Najlepsze na prezenty

W ostatnim kwartale roku handel wypracowuje jedną trzecią całorocznych obrotów.

Według Centrum Analiz banku PKO BP między październikiem a grudniem do sklepowych kas spływa 30-35% rocznych utargów. Największym motorem napędzającym sprzedaż są oczywiście zwiększone wydatki na artykuły spożywcze przed świętami oraz na prezenty. W tym roku Polacy deklarują zwiększenie wydatków świątecznych o 6% rok do roku, do 1168 zł (272 euro), przy średniej europejskiej na poziomie 1585 zł (369 euro). To więcej niż wynosi inflacja, która w listopadzie ukształtowała się na poziomie 1,3%.

Różnica w wydatkach świątecznych w Polsce w stosunku do średniej w Europie dotyczy głównie wydatków na prezenty, choć ze wszystkich Europejczyków to właśnie Polacy najchętniej przekraczają założony budżet świąteczny. W 2017 aż 53% Polaków wydało co najmniej o 200 zł więcej niż planowali. Skusiły ich promocje, wyższe dochodów, lepsze postrzeganie sytuacji gospodarczej i nowinki produktowe. Bardziej skłonni do wydawania ponad plan są mężczyźni (58% vs. 48% kobiet deklarujących przekroczenie pierwotnego budżetu).

Kobiety najchętniej zobaczyłyby pod choinką perfumy (27%), ubrania (21%) oraz biżuterię i pieniądze lub bony na zakupy (po 16%). Panowie natomiast najbardziej ucieszyliby się z elektroniki (25%), ubrań (18%), środków na zakupy (16%) lub kosmetyków (12%). Tylko co dziesiąty mężczyzna chętnie przyjąłby w prezencie alkohol. Książki nie cieszą się popularnością w charakterze prezentu: tylko 4% pań i 7% panów sprawiłyby one przyjemność.

Zdjęcie: shutterstock

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.