Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356). Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Prezent z procentami

22 proc. Polaków deklaruje, że wybierając się na spotkanie towarzyskie, na którym wypada wręczyć upominek, decyduje się na alkohol.

Podobnie jest w przypadku spotkań biznesowych, choć wówczas jest to prezent popularniejszy – decyduje się na niego co trzeci respondent (32,8 proc.). Zasadnicza różnica dotyczy jednak wybieranych trunków – rodzinnie i towarzysko najchętniej wręczamy wódkę (29,8 proc.), biznesowo - zdecydowanie wygrywa whisky (57,3 proc.).

Czy jest coś gorszego niż znalezienie na giełdzie nietrafionych prezentów oferty złożonej przez osobę, której w ostatnim czasie wręczyliśmy upominek? Tak, przekonanie się, że na nowego właściciela czeka prezent, który wręczyliśmy my sami. Takiej sytuacji zaradzić można wybierając upominek uniwersalny, a takim może być alkohol. I jak wynika z badania zrealizowanego przez SW Research, wielu z nas na takie rozwiązanie się decyduje.

Moc prezentów
W listopadzie bieżącego roku Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadziła badanie, którego celem było zdiagnozowanie, co Polacy najchętniej kupują z przeznaczeniem na prezent. Wyniki nie pozostawiły wątpliwości. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się alkohole. Kupujemy je zarówno wybierając się na spotkanie towarzyskie, jak i wówczas, kiedy wizyta ma charakter biznesowy. Drugie co do popularności w obu przypadkach są kwiaty, bliskim i znajomym wręcza je 18,1 proc. badanych, partnerom biznesowym już tylko 11,1 proc. Tym, co jednak zwraca uwagę jest fakt, że w przypadku spotkań biznesowych co czwarty badany (25,7 proc.) deklaruje, że nie wręcza przy tej okazji żadnych prezentów.

Badanie zrealizowane przez SW Research pokazuje, że wybór alkoholu przeznaczonego na prezent, uzależniony jest od okazji. W przypadku spotkań towarzyskich jako najpopularniejszy trunek badani wskazali wódkę czystą (29,8 proc.), a następnie wino (26 proc.). Whisky, która przy tego typu okazjach to alkohol „trzeciego” wyboru (19,7 proc.), w przypadku spotkań biznesowych jest bezsprzecznym liderem rankingu. Wybiera ją 57,3 proc. badanych. Rzadziej w takich okolicznościach decydujemy się na koniak (14,3 proc.), wino (9,9 proc.) i wódkę (9,1 proc.).

Znam i lubię, czyli kryteria wyboru
Decyzja o zakupie alkoholu na prezent to pierwszy krok, kolejnym jest wybór kategorii. Na tym etapie wszystko wydaje się być proste, bo choć na rynku dostępnych jest wiele rodzajów alkoholi, to jest to jednak zbiór zamknięty. Problem może pojawić się wówczas, kiedy staniemy przed półką sklepową. Podjęcie konkretnej decyzji może przyprawić o ból głowy. Zdaniem badanych, najlepszym rozwiązaniem tej sytuacji jest wybór marek, które znamy i cenimy. Kryterium tym kieruje się 40 proc. osób. Drugą istotną przesłanką w tym przypadku jest jakość (26,6 proc). Produkty w opakowaniach okazjonalnych, często wzbogacone o dodatki, które licznie pojawiają się w okresach przedświątecznych, wybiera 13,7 proc. badanych.

Badania pokazują, że wybierając alkohol na prezent kierujemy się przede wszystkim naszą wiedzą na jego temat. Bo zarówno fakt, że wybieramy marki sprawdzone i cenione, jak i to, że kierujemy się ich jakością, do wiedzy się sprowadza. Cena, jak widać nie gra najistotniejszej roli. Wyniki badania, poza ciekawymi obserwacjami, dostarczają również ważnych informacji na temat podejmowanych przez Polaków decyzji zakupowych. Te zaś informacje są cennymi wskazówkami dla specjalistów od marketingu. Wydaje się, że aktywności marek alkoholowych, które oczywiście zgodne muszą być z zapisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości, powinny koncentrować się na takich, które pozwalają konsumentom poznać smak trunku. Im zaś towarzyszyć powinny działania, w których podkreślana jest jakość produktu. Planując zaś kampanie marketingowe warto korzystać z badań, bo na ich podstawie ocenić można, czy przekaz, który towarzyszy marce jest zrozumiały i zgodny z założeniami – mówi Piotr Zimolzak, Dyrektor Działu Analiz w SW Research.

Ulubione marki
Jak wynika z badania, fakt, że cenimy dany alkohol ma istotne znaczenie nie tylko wówczas, kiedy kupujemy go na własny użytek, ale również wtedy, kiedy poszukujemy prezentu. A które marki alkoholi respondenci cenią najwyżej? W przypadku wódek, pierwsze miejsce przypadło Finlandia Vodka, wskazało ją 33,7 proc. ankietowanych. Drugą wódką cieszącą się popularnością wśród konsumentów jest Wyborowa (8 proc.). Najniższe miejsce na podium zajęła wódka Pan Tadeusz (7,3 proc.). Finlandia Vodka okazała się być również najchętniej wybieraną na prezent, który wręczamy przy okazji spotkania towarzyskiego (12,8 proc.). Marką, którą ankietowani wybierają rzadziej jest Żubrówka (9,1 proc.). Za nią znalazła się whiskey Jack Daniel’s (8 proc), która jak wynika ze zrealizowanego badania jest równocześnie najbardziej cenioną marką w swojej kategorii (wskazało ją 25,5 proc.) i najczęściej wybieraną na prezenty biznesowe (20,6 proc.). Dwa kolejne miejsca w obu przypadkach (ocena jakości oraz przeznaczenie na prezent biznesowy) zajęły Johnnie Walker i Ballantines.

Badanie, którego celem było określenie trendów związanych z zakupem alkoholi, zrealizowane zostało w dniach 20-21.11.2018 r. przez agencję SW Research, metodą wywiadów on-line (CAWI), na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1054 ankiety wśród osób, które ukończyły 18 lat. Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez agencję SW Research.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }