Dobra koniunktura sprzyja firmom

2018 r. był dla małych i średnich firm udany - uważają sami przedsiębiorcy. 82,5% z nich oceniło ostatni rok jako dobry lub raczej dobry. Niezadowolonych jest 16,9%. Najczęściej są to firmy z branży rolniczej.

To był dobry rok dla polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Co trzeci badany z tego sektora ocenił ostatnie 12 miesięcy jako dobre dla swojej firmy, a co drugi jako raczej dobre. Negatywnie ten okres podsumowuje 16,9% – wynika z badania Diners Club Polska „Kondycja polskich MŚP”.

- Porównując dane za 2017 r. widać niewielki spadek, jeśli chodzi o ocenę sytuacji, jednak wynik nadal jest bardzo dobry. Jest też zdecydowanie lepszy niż za 2016 r., z którego niezadowolonych było aż 45 proc. przedsiębiorców. To pokazuje, że koniunktura w polskich MŚP jest dobra. Z naszego badania wynika jednak, że w 2019 r. możemy się spodziewać niewielkiego spowolnienia. Niemniej wyniki powinny być nadal na wysokim poziomie – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.

Ostatni rok najlepszy był dla firm z branży usługowej. Ponad 37 proc. z nich określiło go jako dobry, a 47,2 proc. jako raczej dobry. Ostatnie 12 miesięcy pozytywnie podsumowują także firmy przemysłowe. Dla prawie 28 proc. był to pozytywny okres, a dla 56,2 proc. raczej pozytywny.

Najwięcej niezadowolonych z ostatniego roku było w branży rolniczej – 40,3 proc. badanych.

Mimo dobrej oceny ostatniego roku nie wszystkim przedsiębiorcom udało się spełnić założone cele. Planów nie zrealizowało co trzecie przedsiębiorstwo z branży rolniczej. Nie spełniła ich także co czwarta firma handlowa. Największy odsetek przedsiębiorstw, którym udało się zrealizować plany, to firmy z branży usługowej.

- Niezrealizowane cele dotyczą przede wszystkim zwiększenia zatrudnienia. W minionym roku planowało powiększyć personel ponad 40 proc. badanych. Ze względu na m.in. rekordowo niskie bezrobocie i rynek pracownika, udało się to tylko połowie z nich – mówi Paweł Kałudow.

2019 r. zapowiada się dobrze

Najważniejszym celem na najbliższy rok dla firm z branży usługowej (43 proc.), handlowej (39,8 proc.) i przemysłowej (38,4 proc.) jest pozyskanie nowych klientów. Inne plany mają tylko firmy rolnicze – 40,3 proc. z nich chce skupić się na utrzymaniu obecnych klientów. Co ciekawe, drugim najważniejszym obszarem dla tej branży są inwestycje pozwalające na zwiększenie skali działania – stawia na nie co trzecie przedsiębiorstwo.

Lepszej kondycji finansowej w 2019 r. spodziewa się 28,5 proc. przedsiębiorców z całego sektora MŚP. Pogorszenie sytuacji przewiduje 11 proc. ankietowanych Najlepiej będzie w branży przemysłowej – poprawę zapowiada ponad 35 proc. badanych. Z kolei najczęściej pesymistycznie patrzą w przyszłość firmy z branży rolniczej – 38,4 proc. z nich.

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Raportów Społecznych (IBRIS) we wrześniu 2018 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc., poziom ufności 0,95.

Zdjęć: Shutterstock

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }