Orient na półkach

Sprzedaż produktów kuchni orientalnej w sklepach małoformatowych odpowiada za ułamek wartości sprzedaży sklepu, ale rośnie w tempie dwucyfrowym.

– Potrawy zapożyczone z innych kuchni coraz częściej pojawiają się na polskich stołach, nic zatem dziwnego, że konsumenci chętnie sięgają po produkty i przyprawy charakterystyczne dla egzotycznych krajów. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych kuchni jest kuchnia orientalna. Jej zróżnicowanie jest bardzo szerokie, jednak ma jedną wspólną cechę – specyficzny i niepowtarzalny smak – mówi Maksym Tsuman z CMR-u.

Jak wynika z danych CMR, różnego rodzaju produkty orientalne można znaleźć w ponad 60% wszystkich sklepów małoformatowych. Natomiast ich udział w sprzedaży jest niewielki – łącznie generują mniej niż pół procent wartości sprzedaży. Jest to jednak grupa produktów, która zyskuje na popularności – w okresie od stycznia do września 2018 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej rynek produktów orientalnych wzrósł o ponad 18% pod względem wartości sprzedaży. W tym okresie zwiększyła się również liczba transakcji w placówkach małego formatu z daną linią produktową.

W trzech kwartałach 2018 roku średnio przeciętny konsument mógł wybierać spośród ponad 4 wariantów produktów kuchni orientalnej w sklepach małoformatowych.

– Największą dostępnością charakteryzują się przyprawy orientalne oraz ryż Basmati – można je kupić w ponad 30% wszystkich placówkach małego formatu. Najczęściej klient decyduje się na zakup tylko 1 opakowania produktu nawiązującego do kuchni orientalnej i wydaje na nie średnio około 5,20 zł – informuje Maksym Tsuman.

Najczęściej na paragonach klientów poszukujących w sklepach małoformatowych orientalnych smaków można znaleźć zupy instant oraz zupy gotowe orientalne (17% udziałów w liczbie transakcji) przy czym największą popularnością cieszą się marki Hanpol oraz Eat Me. Klienci chętnie sięgają również po ryż Basmati, makaron ryżowy i sojowy (najczęściej wybierają produkty marek Tao Tao, Risana), mleczko kokosowe oraz przyprawy (curry, garam masala). Wiele potraw kuchni azjatyckiej nie może się udać bez sosu sojowego – w sklepach małoformatowych najlepiej sprzedają się sosy marki Tao Tao i House of Asia. Największy udział w łącznej wartości sprzedaży całej kategorii produktów orientalnych mają natomiast napoje z aloesu, co wynika głównie z wysokich cen za opakowanie.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 1755 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }