Czysta nisza od pokoleń

Nasza strategia to znajdowanie i wypełnianie nisz w segmentach preparatów do prania i czyszczenia - mówi Nils Beckmann, przyszły prezes firmy Delta Pronatura.

Już w 2019 r. obejmie pan stanowisko szefa firmy jako przedstawiciel 4. pokolenia rodziny Beckmannów. Czy zawsze był pan pewien, że chce przejąć schedę po ojcu?
Chciałbym tylko sprostować, że będę jednym z dwóch równorzędnych prezesów firmy [właścicielami Delty Pronatury są dwie spokrewnione ze sobą rodziny: Beckmannów i Kraußów – przyp. red.]. O sprawach firmy dużo się w naszym domu mówiło, zawsze też uczestniczyłem w wydarzeniach związanych z jej życiem. W czasie studiów odbyłem praktykę w firmie, a koledzy namawiali mnie na związanie z nią swojego życia jako sposobu na niezależność. Pracowałem też w innych przedsiębiorstwach, zanim trzy lata temu zdecydowałem, że chcę kontynuować rodzinną tradycję.

W Polsce wielu właścicieli firm ma problem z sukcesją, bo ich dzieci mają inne zainteresowania bądź nie chcą poświęcać całego życia pracy, jak robili to ich rodzice, którzy zaczynali biznesy niemal 30 lat temu. Jak w takiej sytuacji postępują niemieccy przedsiębiorcy?
Najlepsze, co można zrobić w tej sytuacji, to przekazanie firmy – oczywiście w drodze sprzedaży – w dobre ręce, czyli znalezienie inwestora, który będzie kontynuował jej tradycję i ją rozwijał. My sami zakupiliśmy większościowe udziały w przedsiębiorstwie brytyjskim, którego właściciel miał córki, które nie chciały przejąć biznesu ojca.

À propos Wielkiej Brytanii - czy przygotowujecie się w jakiś sposób na brexit? Ma do niego dojść już w marcu 2019 r., jakie scenariusze rozważacie?
W Wielkiej Brytanii mamy nie tylko spółkę, ale i fabrykę w Manchesterze. Zastanawiamy się nad możliwym rozwojem wydarzeń od dwóch lat, ale prawda jest taka, że nikt nie wie, co się wydarzy. Na razie zabezpieczamy więc zapasy magazynowe w obie strony, czyli zarówno w Niemczech, gdzie produkujemy preparaty płynne, jak i w Wielkiej Brytanii, gdzie powstają proszki.

Jakie zmiany zamierza pan wprowadzić po objęciu sterów w firmie?
Właściwie to tato mi zaufał i uczestniczę już w zarządzaniu i podejmowaniu decyzji, choć oficjalnie przejmę funkcję w 2019 r. Przede wszystkim otworzyłem się na doradców specjalizujących się w strategiach dla firm rodzinnych, które muszą być inne niż dla wielkich koncernów. Zatrudniliśmy firmę doradczą, z którą wspólnie opracowaliśmy nasz plan działania.

Jedną z wprowadzonych zmian jest dygitalizacja: wprowadziliśmy nowoczesne rozwiązania IT, stworzyliśmy zajmujący się tym dział, zastosowaliśmy rozwiązania w chmurze. Jesteśmy bardziej efektywni, zużywamy mniej papieru.

Na przyszły rok zaplanowaliśmy natomiast wprowadzenie nowego designu wszystkich produktów pod marką Dr. Beckmann, identycznego na całym świecie. Choć już dziś nasze produkty są obecne w 82 krajach, mamy też długofalowy plan wejścia na nowe rynki; w ciągu 20 lat chcemy dokonać ekspansji w 20 nowych krajach. Najważniejsze to Brazylia, Indie czy Indonezja.

Inwestujemy także we współpracę ze sklepami internetowymi. Uruchomiliśmy sprzedaż przez internet w sierpniu 2018 r., chcemy rozwijać współpracę z największymi, jak Amazon czy Alibaba, bo bez tego nie da się odnieść sukcesu w e-biznesie. Chiny już dziś odpowiadają za jedną trzecią wpływów z e-commerce.

Jakie plany inwestycyjne ma firma na najbliższe lata?
Na razie zakończyliśmy w Niemczech rozbudowę nowego magazynu na 16 tys. palet, a w przyszłym roku rozpoczniemy rozbudowę fabryki, bo dziś już pracujemy przez pięć dni w tygodniu na trzy zmiany i w sobotę na jedną zmianę, żeby nadążyć z zamówieniami. Wstawiliśmy piątą linię produkcyjną. Powstanie nowa hala z dwoma mieszalnicami, a w dawnym magazynie zainstalujemy dwie nowe linie.

Które produkty z państwa palety około 80 środków piorących i czyszczących są najpopularniejsze w Niemczech, a które w Polsce?
W Niemczech najlepiej sprzedają się chusteczki zapobiegające farbowaniu ubrań w praniu i usuwające przebarwienia, seria odplamiaczy precyzyjnych [do konkretnych rodzajów plam – przyp. red.] oraz preparat do czyszczenia pralek. W Polsce natomiast liderem jest mydełko odplamiające, również chusteczki usuwające kolor i wspomagające usuwanie brudu oraz nasza najnowsza innowacja w skali światowej – proszek i płyn do czyszczenia pralek z aktywnym węglem. Jest to pierwsze zastosowanie aktywnego węgla w preparacie czyszczącym pralki, do tej pory stosowany był jedynie w kosmetykach. Opracowaliśmy nową formułę w ciągu dwóch tygodni, a po dwóch miesiącach wprowadziliśmy gotową nowość na półki. Takie tempo możliwe jest tylko w niewielkiej firmie, w koncernie wprowadzanie nowości może trwać nawet trzy lata. My średnio przygotowujemy dwie-trzy innowacje w roku oraz liczne relaunche i udoskonalenia formuł produktów. Nie zmienia się jednak nasza podstawowa, sprawdzona przez pokolenia strategia, którą jest znajdowanie i wypełnianie nisz w segmentach preparatów do prania i czyszczenia. 

______________________________________________________________________________________________________________________________

Z RĄK DO RĄK
Historia produkującej preparaty pod marką Dr. Beckmann firmy Delta Pronatura zaczyna się w 1934 r. od założenia niewielkiej apteki w Berlinie przez Gerharda Kraußa. Osiem lat później do kierowania firmą włącza się zięć założyciela, dr Klaus Beckmann, a w 1951 r. siedziba przedsiębiorstwa zostaje przeniesiona do Frankfurtu nad Menem. Rok później stery w firmie ze strony rodziny Kraußów przejmuje syn Gerharda Theo.
Rozwój przedsiębiorstwa znacząco przyspiesza w latach 70., gdy wchodzi ono w kategorie produktów czyszczących, piorących i odplamiających. Pojawia się segment "Fleckenteufel" („Diabełek na plamy” – dziś jest ona kontynuowana w niemieckiej nazwie odplamiaczy precyzyjnych), Delta Pronatura przejmuje dystrybucję produktów kosmetycznych, a do zarządu wchodzi kolejne pokolenie rodziny Beckmannów: Heiner (1976 r.). W następnym dziesięcioleciu firma wprowadza innowacyjną sól do odplamiania i rozpoczyna pierwsze aktywności zagraniczne: we Włoszech i Holandii (1984 r.). Dwa lata później powstaje parasolowa marka Dr. Beckmann, którą stopniowo obejmowane są kolejne produkty. W ostatniej dekadzie XX w. Delta Pronatura wchodzi do Wielkiej Brytanii, Austrii i wybiera się za Ocean. 2001 r. to czas następnej zmiany pokoleniowej, gdy do zarządu wchodzi Gerhard Krauß. W 2016 r. do zarządu trafia syn Heiner Beckmann, Nils, który w 2019 r. zostanie jednym z dwóch prezesów firmy.
Dziś Delta Pronatura to 165 mln euro obrotów (dane za 2017 r., wzrost r./r/ o 10%), roczne inwestycje rzędu 15 mln euro i produkty pod marką Dr. Beckmann w sklepach 82 krajów świata. Do 2024 r. obroty mają wzrosnąć do 300 mln euro, a udział sprzedaży zagranicznej zwiększyć się z obecnych 60% do 75%.

Magdalena Weiss 2157 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }