Świat handlu 2018 - podsumowanie

Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, należącej do ASM Group, podaje top 10 najciekawszych wydarzeń w branży handlu detalicznego w 2018 r.

Zakaz handlu w niedzielę

Wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele było największym wydarzeniem 2018 roku, które wstrząsnęło branżą retail. Polacy z zakupów nie zrezygnowali – przenieśli się do internetu. W pierwszą niedzielę z zakazem handlu, 11 marca 2018 r. branża e-commerce odnotowała ponaddwukrotny wzrost sprzedaży. Czas pokazał, że obroty sklepów stacjonarnych nie przeniosły się na inne dni tygodnia i sklepom niezwykle trudno było nadrobić te 2–3 dni w miesiącu wyłączone ze sprzedaży.

Nowy koncept Ikea w CH Blue City w Warszawie

Korporacje coraz częściej decydują się otwierać sklepy w centrum miast, zamiast na obrzeżach, jak zrobiła to chociażby Ikea w Polsce i Austrii. W Wiedniu szwedzki gigant meblowy stworzył "rewolucyjny" sklep przy jednej z głównych arterii stolicy. Bardzo pozytywnie oceniam elastyczność Ikei – pisze Patryk Górczyński. – Bacznie obserwuje zachowania klientów, dzięki czemu potrafi lepiej odpowiadać na ich potrzeby.

"Miejska" Ikea w warszawskim Centrum Handlowym Blue City na Ochocie została otwarta w październiku 2018 r.

Przejęcie sklepów Piotra i Pawła przez Jeronimo Martins

Jeronimo Martins podjęło decyzję o przejęciu lokalizacji pięciu sklepów, w których znajdowały się wcześniej sklepy sieci Piotr i Paweł. Placówki pod szyldem Biedronki dołączyły do ponad 2830 sklepów z grupy portugalskiego przedsiębiorstwa. Zostały zachowane wybrane elementy sklepu, dzięki czemu klienci nowych Biedronek otrzymali unikatowe w skali całej Polski możliwości zakupowe – oddzielne lady z mięsem i wędlinami, serami, a także wyrobami garmażeryjnymi.

Bakalland idzie na sprzedaż

400–500 mln zł, na tyle szacowana jest wartość Grupy Bakalland, którą po ponad 4 latach zamierza sprzedać jej główny akcjonariusz – Fundusz Innova Capital. Teraz fundusz szuka kupca, a tak duży gracz do przejęcia to na rynku spożywczym rzadkość i spora atrakcja. Zakończenie transakcji jest planowane na drugi kwartał 2019 r.

Rynek obuwniczy, jakiego jeszcze nie było

Handel online kwitnie z wyjątkiem jednego segmentu – obuwniczego. Nadal 90% konsumentów ma obawy przed kupowaniem butów przez internet. Esize.me jest rewolucyjną usługą, która ma szansę to zmienić. Pozwala wykonać dokładny skan stopy, aby w oparciu o model 3D dobrać odpowiednie obuwie. Jest to kreatywne uzupełnienie tradycyjnej sprzedaży. Skaner 3D wspiera stacjonarną sprzedaż we wszystkich najnowszych punktach handlowych firmy.

Podatek galeryjny

Wprowadzenie podatku od nieruchomości komercyjnych, to kolejny czynnik obok wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę, wpływający na rachunek ekonomiczny właścicieli galerii handlowych. Pojawiły się obawy czy charakter tego podatku nie zniechęci właścicieli nieruchomości do remontowania i inwestowania w nie, ponieważ każdy wzrost ich wartości rynkowej oznacza wyższy podatek. Jeśli takie będę konsekwencje, to również i konsumenci na własnej skórze odczują jego negatywne konsekwencje.

Wzrost rynku marek własnych

Coraz więcej Polaków pozytywnie ocenia produkty z logo sieci. Już 30% uważa, że nie są one gorsze niż markowe i stawia sobie pytanie o zasadność przepłacania. W konsekwencji rynek marek własnych w Polsce rośnie najszybciej od lat. W połowie mijającego roku ich wartość sięgnęła 52 mld zł. To dobra wiadomość dla sieci handlowych, bo sprzedają więcej, ale także dla samych klientów, bo kupują taniej.

Hybryda handlu online i offline

Wśród zachowań konsumentów powstaje specyficzna symbioza świata offline i online, gdzie e-commerce napędza tradycyjny handel. Idealnym przykładem jest usługa click and collect, pozwalająca zamówić online, a odebrać zakupy w sklepie. Eliminując element dostawy, rozwiązanie to nie tylko skraca czas zakupów, ale także i koszty. Dużą zaletą tej usługi jest także bezpośredni kontakt ze sprzedawcą, dzięki któremu konsument może skontrolować jakość zamówionego towaru.

Wyższa minimalna stawka wynagrodzenia

Nowa najniższa krajowa pensja w przyszłym roku wyniesie 2250 zł. Biorąc pod uwagę, że jeszcze w 2015 roku wynosiła 1750 zł jest to znacząca zmiana. Z kolei od stycznia 2019 z 13,70 do 14,70 zł miałaby też wzrosnąć minimalna stawka godzinowa dla pracujących na określonych umowach cywilnoprawnych. Wymaga to od handlu elastycznej postawy biznesu i odpowiedniego zaangażowania sił wsparcia sprzedaży.

Nestea znika z rynku

Z początkiem 2018 roku wygasła umowa, jaką Coca Cola miała podpisaną na produkcję Nestea. Jego miejsce na półkach w polskich sklepów zajął nowy napój herbaciany amerykańskiego giganta – Fuze Tea. Chociaż marka Fuze Tea nie była dotąd znana w Polsce, ale jest już obecna w 52 krajach. W takich państwach jak Brazylia, Meksyk, Ekwador, Izrael i Kazachstan jest liderem sprzedaży napojów herbacianych. Od 2018 roku wkroczyła na kolejne rynki w Europie i Azji. Z kolei licencję na sprzedaż marki Nestea przejęła firma Hoop Polska. W kwietniu jej właściciel – Kofola, poinformował w raporcie za 2017 rok o znacznym spadku sprzedaży w Polsce. To kolejny taki rok z rzędu.

Od redakcji: Redakcja Handlu Extra dodałaby od siebie jeszcze jedno wydarzenie: przejęcie Emperii przez litewską Maxima Grupė i zdjęcie spółki z giełdy. W konsekwencji należąca do Emperii marka supermarketów Stokrotka stanie się szyldem parasolowym dla wszystkich sklepów litewskiego operatora w Polsce, do którego należą także sieci Aldik oraz Sano.

 

Magdalena Weiss 2212 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }