Dobry rok dla sektora nieruchomości handlowych

Podaż powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła już 14 mln mkw., a rynek w samym 2018 r. wzbogacił się o około 417 tys. mkw. nowej powierzchni w ramach wszystkich formatów - firma doradcza JLL podsumowała 2018 r. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.

Największe otwarcia mijającego roku to premiera Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), otwarcie Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) oraz Gemini Park w Tychach (36,6 tys. mkw.).

- Na mapie obiektów handlowych ubywa tzw. białych plam, a Polska umacnia swoją pozycję jako rynku dojrzałego - mówi Joanna Tomczyk, analityk rynku, JLL. - Oznacza to, że deweloperzy ostrożniej podejmują decyzje inwestycyjne, a wielu poszukuje nowych możliwości rozwoju, koncentrując się na parkach handlowych i centrach convenience, odpowiadając tym samym na potrzeby klientów z mniejszych miast – tłumaczy.

Jak wskazuje JLL, rosnącą popularnością w Polsce cieszą się również projekty mixed-use, łączące funkcje handlowe, biurowe, rozrywkowe i gastronomiczne. W samym 2018 r. w Warszawie do użytku oddano legendarny CEDET, a także ukończono budowę Centrum Marszałkowska i kolejnego etapu Konesera. Z kolei na 2019 r. planowana jest premiera długo oczekiwanej Elektrowni Powiśle, a w Łodzi zostanie oddana do użytku pierwsza faza Monopolis.

- Mocną sytuację na rynku handlowym w Polsce potwierdzają również debiuty nowych marek. W tym roku w naszym kraju swoje sklepy otworzyło 29 nowych marek, w tym m.in. irlandzki Dealz, chińskie Miniso, czy niemiecki Tedi – wymienia Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych, JLL.

Jej zdaniem wiele firm poszukuje też sposobów na maksymalizację sprzedaży i dotarcia do swoich klientów poprzez tworzenie nowych konceptów, czego przykładem jest np. H & M z A’ found czy LPP, które już wcześniej wykreowało markę Sinsay, ale obecnie planuje ewolucję tego konceptu odpowiadając na zmieniające się otoczenie konkurencyjne oraz wychodząc naprzeciw wymaganiom klientów.

- Oprócz tego na rynku przybywa ciekawie zaprojektowanych projektów handlowych, które jasno pokazują, że jakością dogoniliśmy już kraje Europy Zachodniej – uważa Anna Wysocka. - To dobra wiadomość dla polskich konsumentów, którzy mogą spodziewać się dalszego urozmaicania oferty handlowej w nadchodzącym 2019 roku – podsumowuje.

Katarzyna Pierzchała 2557 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }