Pracodawcy chcą zatrudniać

87% pracodawców chce zatrudnić nowych pracowników w 2019 r. To zaledwie o 1 pkt proc. mniej niż wynikało z deklaracji na 2018 r. - wynika z raportu płacowego Hays Poland 2019.

Jednocześnie aż 91% pracodawców spodziewa się w 2019 r. trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników. Wyzwania, którym firmy będą musiały sprostać w nadchodzących miesiącach, związane są przede wszystkim z niedoborem odpowiednich kandydatów oraz wysokimi i precyzyjnymi oczekiwaniami przedstawicieli najmłodszych pokoleń na rynku pracy. Kwestią problematyczną jest również spadek lojalności pracowników i trudniejsze niż kiedykolwiek budowanie zaangażowania w organizacji.

Większość firm pytana o perspektywę roku 2019, zakłada dużą aktywność w poszukiwaniu pracowników. 87% pracodawców planuje zwiększyć zatrudnienie. Firmy będą stawiać głównie na zatrudnienie pracowników etatowych, ale nie zamykają się na rozwiązania pracy tymczasowej i kontraktowej. Podobnie jak w roku ubiegłym na najwięcej ofert będą mogli liczyć specjaliści w obszarach IT, sprzedaży, szeroko pojętej produkcji oraz inżynierii, a także finansów i księgowości.

Niedobór odpowiednich kandydatów na rynku wskazywany jest przez niemal połowę firm. Problematyczne pozostają również zbyt wysokie oczekiwania finansowe kandydatów oraz duża konkurencja innych pracodawców.

Obecnie mniej niż połowa firm ma pewność, że posiada zasoby kompetencyjne konieczne do realizacji celów biznesowych i budowania przewagi konkurencyjnej. W większości firm potrzeby kompetencyjne spełnione są tylko częściowo. Jednocześnie kompetencje, których firmy potrzebują najbardziej, są tożsame z tymi, które na obecnym rynku są najtrudniejsze do pozyskania. Podobnie jak w roku ubiegłym prym wiodą kompetencje techniczne, których poszukuje 43% firm. Jednocześnie niemal taki sam odsetek pracodawców deklaruje, iż są one najtrudniejsze do pozyskania.

Przedsiębiorcy oprócz zwiększenia zatrudnienia planują organizowanie praktyk, umożliwiających młodym ludziom dołączenie do organizacji i po okresie stażu – związanie się z nią na stałe. Wiele firm równolegle będzie stawiać na wzmacnianie marki pracodawcy na rynku i świadome inwestowanie w działania wspierające wizerunek. Jednym z kluczowych celów strategii budowania atrakcyjnej marki staje się zyskanie rangi pracodawcy pierwszego wyboru, gdzie budować bądź rozwijać karierę chcą zarówno młodzi absolwenci, jak również specjaliści z wieloletnim doświadczeniem zawodowym.

Zatrzymać najlepszych

Firmy zwiększają też swoje wysiłki w celu zatrzymania obecnych – zwłaszcza najlepszych – pracowników. Jednym z rozwiązań, po które sięgają pracodawcy, jest składanie kontroferty pracownikom rozważającym zmianę pracy. Odsetek firm, które decydują się na przedstawienie takiej oferty przynajmniej niektórym pracownikom, jest wyższy od zeszłorocznego – 14% pracodawców deklaruje, że zrobi to w większości wypadków, a 68%, że w niektórych wypadkach (przed rokiem odpowiednio 13% i 64%).

Odejście pracownika – szczególnie doświadczonego, z zaawansowaną wiedzą i świetnymi wynikami – jest dla firm problematyczne. Tym bardziej, że na obecnym rynku pracy często trudno jest szybko znaleźć odpowiednie zastępstwo. Rekrutacja nowego pracownika wiąże się nie tylko z dodatkowymi kosztami, ale także z koniecznością zaangażowania kadry menedżerskiej. Do czasochłonnej rekrutacji trzeba doliczyć czas potrzebny na wdrożenie i wyszkolenie nowego pracownika, a także ryzyko niedopasowania nowej osoby do organizacji i konieczności ponownego rozpoczęcia rekrutacji.

– Pracodawcy zwiększają wysiłki w celu zatrzymania obecnych pracowników – podkreśla Agnieszka Kolenda, dyrektor w Hays Poland. – Jednym z rozwiązań jest składanie kontroferty gwarantującej wzrost wynagrodzenia, dodatkowe benefity, awans lub zmianę stanowiska pracownikom rozważającym zmianę pracy wylicza.

Podwyżkom końca nie widać

Z danych GUS-u wynika, że między styczniem a listopadem 2018 roku średnie wynagrodzenia w przedsiębiorstwach zatrudniających więcej niż dziewięć osób wzrosły o 7,3%.

Oferowanie kandydatom atrakcyjnego wynagrodzenia pozostaje więc odpowiedzią na trudności w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu pracowników. 83% firm zdecydowało się na podwyżki w 2018 roku, a dynamika nie zwalnia tempa i również w nadchodzących miesiącach trzech na czterech pracodawców chce podnieść wynagrodzenia swoich pracowników – w większości przypadków o 2,55%.

Najczęściej rośnie wynagrodzenie maksymalne – górna granica widełek płacowych. Przykładem są role dyrektorów sprzedaży oraz ekspertów w obszarze kontrolingu, finansów i księgowości. Poszerza się również zakres widełek na poszczególnych stanowiskach, pozwalający uzależnić poziom wynagrodzenia od wielu czynników. Rosną także wynagrodzenia na stanowiskach młodszych specjalistów.

– Aż 75% firm deklaruje plany podwyżkowe na rok 2019. Wzrost wynagrodzeń w wielu branżach i obszarach specjalizacyjnych pozostaje elementem kluczowym do zatrzymania wykwalifikowanych pracowników, których kompetencje i doświadczenie są niezbędne dla dalszego rozwoju biznesu – wyjaśnia Paula Rejmer, dyrektor w Hays Poland. – Pracodawcy nie chcą jednak konkurować wyłącznie poziomem oferowanego wynagrodzenia i coraz większy nacisk kładą na pozapłacowe elementy oferty oraz możliwości rozwoju pracowników – dodaje.

Obok wynagrodzenia niemal wszyscy pracodawcy oferują swoim pracownikom świadczenia dodatkowe. Zdecydowana większość firm oferuje podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową. Ponad połowa pracodawców zawiera w swojej ofercie imprezy i wyjazdy integracyjne oraz narzędzia pracy, których pracownicy mogą używać również w czasie prywatnym. W ofercie pracodawców widoczna jest również coraz większa troska o dobre samopoczucie pracowników.

Niestety podobnie jak w ubiegłym roku oferowane benefity tylko częściowo odpowiadają na potrzeby pracowników. Dla zatrudnionych największe znaczenie ma prywatna opieka medyczna, lecz w rozszerzonym pakiecie oraz możliwość pracy elastycznej. Tymczasem pomimo iż możliwość pracy elastycznej deklaruje 70% firm, to – jak wynika z badania – oferowane rozwiązania są niedopasowane do potrzeb pracowników, albo komunikowane w niewystarczający sposób.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2215 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }