. Niemal 40% zagranicznych transakcji opiewa na 45-75 dolarów, a co trzecia mieści się w przedziale 75-150 dolarów. Łączna wartość transgranicznych e-zakupów ma wzrosnąć do 2021 r. o 100 mld dolarów (obecnie szacuje się, że jest to ok. 400 mld dolarów).

Grupą która będzie miała szczególny wpływ na wartość tego rynku są młodzi Chińczycy. Według Singapurskiej Rady Turystyki między 2016 a 2020 r. przyczynią się oni do powiększenia wartości krajowego rynku e-commerce o 13%, skupiając się głównie na zakupach modowych i elektronicznych. W 2016 r. chińscy milenialsi stanowili już ponad połowę użytkowników internetu w Chinach, a w przypadku internetu mobilnego, stanowili niemal 90%. Dodatkowo już w tak młodym wieku są to ludzie zamożni – 70% osób w przedziale wiekowym 19-36 ma własne domy; to dwa razy tyle, co w USA i Wielkiej Brytanii. Statystyczny Chińczyk na zakupy online wydaje niemal 30 proc. zarobku, czyli 10 razy więcej niż w Europie Zachodniej. Wiąże się to również z faktem, że szczególnym zainteresowaniem cieszą się w Chinach produkty z segmentu premium.

Czym zdobyć chińskiego klienta?

Według badań przeprowadzonych przez Kantar TNS, największymi wartościami dla chińskich milenialsów są podróże po świecie, a także wyrażanie swojej indywidualności, nowe doświadczenia oraz natychmiastowa satysfakcja, co w sporym stopniu przejawia się w dokonywanych przez nich wyborach zakupowych. Najczęściej wybieranymi produktami są te związane z modą, ale również produkty kosmetyczne, czy te do pielęgnacji skóry. Duży wskaźnik posiadaczy domów, szczególnie wśród młodych pokoleń przyczynia się do sporej liczby zagranicznych zamówień na domowe dekoracje i akcesoria. Niezmiennie dużym zainteresowaniem cieszy się również elektronika.

Pełne wykorzystanie potencjału drzemiącego w transgranicznym e-commerce może znacznie ułatwić współpraca z partnerem logistycznym, który poza kwestiami związanymi z przesyłkami, zajmie się również odprawami celnymi towarów wysyłanych do Chin. – Otwierając się na rynek chiński, trzeba też pamiętać, że tamtejsi konsumenci często sięgają po produkty premium, a ci chętniej kierują się do sklepu, który oferuje szybką i dogodną wysyłkę lotniczą – podkreśla Edwin Osiecki, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży DHL Express (Poland).

Szacuje się, że polski rynek e-commerce wart jest 40 mld zł.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }