Niedziele osłabiły wyniki centrów handlowych

W ciągu ostatnich 4 tygodni 130 centrów handlowych monitorowanych przez Retail Institute odnotowało 33,5 miliona wizyt, tj. o 0,18% więcej niż rok temu. Jest więc mało prawdopodobne, aby wynik grudniowy skompensował im straty spowodowane wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele.

Choć nadal jest wiele osób, które świąteczne zakupy pozostawiły na ostatni moment, wydaje się, że grupa ta z roku na rok nieznacznie maleje. Polacy coraz lepiej planują zakupy i efektywniej wykorzystują przygotowywane przez centra i sieci handlowe okazje.

- W tym roku wyraźnie widzimy wpływ akcji wyprzedażowej Black Friday oraz Cyber Monday na grudniowe wyniki centrów i sieci handlowych. Część klientów przeniosła swoje zakupy do sieci, która oferowała już nie tylko darmowe dostawy, ale i gwarancję dostarczenia przesyłek do świąt - mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute. - W dużych miastach niezwykle popularne stały się natomiast świąteczne targi i kiermasze, które lokalnie stały się alternatywą dla oferty centrów handlowych – dodaje.

Od 3 do 16 grudnia br. klienci najchętniej odwiedzali centra duże i bardzo duże, które odnotowały +10,67% wzrost odwiedzin w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r. Głębokie spadki liczby odwiedzin odnotowały centra: małe (-10,32%) i średnie (-12,09%) oraz te, mające dominującą ofertą spożywczą (-11,07%).

- Z niepokojem przyglądamy się tegorocznym wynikom centrów i sieci handlowych. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2018 roku obroty centrów handlowych w Polsce były o 0,4% niższe niż w analogicznym okresie 2017 roku – podkreśla Anna Szmeja. Dodaje, że jednocześnie czynsze i koszty wspólne sieci handlowych wzrosły w tym samym czasie o 5,1%.

- Jesteśmy dalecy od tego aby tłumaczyć spadki odwiedzalności oraz obrotów pogodą czy wzrostem sprzedaży w  internecie. W marcu, wspólnie z przedstawicielami największych firm modowych w Polsce zastanowimy się nad czynnikami mającymi kluczowy wpływ na przyszłe wyniki branży – ujawnia prezes RI.

Katarzyna Pierzchała 2748 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }