Lidl z największymi wydatkami na reklamę

W 2018 roku niemiecka sieć dyskontowa przeznaczyła na reklamę w telewizji, radiu i prasie 615 mln zł.

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.

Według danych IMM, w 2018 roku największy budżet na reklamy w mediach przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki miały 35 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Niewiele mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa, jednak różnica była nieznaczna i nie wpłynęła na udział procentowy (także 35 proc.). Na trzecim miejscu z dziesięcioprocentowymi udziałami ex aequo znalazły się branże finansowa, motoryzacyjna i telekomunikacja.

W roku 2018 wydatki branży handlowej wyniosły 4,211 mld zł według oficjalne stawki cennikowe netto, bez uwzględniania rabatów w mediach.

Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne. W 2018 roku udział reklam telewizyjnych w budżetach reklamodawców wyniósł średnio 65 proc. Najwięcej na reklamę telewizyjną wydały marki telekomunikacyjne i finansowe (80 proc.), z kolei branża handlowa miała najwyższy udział w reklamach radiowych. Największe wydatki odnotowano w II i IV kwartałach roku, odpowiednio – 1,1 mld zł i 1,2 mld zł. Jest to o tyle zaskakujące, że wydatki wielkanocne przypadły w ubiegłym roku na I kwartał, dodatkowo wzmocniony reklamami przed wejściem w życie w marcu ograniczenia handlu w niedzielę. A jednak w pierwszych trzech miesiącach roku firmy handlowe przeznaczyły na reklamę najmniej – 843 mln zł.

Największym budżetem reklamowym spośród firm handlowych mógł pochwalić się Lidl, który w 2018 roku przeznaczył prawie 615 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert (ponad 433 mln) , Euro RTV AGD (ponad 276 mln), Biedronka (prawie 269 mln) oraz Media Markt (ponad 247 mln). Lidl był liderem wydatków od stycznia do listopada włącznie i tylko w grudniu dał się wyprzedzić Media Expertowi.

Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (28 proc.) i dyskontów (26 proc.), które mają duże budżety reklamowymi, w zestawieniu na wysokim miejscu znalazły się sklepy meblowe (8 proc.), a za nią sprzedaż internetowa (7 proc.) oraz hipermarkety (6 proc.).

 Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2112 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }